/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Definitionen på et digt?
Fra : Ammitz
Vist : 1292 gange
100 point
Dato : 26-11-07 13:02

Hvordan forklarer man hvad et digt er?
og er versene i en sang, f.eks. H.C.Andersens Hist hvor vejen slår en bugt... et digt, - eller hvad kalder man versene i denne sang?
Ammitz

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-11-07 13:19
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 13:23

Et digt udtrykker en følelse, stemning, mens en prosatekst udtrykker en handling.

Hist ved vejen er et digt, der kan synges = en sang.

Digte kan tage mange former:

1.   kan rime: som Hist ved vejen.
2.   kan være uden rim:

Ivan Malinovski: disjecta membra

blikket søger en klode af fred men ingen
enhed er den sidste ingen grænse urokkelig

selv i evigheden kløves de elskende til roden
kun ilden går aldrig sulten til sengs

frugtens to halvdele udelukker hverandre
og kreperer gladeligt hver for sig

mens solnedgangen pludselig lader masken falde
og du ser ind i en kælder af blod og panik

hvor alting kun består af sine yderpunkter
hvor ingenting følgelig består

hvor en sol af nælder og brændende støv
er prisen for metallers parring og ingenting

står fast end ikke smerten eller længslen
ved vandrende vande under tage af halm

der er ingen løsning eller ligevægt
der er ingen bolig på jorden

men dette splittede blod vil ikke dø
og ukueligt er kødet der klynger sig til sit ben

3.   kan ”lege” med opstillingen
Cummings:

i have found what you are like

the rain,

(Who feathers frightened fields
with the superior dust-of-sleep. wields

easily the pale club of the wind
and swirled justly souls of flower strike

the air in utterable coolness

deeds of green thrilling light
with thinned

newfragile yellows

lurch and.press

-in the woods
which
stutter
and

sing

And the coolness of your smile is
stirringofbirds between my arms;but
i should rather than anything
have(almost when hugeness will shut
quietly)almost,
your kiss

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 13:28

Endnu et eksempel:
Inger Christensen

Prologos

Det. Det var det. Så er det begyndt. Det er. Det bliver ved. Bevæger sig. Videre. Bliver til. Bliver til det og det og det. Går videre end det. Bliver andet. Bliver mere. Kombinerer andet med mere og bliver ved med at blive andet og mere. Går videre end det. Bliver andet end andet og mere. Bliver noget. Noget nyt. Noget stadig mere nyt. Bliver i næste nu så nyt som det nu kan blive. Fører sig frem. Flanerer. Berører, berøres. Indfanger løst materiale. Vokser sig større og større. Øger sin sikkerhed ved at eksistere som mere end sig selv, får vægt, får fart på, får fart på mere i farten, går frem for andet, ud over andet, som opsamles, opsluges, hurtigt belastes med det som kom først, så tilfældigt begyndte. Det var det. Så anderledes nu det er begyndt. Så forandret. Allerede forskel på det og det, eftersom ingenting er, hvad det var. Allerede tid mellem det og det, mellem her og der, mellem før og nu. Allerede rummets udstrækning fra det til det andet, til mere, til noget, noget nyt, som nu, i dette nu, var, som i næste nu er og bliver ved. Bevæger sig. [...]

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 13:30

cummings-digtet blev redigeret af KanDu

Det er "opstillet" på en anden måde i virkeligheden.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-11-07 15:55

Ja, - jeg kan godt se at meget af det I alle har skrevet om er det jeg også vil kalde digte, - men kan jeg så også få et eksempel på en sang der [U]ikke[/U] er et digt?
Ammitz

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 16:26

Nej, for det findes ikke

Kommentar
Fra : klars

Dato : 26-11-07 16:26

Hej

Litterær tekst skrevet i korte linier, ofte med rim, men ikke nødvendigvis.

Klars

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-07 16:27

medmindre der ingen ord er

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-11-07 17:05

Hm-m...

Vil det så sige at alle salmevers, - børnesange, - populære sange m.m. alt sammen er digte?

Vi talte nemlig med en dame som fortalte hun havde lært adskillige digte udenad, - såvel som Hist hvor vejen slår en bugt, - og Højt fra træets grønne top, - og På loftet sidder nissen...

Jeg kunne ikke lige forholde mig til at de 2 sidstnævnte skulle være digte - deraf kom mit spørgsmål.
Ammitz

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-07 17:19

Ja, de er alle en form for digte, der er sat musik til.

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 27-11-07 11:05

Tak for svaret frieda.

Så blev jeg altså så klog, - og det vil jeg straks fortælle damen jeg diskuterede dette med, - at hun havde ret i at det altsammen var digte hun havde lært udenad.

Ammitz

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-07 11:28

Ikke fordi jeg går op i point, men jeg er altså nogen gange lidt nysgerrig.

Hvorfor kun 3 stjerner?