/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Juridisk afd, fagforening
Fra : jens-lyn
Vist : 750 gange
49 point
Dato : 28-11-07 12:23

Hej
Jeg er blevet arbejdsløs pr 1 sept.
Har stået i fagforening i 47 år, aldrig brugt fagforeningen, kun betalt til den.

Den 30. august kontaktede jeg, via fagforeningens hjemmeside, konsulenten for mit geografiske område og fortalte, at jeg var blevet arbejdsløs, og bad om hjælp til, hvad jeg så skulle gøre.

Konsulenten sagde han ville komme og besøge mig nogle dage efter, hvilket han også gjorde. Jeg fortalte ham at jeg intet kendte til systemet, derfor måtte han hjælpe mig. Han fortalte en masse om hvordan jeg kunne komme i job igen.

Efter nogle dage blev jeg usikker på om alt var ok med hensyn til understøttelse osv, og kontaktede konsulenten igen.
Han sagde at det kendte han ikke noget til, men at jeg kunne kontakte A-kassen. Det gjorde jeg og her fik jeg at vide, at jeg skulle melde mig i jobcenteret før jeg kunne få dagpenge.

Lad mig lige indskyde her, at jeg ikke kendte alle dusse udtryk og ej heller lovgivning omkring dette, fordi jeg aldrig har brugt det, og netop derfor bad jeg om hjælp til at gøre det rigtige.

Resultatet er, at fagforeningen ikke vil udbetale mine dagpenge for de første 3 uger af min ledighed.

Jeg har klaget til fagforeningens juridiske afd, som ikke kan se at fagforeningen har gjort noget galt i rådgivningen af min sag.

Jeg er stadig af den opfattelse, at når man henvender sig til fagforeningen, og fortæller om ens situation, er det deres pligt at rådgive så man ikke mister sine dagpenge.

Og så til mit spørgsmål, hvor kan jeg klage den afgørelse ?

mvh, og tak, jens-lyn

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-11-07 12:32

Hvilken fagforening er du medlem af?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-11-07 12:56

Citat
Han fortalte en masse om hvordan jeg kunne komme i job igen.

.. og det er så nok det han har opfattet som sin opgave.
Det kan være meget svært at dokumentere at du ikke bare har bedt om råd til 'alt hvad du skal gøre' men at du også har gjort det på en måde så han måtte opfatte det som sådan.

Citat
Har stået i fagforening i 47 år, aldrig brugt fagforeningen, kun betalt til den.

Ja - jeg går ud fra at du også - udover fagforening - har været medlem af en a-kasse. Det er faktisk imponerende at man kan betale for et produkt i 47 år uden at vide hvad det er. Det siger selvfølgelig noget om dig, men det siger så sandelig også noget om fagforeningen. Hvad er deres primære interesse - dem selv eller medlemmerne?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-11-07 12:56

Lyder som HK

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-07 12:57

Du kan først få dagpenge fra den dag du søger/melder dig ledig i a-kasse/jobcenter.

http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/dagpenge/arbejdsloeshedsdagpenge

Det er ikke fagforeningen, der udbetaler dagpenge.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-07 13:17

jens-lyn du har fuldstændig ret - det er dælme derfor vi betaler til fagforeningen.
Og det er for dårligt at denne representant for den forening du betaler mange til, at vedkommende ikke vil hjælpe når du endelig har brug for det.
Fagforeningerne er ved at slagte sig selv................

Det kan så være rigtigt at der skal meldes ledighed til A-kassen, men det kunne vedkommende godt have fortalt.
Konsulenten er nok en eller anden Carl-smart, de har hyret til en høj løn.

Eyvind.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-11-07 14:04

Hvorfor tror du selv at du har betalt til en A-Kasse ?

Fagforening og A-kasse har intet med hinanden at gøre.

Hvis du ønsker rådgivning om understøttelse så er det din A-kasse du skal henvende dig til.

At være medlem af en A-kasse eller/og en fagforening giver ikke en ret til omkostningsfrit at gå rundt og være totalt uvidende.

Konsulenten vidste jo også hvad han skulle svare dig da du fik tænkt dig om og ringede og spurgte til din forsørgelse.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-11-07 14:18

Thomas.Haugaard >> Fagforeningerne spiller bevidst på at give folk den opfattelse at fagforening og A-kasse er det samme. Det giver flere kroner i kassen og flere medlemmer i fagforeningen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 14:40

Kan man skrive på Kandu kan man OGSÅ skrive på google...

Prøv blot at taste LEDIG......

Det første der popper op er en belæring om at man skal HUSKE på FØRST ledighedsdag osv...

Hvor naiv har man lov at være efter 47 års medlemsskab - nå ja - det er der jo ingen lov om....

En ting er sikkert - du kan glemme ALLE juridiske afdelinger - du vil ALDRIG få medhold.....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-11-07 19:27

Jeg kan kun give de forskellige indlæg ret - det er ufatteligt, at efter 47 års medlemskab ikke ved bedre.
Man kan flere gange om ugen høre vores beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (Venstre), udbrede sig om de arbejdsløses forpligtigelser.

Og hvis det er første gang ( i løbet af 47 år ), at man bliver arbejdsløs - bør man møde op i sin fagforening/A-kasse og den i samtale man får med en A-kasse medarbejder, får man ogsa at vide, at man også skal melde sig i det lokale Job-center ( før 1/1-2007 AF ).

Indtil disse forpligtigelser er opfyldt, får man ingen dagpenge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-07 20:02

Citat
Efter nogle dage blev jeg usikker på om alt var ok med hensyn til understøttelse osv, og kontaktede konsulenten igen.
Han sagde at det kendte han ikke noget til, men at jeg kunne kontakte A-kassen. Det gjorde jeg og her fik jeg at vide, at jeg skulle melde mig i jobcenteret før jeg kunne få dagpenge.

Han kan jo ikke melde dig ledig, det kan du kun selv.

Men det tyder jo på, at det er 3 uger fra den 1. september, du er gået glip af. Du har så været 3 uger om at melde dig ledig, så glæd dig over at du får dagpenge i dag.

Med 47 år i en fagforening , har du så ikke nået den alder, hvor du kan få folkepension. Så slipper du også for aktivering.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 28-11-07 21:05

Hej igen
Modersvilje: jeg er medlem af frie funktionærer.

Henrikkrebs: ja det er imponerende, men jeg har ikke interessen, har kun været medlem fordi det blev forlangt, - fagforeningens interesse, ja, mit bud er magt og penge.

Refi: ja man kan sikkert taste meget inde på Google, men det kræver at du gør det rigtige for at få det ønskede svar, jeg gik ind på f-foreningens hjemmeside og kiggede under 'ledig og hvad så -' hvor jeg så blev ledt hen til de såkaldte konsulenter, og gjorde ham jeg fandt for mit område opmærksom på min uvidenhed, netop for at få det rigtige svar.

IBM760: ja det er nemt at skrive hvad man skal gøre, men mon ikke du også er nødt til at spørge andre om det du IKKE ved ?

ANS: Jeg synes heller ikke at konsulenetn skal melde mig ledig, men jeg synes han skulle fortælle mig hvad jeg skulle gøre, når jeg specifikt fortæller at jeg ikke kender systemet. Det er korrekt at jeg var 3 uger om at opdage at jeg IKKE var blevet korrekt informeret OG at få svar fra konsulenten OG melde mig på jobcenteret. Desværre er jeg ikke gammel nok til folkepension, vi er jo nogle der har haft arbejde hver dag siden skoletiden, og ikke behøvet at bruge det offentlige eller andre til underhold.

-tak for alle kommentarerne, men har I også et svar på mit spørgsmål ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 21:14

Dette er hvad der står på FF-hjemmeside

Ledighedsforløbet
Med velfærdsreformen er der fra januar 2007 sket en række ændringer i reglerne for ledige. Samtidig er opmærksomheden på og kravene til de lediges jobsøgning væsentligt skærpet med den kraftigt faldende og historisk lave ledighed.

Den første dag som ledig skal man tilmelde sig Jobcenteret som ledig og jobsøgende. Samtidig skal man oprette sit CV på www.jobnet.dk/.

I løbet af den første måned bliver man indkaldt til et CV- og vejledningsmøde i a-kassen. Ved mødet bliver CV'et gennemgået, og der er fokus på hvordan den ledige hurtigt kommer i job igen, hvilke barrierer der kan være på vejen mod det job, hvordan de kan nedbrydes, og om der er nogle uddannelsesmæssige barrierer, som kan løses i samarbejde med Jobcenteret. Til CV-samtalen skal den ledige medbringe 2 konkrete jobopslag, man vil søge.

Senest efter 3 måneder bliver man indkaldt til den første jobsamtale i Jobcenteret eller hos anden aktør. Jobsamtalen vil særligt handle om jobformidling, aktivering, jobplan og aktiveringstilbud. Også til samtalen i Jobcenteret skal den ledige medbringe 2 jobannoncer, som man ønsker at søge på. Samtalerne i Jobcenteret gentages hver 3. måned, så længe man er ledig.

Er man forsat ledig efter 3 måneder, skal man til en rådighedssamtale i a-kassen. Ved den samtale skal a-kassen bl.a. undersøge, hvordan jobsøgningen forløb, og hvad der eventuelt kan gøres for at opnå et bedre resultat. Rådighedssamtalen i a-kassen gentages hver 3. måned, indtil den ledige igen er i job eller på anden vis forlader dagpengesystem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 21:16

Svaret på dit spørgsmål har du fået....

Du har dummet dig og ser ikke en krone....-

Der er ingen klagemuligheder (selvom du finder en har du tabt på forhånd)

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 49 point
Dato : 28-11-07 21:16

Citat
har kun været medlem fordi det blev forlangt

Så kan jeg trøste dig med at ingen kan forlange det af dig mere.

Citat
Og så til mit spørgsmål, hvor kan jeg klage den afgørelse ?

Du kan klage til domstolene. Men som jeg skrev i indlægget kl 12:56, så tror jeg ikke du får ret. Jeg anbefaler derfor at du dropper sagen.

A-kasserne er undergivet offentligt tilsyn. Det er fagforeningerne mig bekendt ikke. Og det er fagforeningen du mener har givet dig et dårligt (manglende) råd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-07 21:16

Det vil jo blive en påstand mod påstand. Konsulenten vil sige at du er blevet informeret

Citat
Efter nogle dage blev jeg usikker på om alt var ok med hensyn til understøttelse osv, og kontaktede konsulenten igen.

Har du ikke i de 47 år fået et fagforeningsblad !!!!

Efter de 47 år i en fagforening, så tror jeg ikke du vil få medhold i endnu en klage.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-11-07 21:17

Frie Funktionærer ja så ligger man som man har redt og der er ingen der har forlangt at du er medlem af en fagforening

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 28-11-07 21:17

Tak REFI, det ved jeg allerede - jeg er som sagt blevet informeret - efter de 3 uger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-07 21:24

Helt ærligt, der er ingen der har forbudt dig i at følge med.

Du må have fået skrivelser/blade fra fagforeningen i løbet af den tid, som du har været medlem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 21:31

Citat
Tak REFI, det ved jeg allerede

Hvad er det så du søger svar på ??????

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-11-07 00:16

Citat
Hvad er det så du søger svar på ??????

jens-lyn vil klage over at fagforeningens juridiske afdeling ikke kan se at fagforeningen har gjort noget galt i rådgivningen af hans sag.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-11-07 05:39

Du er pligtig til selv at sætte dig ind i sagerne når du bliver ledig.
Frie funktionærer hvad er det? Noget i stil med "den kristne"?
Derfor som svar på dit spørgsmål:
Din u-professionelle konsulent kan hoppe og skide i en spand og der er intet du kan gøre ved det!
Men som sådant får man hvad man betaler for.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 06:44

Citat
jens-lyn vil klage over at fagforeningens juridiske afdeling ikke kan se at fagforeningen har gjort noget galt i rådgivningen af hans sag.

Og det er der så svaret på "flere" gange.....

Der er ikke noget at gøre.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-11-07 06:48

modersvilje skrev
Citat
Men som sådant får man hvad man betaler for.

Hvor har du lært at Frie Funktionærer's medarbejdere er mere uprofessionelle end de store fagforeningers medarbejdere? Endnu en fagforeningsdæmagogi i stil med Man skal da være medlem af en fagforening for at kunne få understøttelse hvis man skulle blive arbejdsløs?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 06:56

Fagforeningerne HAR overlevet sig selv......

De er nøjagtig lige "ringe"

Du kan ligeså godt være medlem af den "lokale" partiforening........

Godkendelse af svar
Fra : jens-lyn

Dato : 29-11-07 07:21

Tak for svaret henrikkrebs. Rrat med en seriøs holdning.