/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Info om server !
Fra : Sygate
Vist : 554 gange
300 point
Dato : 20-11-07 14:12

Hejsa !

jeg skal vide lidt om servere.
Er der en der har lidt info, som er skrevet på god gammeldags dansk, så det er til at forstå?

Tak

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-11-07 14:14
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-07 14:34

Citat
jeg skal vide lidt om servere

Groft sagt er det blot en komputer som andre har adgang til.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 16:17

Din egen comp kan fungere som server. (det ville jeg nu ikke gøre)

Denne kan fungere som FTP-server
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=439

En gammel comp kan fungere som server til mail/dhcp(router)/hjemmesideholder/ftpserver
og der findes et gratis Linuxprogram til det. SME Linux er rimelig nem at sætte op.
Det er bedst med statisk IP men det kan godt køre med dynamisk IP
En FTPserver behøver ikke altid at være tændt.

Ubuntu har også en serverudgave - men jeg har ikke prøvet den.

Accepteret svar
Fra : Octon

Modtaget 300 point
Dato : 21-11-07 14:22

Hvad er en server?

En server bruges ikke kun til opbevaring af data. En server kan bruges til Registrerings process, Overvågning af computer systemer, holde styr på brugere der logger på systemet eventuelt angive deres egne IP Adresser.

Men hovedtingen bag en server er en masse ram. og en stor harddisk.

Processor kravene er ikke særlig store igen.

En server er ofte en computer som aldrig nogensinde bliver genstartet og bare køre uafbrudt.

Desuden er der ufattelig mange forskellige Server typer.

Når man siger man laver en server betyder det at man Servere noget til andre.

Men ligesom på et spisested hvor du får serveret mad skal du Bookes ind eller betale og bestille.

Det samme skal du med en server.
En server tilbyder alt med hensyn til opbevaring og kan være Fil Tjenester - Email Tjenester - Web host tjenester.

En server har altid adgang til en Netværk eller er der ingen point i at have en server.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 22-11-07 13:49

Tak for hjæpen allesammen.