/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kloak udluftning - rotter
Fra : Spørgeren
Vist : 5100 gange
20 point
Dato : 24-11-07 23:17

Jeg bor i et gammelt ombygget træ-sommerhus fra 1939 senest renoveret i 1979. Sidst på sommeren fik jeg konstateret en rotte på loftet og siden er der med nogle ugers mellemrum nu fanget i alt 4 halvvoksne rotter. Der er intet andet end isoleringsmateriale på loftet og ingen grund til at rotterne kravler derop. Rottefængeren har smidt fire røgbomber i kloakken men kunne ikke konstatere nogen udsivning af røg nogen steder. Rottefængeren mener derfor, at det kan skyldes et brud på kloakudluftningen. Jeg tilkaldte derfor en vvs mand, som gennemgik huset herunder loftet og sagde, at huset ikke havde nogen kloakudluftning, så vidt han kunne se; ej heller på loftet.

Mine spørgsmål er nu:

1. Har alle huse kloakudluftning?
2. Hvis ja hvordan finder jeg den? Kan den være gemt i væggen?
3. Hvad gør jeg? Nogle bemærkninger/ forslag til løsninger?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-11-07 23:22

Nej det er absolut ikke alle huse der har kloak udluftning.
Rotterne må kome ind en anden vej.
hvis du stadig mener at det er igennem kloakken så få monteret en rottespærre, det er en bornholmsk opfinder der har patent på den og den bruges i dag af de fleste kommuner. Du vil kunne få oplysninger på teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-07 23:28

en kloakudluftning kan godt være gemt i væggen, men jeg tror ikke der er nogen. den går normalt op i en hætte i taget, men kan også laves med en vacuumventil og en sådan kan en rotte ikke komme ud af. sagen er nok snarere den, at rotterne har fundet en vej ind til dit loft og bor der fordi der er varmt og tørt. du skal kigge efter, om der findes noget de kan leve af og hvis der er det skal det fjernes. så skal du kigge efter huller i udhænget og op under ydervæggene. der kan sagtens være plads op bag ved en bræddebeklædning så de kan komme ind på den måde. kig også efter kradsemærker udvendigt på træværket og på eventuelle nedløbsrør. har du noget stående op ad væggene udvendigt som kan bruges som klatretræ for en rotte. en rotte er et meget klogt dyr, så du skal virkelig tænke kreativt for at finde hvor de kommer ind. kig også efter huller i jorden omkring huset. en brændestabel er et perfekt skjulested for en rotte.
som du kan forstå er der mange muligheder og der er mange flere end dem der er nævnt. du må ud og nærstudere lokaliteterne for at finde problemet.
god jagt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-11-07 23:58

For din vandlås står vel ikke og tørrer ud så den kommer den vej ind..........og så op på loftet.

Kommentar
Fra : Spørgeren

Dato : 25-11-07 00:14

Undskyld men jeg er total ubekendt sådanne her forhold; Om min vandlås udtørrer? Hvor sidder den og hvad skulle gøre, at den udtørrer? Vi bruger toilettet hver dag og der er ikke grums i bunden af toiletkummen. Vi tager brusebad ca. hver anden dag. Men da jeg for det meste bor alene bruger vi ikke særlig meget vand.

Nej jeg fjernede en gammel vedbend for 3 uger siden. Vi har alle været rundt om huset adskillige gange uden at kunne se noget. Og der er hverken vand eller spise på loftet.

Følger rotter hinandens duftspor på samme måde som mus?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-07 02:50

Kode
Følger rotter hinandens duftspor på samme måde som mus?

Både mus og rotter er sociale, så ja.

Spørgsmålet om den udtørrede vandlås er nok stillet da et sommerhus jo ikke er beboet hele året, bortset fra dem der er ændret til helårsbeboelse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-11-07 06:54

har der været et camera i gennem dine kloakledninger ?

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 25-11-07 07:30

Hej Spørgeren

Har selv haft rotter på loftet, jeg troede det var børnene der gik og hapede saltstænger,,, men det var rotter.

Du kan da prøve at drysse et fint lag mel rundt om huset, og et par stykker pålæg, det kan de lugte på lang afstand. så vil du kunne se sporene, fra natlige aktiviteter.
Eller når det snart begynder at sne, må du ud at kikke om morgenen.

Lexiben2

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-11-07 10:10

Der er ikke andet for, end at opsætte rottefælder på loftet. Hvis du udlægger gift sådanne steder kan det blive ubehageligt når de ligger og rådner, et eller andet sted.
Det er ikke normalt med udluftning fra kloak i ældre huse med kun et udtrækstoilet, - hvis der senere bliver udbygget med flere toiletter, vil der på det sidste toilet på ledningen være sandsynligt med udluftning, - det kan være over tag, men det kan også være med en snøfteventil, som for det meste er anbragt ved siden af toilettet, over gulvnivo.
Rotter kan komme alle steder fra, og hvis der er træstakke, husdyr (høns-fuglehold), og kompostdynger, og generelt rod, vil det være gode bosteder, Men som tidligere nævnt er det nok en god ide at være opmærksom på spor i nyfalden sne o.lign.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-11-07 14:29

Hej Spøgeren

1: Nej det har de ikke og så gammelt som dit hus er er det meget usandsynligt du har en!

2: Den er enten med kloak-tv eller ved en trykprøvning med røg. Røgprøvningen vil også kunne for tælle om der er brud på kloaken... Men det er ikke nok bare at gøre som rottefængerne og smide en røgpatron i en brønd, der skal blæses røg i røret , således der bliver tryk på det, der kan nemlig være undertryk i rørene og så kommer røgen ikke selv ud... En anden fordel er at hvis men ved dette kan lave så meget tryk at vandlåsene i gulvafløb/wc bobler så ved man at det er HELT tæt...

3: Det du gør at du (hvis du har en rørskade forsikring) ringer til dit forsikrings selvskab og anmelder en mulig rørskade, og så vil de få en kloakmester ud og se på det! En mulighed som jeg har set en del gang er at tagvandet også er koblet på kloaken og enten er det uden tagbrønd/vandlås eller også er tagbrænden defekt så at den tørre ud når det ikke regner et stykke tid, så kan rotterne nemlig gå gemmen og kravle op igennem nedløbsrøret og via tagrenden ind på loftet...

Den vedbend du fjernede kan også være synderen der giver dem adgang, de kan jo ha lavet hul i røret i det fri, se efter huller i græset/jorden uden jord omkring, det kan være der også... Men det skulle nu både rottefængeren og en kloakmester kunne se..

Trimare46 Vil lige rette dig... Rotter KAN komme ud gennem en vacuumventil!! De gnaver den simpelhen i stykker... Ligesom det gør med reduktioner og T-stykker.....

En erfaren kloakmester...

Kommentar
Fra : Spørgeren

Dato : 25-11-07 20:00

Mange TAK til jer alle for alle jeres gode råd. I har bragt nyt håb for mig, som ellers var ved at blive temmelig nedtrykt over situationen

Jeg vil nu arbejde videre med jeres råd i løbet af ugen (-mener bestemt at have en rørskade forsikring) Og vender tilbage.

p.s. Hvis nogen fortsat har noget at bidrage med, vil jeg til stadighed være taknemmelig, da jeg rigtig gerne vil være mit problem kvit.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-11-07 22:47

Mange mennesker har rotter på loftet - det skal du ikke være så ked af!