/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
rødspættens "indmad"
Fra : luna99
Vist : 2160 gange
20 point
Dato : 26-11-07 08:27

Når vi får hele rødspætter oplever jeg jævnligt, at der sidder en sort "dims" i den endnu. Den er nærmest en aflang trekant og mørkegrå. Er der nogen, der vil forklare mig, hvad det er? Mit bedste bud er, at det er leveren, der sidder tilbage, men jeg har faktisk ingen anelse, om det er rigtigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-07 08:28

rognsækken til næste år

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 26-11-07 22:46

Hmm, det kan jo ikke være rognsækken til næste år, hvis rødspætten er af hankøn!!

Det er tarmen og den indeholder ufordøjede madrester inklusiv små sandkorn osv. og fjernes altid når man gør fisk ren, hvad enten det er røsdpætte eller torsk.

Før i tiden var sælgerene mere opmærksomme på deres håndværk og fjernede den helt automatisk når de rensede fisken, men nu skal det gå stærkt og så sætter mange fiskehandlere deres "lid" til at man bare tager det for et nødvendigt medkøb som også fiskebenene.
Det samme gør sig gældende med f.eks. kyllinger, men her er det netop leveren der sidder tilbage i ribenene og som man med fingerspidserne skraber ud sammen med almindelig efterrengøring af kyllingen inden man tilbereder den.

Tarmen i fisken kan give lidt knasen i tænderne, men er ikke farlig når fisken er korrekt gennemstigt/kogt. Meget mere tvivl har jeg omkring kyllingens lever, for der ved vi ikke hvilke medicinrester/vækstmidler osv. der opbevares der og om det neutraliseres ved korrekt stege/kogetid.

Selv fjerner jeg konsekvent begge dele inden tilberedning.

mvh
ypsiQ

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 27-11-07 17:39

Hvis det er helt oppe ved ryggeraden, er det bare svømme blæren. en luft pose.
Den kan man tage ud med en negl, når man renser den.
mvh Ben

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-07 20:13

Det er jo kun i nogele af fiskene, du finder den, så jeg fastholder mit gæt på rognsækken.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-07 20:13

og spørg fiskemanden næste gang!

Godkendelse af svar
Fra : luna99

Dato : 28-11-07 19:07

Tak for svaret Benjamin.Hansen.