/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
FTP server
Fra : moltov
Vist : 802 gange
200 point
Dato : 27-11-07 09:41

Hej Alle

Hvad kræver det, hvis jeg vil lave en FTP server? Og hvordan gør jeg det?

VH
Moltov

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 10:46

Det kræver fast ip adresse, for at den skal være tilgængelig udefra, og så et program som kan ftp protokollen. Endelig er der en del overvejelser om sikkerhed, firewall og router instillinger.

Det er meget nemmere at bruge et såkaldt webhotel. selv om ftp strengt taget ikke er webbet.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-07 10:57

Ftp server kan "sidde" på en dynamisk og en statisk IP-adresse.
Ved dynamisk Ip skal du bare fortælle brugerne når den skifter.
Du kan bruge en gammel computer eller en mere moderne, eks.: Allnet 6200
Den tilsluttes dit netværk via en router og styres fra en comp på dit netværk.

Til dem der skal bruge serveren vil jeg anbefale Filezilla (gratis)
http://filezilla-project.org/
(filezilla server er til den gamle comp)

Kommentar
Fra : Atlantius

Dato : 27-11-07 13:07

det er slet ikke så svært at lave en FTP server,
som ham ovenover også siger, så tag og download "http://filezilla-project.org" og installere det.
Hvis du har en rounter så skal du åbne porten 21 og stille den om til den ip-adresse som computern har. hvis du ikke har fast ip adresse på både internet og det lokale internet, så skal du indstille tingene hver gang du genstarter.

Find din iP fra nettet via www.myip.com

Hvis du har flere spøgsmål så skiv, har nemlig lige selv sat min ftp server op til skole arbejde.

-----
http://www.ventetidpaakoerekort.underskrifter.dk/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-07 14:09

Hvad hedder din router.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 27-11-07 15:55

--> ec.

aner jeg ikke endnu. Grunden til at jeg spørger er fordi jeg er ved at undersøge, hvad det koster at lave en FTP server. Den skal bruges til upload af store filer (Designprodukter)

Hvor stor skal pc'eren være? Og kan det være en helt alm, pc?

VH
Moltov

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-07 16:37

Ja til en helt alm. PC

Flaskehalsen er internetforbindelsen.
Min forbindelse er fra tdc på >>2048/128 kbit/s<< det går fint med at hente her til,
men hvis andre skal hente går det noget langsomere. Men det fungerer fint til store filer på 600 Mb
Jeg har den kun åben når der skal flyttes filer, eller lånes plads.

Her på lokalnettet har vi haft en gammel IBM 166 Mhz / 296 ram / 20Mb HD
Den fungerede fint som mailserver / FTP server / hjemmesideholder / styring af DHCP (intern ip til flere computere)
Den jeg har nu er en Allnet 6200 med en alm. harddisk i og indbygget program til ftp.
Fidusen med en lille ftp server er at den kan køre alene uden skærm eller tastatur.

Kommentar
Fra : disken2

Dato : 28-11-07 03:58

Smid en PM og du har den....
Enten som FTP eller almindelig HTTP.

Citat
Det kræver fast ip adresse,

Ikke bødvendigvis , kan gøres over
http://www.dyndns.com/

hvis du LUKKER din pc ned___til tider og utider

Ellers_ fast IP, HVIS du kan få det som tillæg.

FTP server vil jeg ikke anbefale.

Men snid en PM og du kan afprøve min HTTP___ANDRES ??? FTP

Ligger ikke lige en IP adresse HER_

Men PØJ MED DET

En HTTP, som jeg bruger, tager 1 minut at sætte OP.

AFHÆNGIG af så meget amdet_____
Har du RUATER ! eller hvad det hedder______Øv

Kommentar
Fra : disken2

Dato : 28-11-07 04:05

Citat
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg er ved at undersøge, hvad det koster at lave en FTP server. Den skal bruges til upload af store filer (Designprodukter)

INTET___________
men

Du ved VEL godt, at det er din PUTER det skal hentes/ bringes _ fra OG til

DÅ OP MED SIKKERHEDEN før du afprøver det.

Ville mene, at en ! bruger herinde ? havde en masse åbne porte
som ikke var lukket,___MEN IKKE MISBRAGT /u

Men kan sgi ikke HUSKE brugeren, Æv___

Men ellers pas på andre´s putere/ hvis det er samme netværk-

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-07 09:20

En server bør stå for sig selv, enten en gammel comp eller en af de små NAS servere.
Der kan godt køres ftp på den alm. comp men det er ikke særligt sikkert.
Som Disken siger - kan der nemt komme til at stå for mange åbne porte.

Lukker af et stykke tid.

Godkendelse af svar
Fra : moltov

Dato : 29-11-07 15:32

Tak for svaret e.c.

Godt at vide. Har selv arbejdet en del i IT-branchen, men aldrig prøvet at lave en FTP

Moltov

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-12-07 18:09

er også et stort område................