/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
anciennitet ??
Fra : ThomasEp
Vist : 1160 gange
100 point
Dato : 22-11-07 19:18

Hej,

Jeg har været væk fra min arbejdsplads i 2 mdr. Jeg sagde selv op men kom kravlende tilbage for få det job igen.
Jeg stod i lære i det firma jeg er kommet tilbage til, i 4 år ca. jeg blev udlært her i år d. 11\3.
Mit spørgsmål lyder så; Mine kollegaerfår 2 kr mere end jeg gør og min værkfører siger at det er pga anciennitet.
jeg skal ha fundet ud af det med min fagforening men skulle lige høre herinde først.
min fagfoening er dansk metal

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 19:32

Vær du glad for du har fået arbejdet tilbage og glem de bagateller.....

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-11-07 19:52

fint svar..

Det er bare princippet.. sådan er det

Kommentar
Fra : pve

Dato : 22-11-07 19:53

Ja selvfølgelig har du mistet ancinitet når du har været væk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-07 19:57

Hvis du får mindstelønnen, så kan du ikke klage.

Arbejdsgiveren har da ret til at belønne trofaste medarbejdere. Du søgte jo et andet sted hen, da du havde fået din uddannelse.

Citat
Mine kollegaerfår 2 kr mere end jeg gør og min værkfører siger at det er pga anciennitet.

Blev de udlært på samme tid, som du gjorde !!!!

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-07 20:04

det man kalder anciennitetstillæg er en belønning for den erfaring man har opnået gennem tiden, og som firmaet nyder godt af. som nyudlært kan man ikke alt det en gammel rotte i faget kan, og derfor er der mange firmaer der giver mindre løn til de nyudlærte. det finder jeg i øvrigt ganske rimeligt.
den anciennitet du har, kan du jo tage med til det næste job. det er ikke noget man bare mister. erfaringen jo din egen, men nogle firmaer anser dig som nyansat igen når du har været væk et stykke tid.
mit råd til dig er, at give den en skalle og vise firmaet at du er en god mand og at du kan tjene mere end din løn. så har du noget at handle med når der skal forhandles løn. men du kan godt risikere at skulle acceptere en lidt lavere løn i et par år endnu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-07 20:17

Som tidligere nævnt, så glæd dig over, at du har et arbejde

Men direktørløn får du ikke lige med det samme. Nu må du vise, at du vil tjene firmaet på bedste vis. Så skal du nok stige i løn.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-11-07 20:36

¨da jeg smuttede fra det firma fik vi 145 kr i timen.. så gik der et par dage så steg de i løn og vores værkfører sagde at nu skulle de alle være ens lønnede.. der er 2 der startede i februar måned de får 152 kr i timen..

jeg ved da godt hva han har ret til, det er stadig PRINCIPPET i det..

TAK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 20:42

Jeg syntes princippet er HELT OK....

De trofaste får lidt mere end de NYANSATTE....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-07 20:58

Har din mester/arbejdsgiver betalt for din uddannelse !!!!

Citat
Jeg har været væk fra min arbejdsplads i 2 mdr. Jeg sagde selv op men kom kravlende tilbage for få det job igen.

Ja du kom kravlende tilbage, da det gik op for dig, at du ikke kunne tjene mere det andet sted eller !!!!

Citat
det er stadig PRINCIPPET i det

Citat
da jeg smuttede fra det firma fik vi 145 kr i timen.. så gik der et par dage så steg de i løn og vores værkfører sagde at nu skulle de alle være ens lønnede.. der er 2 der startede i februar måned de får 152 kr i timen..

Får du så stadig 145,- i timen !!!

Du kan da ikke forvente, at din arbejdsgiver vil belønne dig. Du har sagt op kort tid efter din uddannelse var færdig.

Princippet er at loyale medarbejdere bliver belønnet. "Nyansatte" starter med en anden løn.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 23-11-07 13:52

Når du har været ansat i et godt stykke tid så begynd at forhandle......

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 23-11-07 13:53

Ifølge de fleste overenskomster har man ret til lønforhandling 1 gang om året.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 23-11-07 15:11

ANS...

Du har jo ingen anelse om hvor meget jeg tjente ved det andet firma, men jeg kan fortælle dig at jeg fik 160 kr i timen og var ude og rejse hele tiden, så pengene var der mere end rigeligt.. Jeg blev nød til at komme tilbage til byen igen og få et normalt job da min kæreste blev gravid kort tid efter at jeg startede ved det nye firma.. men i skal alle ha tak for svarene, det blev jeg ikke rigtig klogere på.. men hva,

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 23-11-07 15:22

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : samarit1

Dato : 30-12-07 17:11

jeg ved godt at du har godkendt svaret men vil lige gøre opmærkson på industriens overenskomst § 38 stk 4 DER kan du finde de regler du skal bruge så vidt jeg kan se