/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Reparerer hul i gulv
Fra : ganga
Vist : 916 gange
100 point
Dato : 21-11-07 20:18

Hej
Jeg skal have lukket 30x9 cm hul i et gulv. Før har der siddet en rist (stammer fra et gammelt varmeluft system). Jeg har skåret et "låg", i 30x9cm i noget overskydende træ (samme som gulvet), slibet på det efterfølgende, så der er en smule luft, til at lime på. Min tanke er, klodse "låget" op, og så lime det fast i siderne. Derefter vil jeg slibe på det, og give det lak.
Jeg frygter lidt at jeg er på vej ud i noget, der måske kan gøres smartere og lettere?

På forhånd tak ..!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-11-07 20:51

Jeg syntes da det lyder meget fornuftigt.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-07 21:32

det bedste er at skrue et par lister op under det gamle gulv til at lægge låget på , men du kan sikkert ikke komme til at skrue det fast nedefra

lav 2 lister 12-13 cm og klods dem op under det gamle gulv i begge ender så de sider godt fast , så kan de bruges som strøer
skær lemmen med skrå kanter , så oversiden passer 100 % og undersiden 2 mm mindre hele vejen rundt
nu kan du lime lemmen i med lidt silikone , læg en tynd strej på hver liste og på kanten hele vejen rundt midt på kanten af hullet , så vil lemmen side godt fast uden sprækker eller silikone på oversiden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-07 21:45

silicone er ikke godt at lime med. hvis det er en lem der skal sidde der permanent, bør du lime den med alm hvid lim. dette gælder dog kun hvis den passer stramt i hullet. ellers kan du bruge skumlim, også kaldet polyurethanlim. det fylder sprækken ud men er ikke helt så stærkt som den hvide lim. hvis der er ca 10 cm fra trægulvet og ned til underlaget kan du evt bruge et vinkeldrev til skruemaskinen. så kan det med lidt tålmodighed og fingersnilde godt lade sig gøre at skrue et par lister fast under det eksisterende gulv. det giver en væsentlig forbedret holdbarhed.

tømreren

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-11-07 21:50

trimara46>>>
nu er langt det meste som jeg laver faktisk gulve og det med silikone har jeg faktisk fået oplyst som det bedste til denne type reperationer af denne slags ,fra en af de største gulvfabrikanter vi bruger

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-11-07 09:41

Lim et stykke træ op under gulvet på de 2 af siderne med polyurethanlim, hold dem på plads medens det tørrer med et par skruetvinger. Når det er tørt limer du låget på (også polyurethanlim).
Læg noget tungt på låget medens det hærder da limen udvider sig (brug benet af sofaen).
Husk at fugte træet lidt inden du påfører limen, da polyurethanlim hærder ved fugtindholdet i træ.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 22-11-07 10:49

Tak for svaret bredker.
I stedet for at klodse listerne op, vil jeg lime det fast..

Mange tak skal I have, jer andre for at bidrage med ideer..

Ganga

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-07 11:34

Helt enig

Silikone er en nem og hurtig moderne håndværkersjuskeløsning.
Den holder ikke i længden.