/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forære telefon væk
Fra : Jimmy17
Vist : 535 gange
50 point
Dato : 27-11-07 10:10

Så i en af reklamerne et udvalg af mobiler til 0 kr.
Er det egentlig lovligt?
Mener ikke det er

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 27-11-07 10:10

Ja

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-07 10:11

Du kommer til at betale i den sidste ende, rigeligt enda

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-11-07 10:14

Du kommer til at binde dig til en kontrakt på et helt eller halvt år, der koster x antal 1000,-kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 10:30

Man skal skrive den rigtige totale pris i hele bindingsperioden reklamerne. Mange 2glemmer det" eller skrive så småt at det næsten ikke kan ses. Men fupprisen skår med kæmpetegn.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 27-11-07 10:33

Kode
Så i en af reklamerne et udvalg af mobiler til 0 kr.

Kunne du ikke lige komme med et hint til reklamen ???

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-11-07 10:33

Det er lovligt. Iflg frivillig aftale i branchen SKAL der dog stå en minimumudgift for hele bindingsperioden.

Jeg er stærkt negativ overfor de forretningsmetoder. Sidst jeg købte telefon skulle der et par mundtlige "rap over fingrene" til før sælgeren forstod at jeg betragtede hans oplysning om prisen på 1 krone/99 kroner som en fornærmelse. Han ku da ikke tro jeg var så dum at tro på hvad han sagde var min argumentation

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-11-07 10:35

Næ, butikker må hverken reklamere med, at de "forærer" varer væk eller sælger varer billigt, og hvor der så følger tvungne bindingsperioder og betingelser med, hvor det koster meget mere end selve varen.

På et tidspunkt var der meget fremme om, at forbrugerstyrelsen ville stoppe de mobilselskabers markedsføring m.h.t. at stavnsbinde kunderne.......det har bare aldrig ladet sig gøre.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-11-07 10:40

http://a-z.dk/internet/az/menu/main.nsf
Åbn reklamen ved at klikke på den i højre side.
Så er det side 36

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-11-07 10:53

Det ER lovligt - prisen er ikke 0 men 1773,00

Det der er i sving er markedsføringslovens bestemmelser om vildledende markedsføring. Et noget vattet begreb, men med forbrugerombudsmanden, telestyrelsen og brancherepræsentanter er altså lavet den 'aftale' at dette IKKE er vildledende.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-11-07 11:06

Prisen er 0 - abonnementsomkostninger er noget andet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 11:48

Der står også med småt at den (mindst) koster 1773 kr.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-07 13:12

I dag må butikker godt forære "ting" væk - samtidig med at man køber noget andet. prisen for købet er underordnet. Det er alene butikke der afgør det.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-11-07 13:25

Citat
I dag må butikker godt forære "ting" væk - samtidig med at man køber noget andet. prisen for købet er underordnet. Det er alene butikke der afgør det.

Tak til alle jer der stemte os ind i EU

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-11-07 13:38

Hvad har EU nu pludselig med telefonen i a-z at gøre?

Men hvis de gerne må det, hvorfor er det så ikke sket før nu?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-11-07 13:50

Reglerne om tilgift (tegn et dyrt abonnement og få en gratis telefon) er blevet ændret som et led i 'harmonisering af det indre marked' i EU.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 16:07

Tak for svaret Teil.

Meget kort svar, men okay