/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ekstra styresystem
Fra : Jimmy17
Vist : 566 gange
50 point
Dato : 29-11-07 02:55

Hey derude.

Hvordan laver jeg 2 xp styresystemer på samme computer?
Og kunne jeg evt få det ene til at ligge på en usb harddisk hvor computeren så kan boote fra.?

Jimmy

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 29-11-07 02:55

Og det var så mine sidste 50 point
Så kan ikke give mere

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 50 point
Dato : 29-11-07 09:12

Du kan sagtens køre det fra en ekstern harddisk. Det kører bare ikke lige så hurtigt gennem usb.

Jeg anbefaler Ubuntu 7.10
Meget nemt at have med at gøre og bedre end Windows.
Nemmere at finde rundt i end Windows og du slipper for vira og orme osv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-07 09:32

Enig Ubuntu gør det nemt at lave dual boot, som det hedder når computeren starter op med en skærm, hvor man vælger hvilket system der skal bootes fra.
I nogle biosversioner kan man også instille den til at give dual boot. Det er det nemmeste, og let at komme af med hvis man fortryder senere.

Nu skriver du ikke hvorfor du vil have det sådan. Umiddelbart lyder det ikke klogt.
Overvej om dit formål ikke kan opnås nemmere ved forskellige profiler i det samme system.

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 29-11-07 09:50
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-11-07 11:07

Læs denne artikel, der tilfældigvis er i PC World i dag - http://www.pcworld.dk/art/9236?page=1

Jeg kører selv med WmWare på en bærbar pc, og der kan jeg køre f.eks Ubuntu 'inde' i Windows XP.
Man kan også installere en anden version af Windows og gøre det samme med den!
Det kræver dog at man installerer igennem WmWare.

/Torben

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 29-11-07 11:45

Hej

Jeg har alle dage kørt dual-boot og aldrig haft problemer med det. Det er bare at installere XP på en anden partion, så laver den selv valgmugligheden til hvilket styresystem der skal bootes fra.

Jeg har dog ikke haft installeret på USB HD og vil fraråde det. Jeg ved ikke hvad der sker hvis USB disken pludselig er væk.

Og en ting er sikkert, selv om der er nogle der snakker om specielle BIOS og andre finurligheder (som jeg aldrig er støt på), så er hovedreglen DU KAN IKKE BOOTE FRA USB

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 29-11-07 14:28

Hvis jeg skal have 2 styresystemer på samme disk, så risikerer jeg vel at miste de informationer jeg har i forvejen?

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 29-11-07 15:07

Jeg vil helt klart også anbefale at du benytter Virtual PC teknokogien.
Jeg har brugt både VM-Ware og Microsoft Virtual PC 2007. Sidstnævnte er nok den nemmeste at benytte, hvis man er "førstegangs", mens VM-Wares er mere avanceret.

Som "dogvillestar" også har nævnt det, er der en artikel på PC World i dag. Læs den!
/Peter

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 29-11-07 15:18

Citat
så risikerer jeg vel at miste de informationer jeg har i forvejen?

Jeps

Hvis du har flere partioner på din harddisk vil installation på en tom partion ikke indebære megen risiko, da installationen kun berører den samme partion. Man skal selvfølgelig være sikker på at det er den rigtige partion man vælger under installationen.

Hvis du ikke har en tom partion, så er risikoen større, da den så skal til at flytte data for at lave en ny partion. Dertil skal man bruge et ordentligt værktøj f.eks. Partition Magic.

Men generelt har du risiko for at miste informationer lige meget hvad du laver på PCen, det være ved Virusangreb, Hardware nedbrud og i teorien hver gang man ændrer software.

Så hvis folk har noget de vil gemme, SÅ TAG BACKUP.
Uden backup skal folk holde sig til blomster i Paint.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 29-11-07 16:19

Tager backup et par gange i ugen, så på den måde er jeg altid sikret.

Hva er det nu man siger, rigtige mænd tager ikke backup, de græder...

Har gjort det længe og fik så brug for den for et par måneder siden da systemet gik i baglås.
Muligvis virus, men måske også bare fordi computeren blev brugt mange timer dagligt og måske havde rester fra mange forskellige programmer liggende. Skal ikke kunne sige det.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 16:09

Tak for svaret Sygate.