/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
button med movie clip
Fra : james25
Vist : 473 gange
60 point
Dato : 21-11-07 00:29

Hey !

Jeg løb ind i et problem med min menu bjælke.

kanpperne i menuen er lavet som movieclips hvor de ændre form (shap). Men selve aktiveringen af knappen som er : on (release) {
   gotoAndStop(3)
   loadMovie ("orkester.swf", "window");
}

- og som skal ske i main framen sker desværre i knappens egen frame. Med andre ord loader kanppen bare sit eget movie klip og ikke det movieclip i main framen (orkester.swf, "window").

Har du en god løsning....? Ved godt den er kringlet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-11-07 01:12

Det kræver at du har lavet et tomt MC og placeret det på din main der hvor du vil loade orkester.swf og givet det instancenavnet window.

Så skal huske at koden skal være på knappen, dvs at du på din main markerer knappen åbner actionscript og skriver din kode.

Kommentar
Fra : james25

Dato : 21-11-07 09:29

http://www.fileden.com/files/2007/3/20/907124/billede.fla
http://www.fileden.com/files/2007/3/20/907124/billede.swf
http://www.fileden.com/files/2007/3/20/907124/menu2.swf
http://www.fileden.com/files/2007/3/20/907124/menu2.fla

Her er lidt af det jeg arbejder med. Det er selve meu linjen og så et billede der skal vises ved aktivering af knapperne...
Håber det hjælper !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-11-07 15:45

Jeg skal nok kigge på det når jeg får tid, men kan allerede nu sige, at det er en fundamental fejl at du har lagt nedenstående kode på movieclips

Kode
on (release) {
gotoAndStop(3)
loadMovie ("orkester.swf", "window");
}

Det er beregnet til knapper og det du kalder knapper på din main er movieclips.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-11-07 01:26

For overskuelighedens skyld har jeg lavet en helt ny demo der indeholder de funktioner som du havde tænkt dig med knapperne.

Det vil være meget nemt at kopiere til din egen main og lave knapperne i den størrelse du skal bruge.

Jeg har lavet 3 forskellige MC der fungerer som knapper. Al actionscript er i først frame på timeline i MC.
MC består af 3 lag og du skal bemærke at Shape er kun lavet så det kører ned, resten er lavet i scriptet hvor jeg bruger metoden rewind som enten true eller false, hvorved den røde farve kører ned eller op - afhænig af hvor musen befinder sig. Som du vil se fungerer denne metode langt bedre.

Jeg har kun lavet et MC og de to andre er kopier af det første som så er omdøbt og rettet i AS.

På main er der to lag. Det første med mc_knap1 osv. Det andet med et tomt movieclip med instancenavnet window. Du kan prøve at markere framen så kan du se hvor det er på scenen.

Det er vigtigt - hvis det er muligt, at have AS i et lag for sig og ikke på tilfældige keyframes, og navngive lag, mc, osv., så er det meget nemmere at finde rundt og få rettet de rigtige steder.

Du kan sende mig en email - så sender jeg fla'en til dig. Se email under min profil.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 22-11-07 16:32

Så er fla'en afsendt.

Godkendelse af svar
Fra : james25

Dato : 22-11-07 19:02

Selve knapfunktion virker meget bedre med dine koder. Men det med det tome mc og knappen der skal aktivere det virkede ikke helt efter hensigten.
Det er fordi mit mc med navnet "window" ligger i frame 3 i main framen og ikke på den første frame der bliver åbnet på siden. Det gør den da det er andre tome mc der åbner automatisk samme sted, som den mc der skal åbnes ved tryk på knappen.
Men jeg fik det løst ved at flytte mcét og kører det overi det andet.

Så rigtig mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-11-07 19:42

Det tomme mc kan du bare lægge på et lag og det betyder ikke så meget om der også er andre tomme mc bare instancenavnet er forskelligt.

Men det er klart at der kan være ændringer i forhold til dit eget, det vigtigste er at knapperne kan loade det ind du vil have og hvor du vil have det og at funktionen med med rollover/out fungerer.

Nu har du grundstenen, så er det kun din fantasi der kan stoppe dig

//bentjuul