/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
G-påvirkning på modelfly
Fra : modelflyverFinn
Vist : 790 gange
20 point
Dato : 25-11-07 11:52

Hej derude!

Jeg bygger et modelfly som vejer 7 kg. Den flyver 60km i timen.
Hvor stor en belastning bliver vingerne udsat for i et dyk (loop) hvor farten kan blive op
måske hundrede??

Venlig hilsen Finn

Kommentar
Fra : modelflyverFinn

Dato : 25-11-07 11:56

Vingerne er holdt sammen af 8 stivere (strudts) - som skal kunne holde til dette tryk (træk)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 30 point
Dato : 25-11-07 12:04

Det kommer an på hvor snævert loopet er. Men generelt blir din model udsat for de værste g-påvirkninger under transporten i bil til og fra flyvepladsen (medmindrer du crasher!). Så det vigtigste er samlingen af vingehalvdelene. Det er meget svært at brække en ribbe/liste-konstruktion, som desuden er overtrukket med varmekrympet plastfolie, når belastningen er så jævnt fordelt.
Derudover kan jeg anbefale dig at læse "Designing Model Aircraft" og "Aeronautics for Modellers", begge fås relativt billigt hos Traplet i Englang og kan bestilles over Nettet med et VISAkort i hånden.
mvh
pbp

PS: Det med bilpåvirkninger gælder også fiskestænger: Der blir vel knækket 20 gange så mange fiskestænger i bildøre som under fangst af fisk!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-07 12:38

hvis din hastighed er v m/s
radius i loopet er r
så er accelerationen 2 v v /pi /r.

Det er lidt kluntet at skrive formler her men du forstår det nok.
km/ t kan ikke bruges til noget i flysammenhæng.

Godkendelse af svar
Fra : modelflyverFinn

Dato : 25-11-07 13:11

Tak for svaret pbp_et.