/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
problemer med router indstil.
Fra : kargo
Vist : 402 gange
40 point
Dato : 25-11-07 19:15

Prøver lige pt at installere et trådløst neværk så jeg kan bruge ny bærbar i stuen.

Mit netkort på den stationære er et
VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter

så har jeg købt router:
Linksys wrt54gs ver. 2.0.

softwaren der følger med der giver 5 muligheder for at kryptere :
wap personal
wap
wap2
wap 2 personal

inde på min lan forbindelse kan jeg kun aktivere en ieee 802.1x godkendelse for dette netvæk - hvad dette så end btyder!

og på den bærbare vælger jeg så samme sikkerhedskryptering som på routeren - men så krydser den netværksforbindelsen væk - og skriver at der ikke er samme indstilling som på net-centret eller lign.!

kun når jeg vælger 802.1x dér - kan jeg forsøge at komme på forbindelsen. men så står den som "ikke sikret"!.

og som det sidst nye kan jeg slet heller ikke få forbindelse til internettet på den bærbare når jeg forsøger via den usikrede forbindelse!

HJÆLP - kan nogen hjælpe - jeg er forvirret!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-11-07 19:27

Du skal opsætte det trådløse i routeren først. Vælge den kryptering du vil bruge. Lave et password og gemme ændringerne..

HVis ellers dit trådløse netkort på den bærbare er rigtig indstalleret kan du nu forsøge at oprette forbindelse til det trådløse. Når den kommer frem og vil have koden skriver du den gemmer den og du kan fremover autimatisk logge på

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-11-07 19:27

Du skal bruge de samme indstillinger på alle enheder i dit netværk; altså samme kryptering.
Men slå lige det hele fra og sikre at du har forbindelse hele vejen rundt; herefter kan du sætte sikkerheden igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-11-07 19:35

Ja det er en god idde at lige sikre sig at der er forbindelse til alle enheder før der krypteres. Hvis det driller så bare reset bare routeren og start forfra. Den resettes ved at trykke med en spids genstand i det lille hul bagpå i fem sekunder.

Star så forfra ved at gå ind i menuen ved at taste http://192.168.1.1 og slå det trådløse til.
Sikre dig at der er forbindelse ved at logge på uden kryptering osv osv

Kommentar
Fra : kargo

Dato : 25-11-07 19:51

hmm. har prøvet det. ved ikke rigtigt om mit netkort måske ikke understøtter wap osv. eller g??
tror jeg giver op for iaften...

men tak for

Kommentar
Fra : kargo

Dato : 25-11-07 19:53

øhh - kan ikke finde det lille hul?!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-11-07 19:57

hvad hvis du så bruger WEP vil der så være hul igennem.

PS HUsk nu kl. 20.00 på DR1 Forbrydelsen

Kommentar
Fra : kargo

Dato : 25-11-07 20:20

ja med wep - ser den ud til at være sikker og står rigtigt. men nu kan jeg ligepludselig ikke åbne min browser! har efterhånden stillet på så mange ting du ved. hvorfor duer den ikke med wap

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-11-07 10:47

Som også er sagt tidligere.
Start op med routeren præcis efter vejledningen.
Styring af router bør foregå med kabeltilslutning.

SSID skal være synligt (routernavn)
Mac - filter slået fra.
Kryptering slået fra.
Vent altid 5 min efter størrer ændringer (mac/krypt) på grund af funktionen "keep alive"

Når der er hul i gennem, så start med at wep 64 hex kryptering
Sæt kun koden ind i #1 ________________
Der kan bruges disse tegn: 1234567890abcdef og der skal bruges 10 stk.
Når det er tastet ind i routeren vil den bede om koden hos den comp som vil ind.

Nu kan du begynde at spærre den yderligere inde med andre krypteringer og mac-filter

Computerens trådløse netkort skal kunne håndtere samme type kryptering som routeren (det gør alle netkort/adaptere ikke )

Kommentar
Fra : kargo

Dato : 26-11-07 11:16

det hele virker når jeg på min bærbare vælger ingen sikkerhed - åben forbindelse. men med det samme jeg vil vælge sikkerhed - f.eks. wap2 personel - som jeg installerede routeren med - så falder forbindelsen væk!

den meddeler derefter at computeren (bærbare) ikke har samme indstillinger som router!?

styring af router foregår via kabel. men kan det passe at netkortet på min - spritnye - bærbare ikke kan kryptere mac2? - det dukker op som en mulighed der? kan det have noget med mit nekort på den stationære at gøre?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-11-07 11:29

Der er et eller andet galt.
Routeren kan ikke have slået kryptering til uden at den bærbare også skal taste kryptering.
Prøv lige at følge det jeg lige har skrevet.

Jeg har kigget i manualen som følger med Linksys 54 men der står desværre ikke meget. Det er en jeg har liggende.

Kommentar
Fra : kargo

Dato : 26-11-07 12:02

med det samme det er den mindste smule sikret (wep64) kan jeg ikke oprette forbindelse?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 17:22

Hvis du ellers har tastet den samme krypteringskode ind i både router og pc, samt valgt den samme krypteringsform, så bør det virke!

Du kan generere din krypteringskode her på min hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/slang/ascii-hex.html
Husk at skrive navnekoden i læselige tegn og få den så oversat til krypteringskoden.
Gem evt denne side på din putter, så du senere kan ændre koden, og stadig kan finde ud af hvad den står for.

En mulighed kan være at hastigheden ikke er på toppen, så her skal du i routeren vælge "AUTO", og ikke en fast hastighed. - Det vil give netværket en større stabilitet. Hvis du køre fast med 54 Mbit og hastigheden falder, så vil du blive smidt af netværket.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 17:26

Man snakker så meget om lange krypteringskoder, for at sikre sit netværk.
Men kan du bare få den til at virke med en mindre kode, så har du lagt en hindring for at andre kan komme ind.
Herefter kan du så aktivere MAC filtret, og indtaste de MAC-adresser der må have adgang. Det vil så gøre nåleøjet meget mindre.
Hvis du så slutter af med at skjule din SSID, ja så har du næsten knebet nåleøjet helt i. Du vil i hvertfald ikke være synlig på nettet længere.