/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
NEF filer
Fra : tynne
Vist : 2222 gange
20 point
Dato : 19-11-07 10:31

Jeg har modtaget nogle NEF- filer, som er Nikons bud på Raw-filer. Jeg har ikke problmer med at åbne dem og behandle dem, men jeg savner i den grad eksempelbillederne. Hvordan får jeg vist en thumbnail af filernernes indhold??????????????

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-11-07 10:37

- kopiér dem over i en anden mappe og omdøb dem til jpeg's...

Kommentar
Fra : tynne

Dato : 19-11-07 10:45

jamen så er fidusen med rå-data jo tabt

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-11-07 10:51

- du skal selvfølgelig beholde de originale raw-filer, jpeg-kopierne bruger du til thumbnails, det var dem du efterlyste...

Kommentar
Fra : tynne

Dato : 19-11-07 11:04

ok- men lidt bagvendt er det nu!!!

jeg mener bare at photoshop cs 2 med adobe camera raw 3.7 burde kunne vise thumbnails af filernes indhold i stedet for ikonet for nef-filen. Jeg går ud fra at jeg ved at sætte et flueben et eller andet sted kan få vist et preview

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-11-07 11:07

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/raw.aspx
du kan downloade et tillæg herfra og det kører
mvh Fleng

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 19-11-07 11:11

Det er nok fordi kameraet er for nyt. Optdatér til camera raw 4,2 og problemet er løst.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-11-07 14:23

ellers brug dette lille gratis program der opfylder alt hvad du efterlyser http://pagesperso-orange.fr/pierre.g/xnview/endownloadwin32.html

Det er et godt gratis program som kan meget - jeg bruger det selv til mange ting da det er meget nemt at gå til.

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 23-11-07 14:05

Du kan følge dette link: http://www.earthboundlight.com/phototips/nef-windows-xp-sp2.html.
Ca. midt på siden er et afsnit, som hedder: "Adding support for NEF thumbnails prior to SP2".

Klik på linket og download/kør .reg filen.
Jeg har selv downloadet filen og set at den ikke indholder nogen væmmelig kode...

Måske skal du genstarte din computer, før ændringen træder i kraft.

/Peter

PS: Jeg går ud fra, at du benytter Windows XP. Hvis ikke, skal du ikke "bare uden videre" følge min anvisning.

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 23-11-07 14:07

Du kan jo faktisk også bare hente Microsofts eget "plug-in" til deres Stifinder.
http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/raw.aspx

/Peter

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 24-11-07 00:06

Hvis du virkelig bruger Photoshop, og du har købt og betalt den, er det også ganske gratis at hente Camera raw 4.2. Og der er jo ikke nogen her der bruger piratsoftware her. Vel???