/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Pin dem til døde
Fra : Klumme
Vist : 1139 gange
100 point
Dato : 28-11-07 09:23

Jeg så lidt Animal Planet i går. Fine dyrefilm, men også lidt foruroligende at se hvor mange mennesker som i den grad misrøgter deres dyr. Normalt bringer det nu ikke mit drive ret meget op: Det er lissom lidt uvirkeligt, det er USA, og de er jo pr. def. skøre derovre.

Men jeg skal fandme lige love for at mit manometer tiltede op i det røde felt, efter at have været 3 gange rundt på meteret da jeg så den film med bjørne, som holdes på farme i Kina, Vietnam, Korea. Det er dog det mest bestialske og modbydelige jeg nogen sinde har set. Tænk at fange et vildt dyr - og det er altså ikke en tangloppe vi snakker om - sætte det ind i et bur på 1x1x2 m.... lige akkurat så stort at bjørnen kan være der, men ikke kan stå op, eller vende sig.

Derefter fast monteres et uhygiejnisk hjemmelavet kateter i galdeblæren, og i de op til 10..... TI ÅR som det stakkels dyr formentlig kan overleve denne mishandling. Svarende til ca. 1/3 af det bjørnen i frihed lever. Derefter tappes dagligt galde af dyret. Galde som er fuldkommen ligegyldig i selv traditionel kinesisk medicin. Der findes 54 andre måder at udvinde det stof (i planteverden bl.a.) som man får fra bjørnegalde.

Har du nerver og tårer til det, så læs her

Citat
Hvordan lider bjørnene på farmene?
Bjørne er vilde dyr og at indespærre dem i bure, hvor de ikke kan sidde op eller vende sig, er ubestrideligt grusomt. Tapning af galden er yderst smertefuld for bjørnene. Mens galden tappes, er det blevet observeret, at bjørnene skriger og ryster af smerte. Efter tapningen er det ikke unormalt at bjørnene kradser eller holder sig på maven og rokker frem og tilbage med hovedet og kroppen i buret.

Mange af bjørnene lider af operations relaterede problemer såsom betændelse omkring såret på maven, hvor røret sidder. Materie, blod og galde siver ofte ud af såret. Rapporter fra bjørnefarmene viser, at omkring 50-60% af bjørnene dør af komplikationerne i forbindelse med operationen, hvor kateteret indopereres i galdeblæren. Mange af dem, som overlever, lider efterfølgende af infektioner, svulster, indre bylder, galdesten, bughindebetændelse, underlivsbrok, blodforgiftning m.m.

Nogle bjørne får revet kløerne ud og får deres tænder filet ned eller fjernet. Mange bider i burets metalstænger og har som følge store problemer med tænder og gummer. Diæten er mangelfuld - ofte består den kun af en kornmasse uden vitaminer. Vand er ikke umiddelbart tilgængeligt.

Disse bjørnefarme forsøges frikøbt af private organisationer (WSPA), men strander ofte fordi farmeren kræver så meget for at lukke farmen og overdrage dyrene, at organisationen ikke har råd til det.

Om jeg fatter hvorfor man ikke bare lukker de KZ lejre på et nanosekund - gemmer et antal bure svarende til hver medarbejder på farmen, som skal leve livet færdigt i det - og jævner farmene med jorden. Hele denne bestialske mishandling kan stoppes på en uge, hvis de respektive regeringer ville det, og man kunne få aflivet de værst mishandlede syge bjørne og starte rehabiliteringen af resten.

Hold da kæft jeg er rasende

Jeg kan ikke komme ind på WSPA's side, men linket er her:
http://www.wspa.dk/campaigns.asp?campaignType=3

Hvad spørgsmålet var........ Der var iikke noget

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 09:32
Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-07 09:35

Det er ganske afskyelige ting der sker rundt omkring i verden, og jeg kan kun opfordre alle til at støtte WSPA. For kun på den måde - og ved støtte fra rigtig mange mennesker - bliver der råd til at standse denne gruelige fremfærd. - Og tænk jer om: - det er jo ikke kun bjørne, der bliver udsat for tortur for at mennesker kan blive tilfredsstillet, der er mange, mange eksempler på andre dyr. Alt sammen fordi mennesker skal have stillet deres behov m.h.t. brug af stimulerende stoffer - en ting som måske kunne undskyldes for 100 år siden. Der vidste man måske ikke bedre, men i dag er alle så oplyste, at det kun kan være for personlig vindings skyld at man udsætter sagesløse dyr for en så grusom mishandling.
Stop dette vanvid. Støt diverse dyreorganisationer så der kan blive ryddet op i dette helved.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-11-07 09:40

Ja tænk, i dk hugger man dræbersnegle midt over med en spade.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 10:09

Baj Baj teil

Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-11-07 10:10

Citat
gemmer et antal bure svarende til hver medarbejder på farmen, som skal leve livet færdigt i det
- og hamrer et uhygiejnisk hjemmelavet kateter i galdeblæren på dem

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 10:24

sys det er grotesk at sådanne ting overhovedet kan foregå. desværre må jeg indrømme at jeg skruer væk fra disse programmer. jeg kan ganske enkelt ikke holde ud at se hvor meget de lider. en form for virkelighedsflugt, men det gør bare for ondt at se det.
Jeg fatter ikke at mennesket kan være så ond..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 10:37

Puuu ha. Jeg tror jeg blir nødt til at bage en æbletærte. Jeg kan slet ikke få de billeder væk fra nethinden

Teil røg lige i skammeren. Han er bare for dum

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 10:45

klumme.. det er osse flugt fra virkeligheden.. æbletærte.. trøstespise

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 10:47

Jaaa det ved jeg, men en rar måde at flygte på

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 10:48

har du i øvrigt fået lavet dine lektier???

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 10:49

tilbage til alvoren

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 10:49

LOOOL Nej, jeg må se at få taget mig sammen

Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-11-07 10:58

Hvad er det med jer og diverse kager - jeg bliver jo helt sulten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 11:02

Det er os som ikke magter livets grusomheder, og benytter enhver lejlighed til at æde kage...lissom alkoholikere med sprut.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 11:32

kage er godt.. meget kage er meget godt..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-07 11:38

Citat
Den helbredende ingrediens i bjørnegalde kaldes ursodeoxycholic (UDCA). Bjørne er de eneste pattedyr, der producerer dette stof i store mængder, men i dag er det muligt at fremstille stoffet syntetisk
Før bjørnefarmene blev almindelige i Kina, blev der årligt fremstillet ca. 500 kilo bjørnegalde fra bjørne i fangenskab. Til sammenligning anslås det, at der i dag handles over 4.000 kilo årligt. Den samlede produktion af bjørnegalde menes at være mere end 7.000 kilo årligt, hvoraf langt størstedelen produceres på bjørnefarme. Galden bruges i dag i meget andet end medicin, blandt andet findes det i meget vin og shampoo.

http://www.wspa.dk/inside.asp?cnewsID=81&campaignType=3

så et eller andet sted for nogen år tilbage at galden også brugtes i forbindelse med alternativt medicin og ikke mindst et medikament der skulle fremme sexlysten

Intet nyt i den sag - men den er rædselsfuld

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 12:36

Og til shampoo og te

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-11-07 12:55

Ja, der sker mange grusomheder. Og ofte bliver der ikke lavet nogle tiltag fra politisk side til at forhindre det tiltrods for de mange skattekroner vi betaler.
Jeg er holdt op med at se de programmer fordi jeg bare får det dårligt.
Jeg støtter foreninger, men kun dyreforeninger herunder wspa. Desværre bruger også disse foreninger velrigeligt af pengene på andre til end dyrene. Engang jeg vil have et job som indsamler, fandt jeg ud af at det kunne jeg ikke for jeg skulle være under 25 eller sådan noget ligende. Hvor latterligt er det ikke?
Vi må hver især gøre hvad vi kan og hjælpe der hvor vi er. Gribe ind, hvis vi har mistanke om vanrøgt, der er hjælp at hente her :http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbkredse.nsf/kredse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 12:55

Nej... der er ikke noget nyt i det som sådan. Det nye for mig er MIN reaktion på det. Jeg plejer at have et ret afslappet forhold til disse TV opskruede "katastrofer". Jeg tror at det stærke ligger i den kommercielle og systematiske måde man udsætter dyrene for disse ulidelige smerter på, og så over så lang tid.

Hvis man skød bjørnene, som man gjorde i Korea, og tappeede deres galde, ville jeg vist ikke reagere på samme måde, selv om det selvfølgelig også er forfærdeligt at udnytte dyrene på den måde. Men de lider dog ikke i 10 år før de forløses af en befriende død. Det gav bare et frygteligt forbrug af bjørne, da de på den måde ikke udnyttedes optimalt.

Jeg fatter bare simpelthen ikke, hvorfor de involverede regeringer ikke bare stopper det med en katastrofeopbremsning. Lige nu og her. Det har NUL berettigelse overhovedet, andet end at tilgodese nogle få overtroiske idioter, som tror at den ægte vare er bedre end den planteudvundne eller den syntetisk fremstillede ursodeoxycholic (UDCA).

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-11-07 12:58
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 13:00

Alle stater som ikke forbyder dette skal boykottes så de kan mærke det. Deres borgere skal udvises og fremover nægtes indrejse. Evt. indeståender på konti i DK skal indefryses. Al samhandel skal FULDSTÆNDIG standses. For Kinas vedkommende kan de stoppe deres OL op i deres skæve røve. Vi finder lige et andet sted at holde festenDe skal HELT ud i kulden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 13:01

Kuklen LOOL Kulden.... jeg er vist ophidset

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 18:41

har æblekagen hidset dig ned..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-07 19:27

JA pu ha. Ved du hvor mange der går på en æblekage til 6??? Mig og kagen

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-11-07 07:01

ejjjjjj klumme... så fik du kvalme i stedet for.. .. så ka do lær det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-07 07:05

Tror du LOOL. Næ, men jeg var da ikke sulten bagefter.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-11-07 07:19

så slap du for aftensmaden.. eller?????????

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-12-07 00:32

tiden går og klokken slår....
Jeg kiggede lige indenfor, det sku' jeg sguda aldrig ha' gjort

Kæft mand - nogle mennesker er da totalt tomme mellem ørerne!

Det er sq ikke 'kun' dem der står for denne mishandling, der bør straffes - det er ALLE der overhovedet kender til det og ikke gør en skid ved det!

ØJJ nogle idioter, de der - sådan noget som dette, kan virkelig få mit P** i kog, jeg bliver rasende

Jeg støtter osse foreninger - men ikke Jørgen Poulsens samledåser, kun dyrevelfærdsorganisationer. Det er det eneste jeg føler jeg kan gøre - og det gør jeg så.

Mit hjerte græder, hvor er det dog frygtelig synd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-07 01:49

Det er rigtigt vil.du. Der findes ikke ord for den slags

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 25-12-07 04:13

Tak for svaret housegoat. Din bemærkning herunder rammer præcist. Det er en uhyggelig og ufattelig kynisk pengemaskine. Her til aften så jeg noget fra Vietnam, Thailand.... Jeg blir sgu helt dårlig af at se det, og må forlade programmet. Det er simpelthen så bestialsk, så jeg næsten kaster op. Hvis jeg ved et tilfælde røg ind på en sådan farm og mødte et 2 benet væsen, ville det tage under 10 sek at brække nakken på ham. Og jeg ville gøre det .....tror jeg nok

Citat
......en ting som måske kunne undskyldes for 100 år siden. Der vidste man måske ikke bedre, men i dag er alle så oplyste, at det kun kan være for personlig vindings skyld at man udsætter sagesløse dyr for en så grusom mishandling.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-12-07 18:54

Jeg har lige modtaget denne rædselsvækkende film.

Jeg ADVARER.... Den er IKKE for sarte sind og SLET ikke for børn

Det er til at blive dårlig af. Jeg lægger den ikke ud som selvstændig tråd lige nu. Skal lige tænke mig om. Det er meget stærke varer. Bestialsk når det er værst

Hvis nogen vil lægge den ud, er de velkomne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-12-07 20:12

Hov sorry

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-12-07 20:12
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-12-07 20:16

Det var måske skæbnen, der sørgede for at jeg glemte at lægge linket til gyseren ud. Det må I undskylde Altzheimer.... light