/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvad er kohasser og kan det heldbredes
Fra : alice_trauelsen
Vist : 1310 gange
200 point
Dato : 20-09-01 20:06

Hej
Vi tror at den hest vi købte på Egeskov Markedet i går har kohasser. Hendes ben ser ud som billederne i hestebogen. Er der nogen der kender noget til det vil vi gerne høre om det. Bortset fra at Myra, som vi kalder hende, går dårligt har hun det tilsyneladende godt, måske skal hun have føl, eller på slankekur.
Vi ved mere i morgen når dyrlægen kommer men vil gerne vide noget så vi har noget at svare ham i morgen.
Mange hilsner
Alice og Co
Og Myra

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-01 09:56

hej

prøv at kigge her:
http://www.westerninfo.dk/valg_af_avlshingst.htm
http://www.heste-nettet.dk/lhesten/showBook.php?bogID=155
http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Tema/hest_tema_vaccination.html

Kohassethed skyldes enten en medfødt fejl eller dårlig pasning af hovene i de føste leveår. Der er sjældent noget at gøre ved det, men man kan dog få smeden til at prøve at kompensere ved at beskære hesten anderledes.

Det genere ikke hesten, men er kun udseendensmæssig kedeligt at kigge på

hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-01 16:14

Kohaser...

Kohaser er en bygningsfejl og kan ikke helbredes, men aflastes!
Det er ganske enkelt at hesten har sine hase siddende, så de nærmest peger
mod hinanden.. Og hovene drejer en smule udad... Det kommer som regl fordi
hestens knogler voksede for hurtigt eller langsomt da den var ung.
Man kan som regel rette på en hests benstilling indtil den er omtrent to år,
men hvis den er ældre, så er den faldet til på den forkerte måde.... (Det er
derfor det er så vigtigt med smed til de nye føl.. Det glemmer mange, de
tror at smeden er vigtigst når den skal til at rides på...)

Kohasethed medfører også tit den sygdom der hedder "spat" som er en slags
slidegigt for heste... Det kan give halthed. Men langt de fleste heste lever
fint som "skovtursheste" selv med spat...

Håber det kunne bruges til noget, og jeg ikke har givet jer flere
bekymringer..

-miki-