/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
spørgsmål om pensionsopsparing
Fra : Sofuzz
Vist : 1077 gange
100 point
Dato : 18-11-07 20:03

Hej

indbetaler man feks. 398 kr om måneden i eftrelønsbidrag, så får man fradrag for disse, men pengene bruger ens fagforening til at invistere og får velsagtens udbyttet...

Kontra:

Indbetaler man feks. 398 kr om måneden på kapitalpension, og får ens bank til at invistere i sikre aktier/obligationer, får man både udbyttet + rente direkte ind på ens kapitalpension konto

er jeg i det rigtige spor??? hvis ja, så ryger det efterlønsbidrag ud til fordel for kapitalpension

venlig hilsen Sofuzz

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-07 20:14

Hej

Meget kort, så er du på vildspor.

Din indbetaling til efterløn udløser en efterløn når du fylder 60 eller 62 (afhængig af din alder nu), som har en garanteret størrelse, så det har ikke noget at gøre med din fagforening (eller retter ikke noget at gøre med din A-kasse).

Om det kan betale sig afhænger igen af din alder, hvor god en investering du i givet fald selv kan lave osv., men generelt anses efterlønnen for en rigtig god investering. Den største hage ved efterlønnen er, at hvis du skal holde op i utide på arbejdsmarkedet, fx ved at blive førtidspensionist eller flytte varigt til udlandet, får du kun dine indbetalinger uforrentet igen.

Men reglerne er ganske komplicerede, og det nemmeste er nok at snakke med A-kassen.

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-07 20:14

Det afhænger vel lidt af din alder, der går jo nogen tid med at opspare en ordentlig kapitalpension.
Jeg er i hvert fald tilhænger af kapitalpension, selv om skatten skal falde når den hæves.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-07 20:19

Ps.
Med de tal du nævner sparer du jo ikke en månedsløn op om året

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 18-11-07 20:35

Jeg er 30

Har indbetalt ca 30000 til kapitalpension hvor de er invisteret i sikre obligationer... gav over 1000 kr i afkast og renter i indeværende år! en efterløn opsparing giver vel intet afkast?

jeg vil da aldrig kunne overhale med en efterløn opsparing... det er jo kun en selv der indbetaler på den ikke sandt? arbejdsgiveren indbetaler jo på vores arbejdsmarkedspension 2/3 dele mener jeg!

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 18-11-07 20:52

Det kan godt være at dit afkast vil være højere på din private opsparing, men du vil da aldrig nogensinde kunne nå op på at få hvad der svarer til efterløn i 3 år ved at indsætte 400 om måneden.
Så skal dit afkast da ihvertfald voldsomt højere op..

Mvh.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 18-11-07 21:35

Moggi, du skal vide at jeg samtidig indsætter penge på kapitalpensionen, og får renter og afkast...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-07 21:43

Som nævnt før er der ikke individuel forrentning af efterlønsbidraget, men en fast udbetaling på ca 13000 kr pr måned i 5 år, eller ca 780.000 kr i alt.

Når du er 30 kan du tidligst regne med at få efterløn som 62-årig og få efterløn til du er 67. Efter reglerne skal du indbetale 25 år i de seneste 30 år inden du går på efterløn, så de næste to år skal du under ingen omstændigheder betale til efterløn, så de første 8000 kr kan du roligt sætte i en kapitalpension (eller ratepension, hvis du betaler topskat, og ikke regner med at gøre det når pengene skal hæves)

Hvis du indbetaler de 398 kr om måneden fra du er 32 (altså 30 år) indbetaler du ca 120.000 kr i alt, og et garanteret afkast på 780.000 i den anden ende er nu et ret flot SIKKERT afkast. Men selvfølgelig, havde du for 30 år siden sat pengene i Microsoft havde du været stenrig i dag, du skal bare være sikker på den nye microsoft.

Kig engang her http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/efterloen/regler-for-efterloen hvor du kan læse mere om efterløn og regne lidt på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-07 21:57

Der findes ikke sikre og garanterede afkast af hverken aktier eller obligationer.

Risikoen kan være meget forskellig og det forventede udbytte også. Men garanti gives ikke.
Hvem skulle i givet fald give den garanti. ?

Der er heller ingen garanti for at man nogen sinde får efterløn. Alene den første forudsætning, at man lever så længe, er der jo heller ingen , som garanterer.
Dernæst skal man være i arbejde i perioden inden efterlønnen. Og det er der heller ikke garanti for.
Endelig kan politikerne jo ændre betingelserne, og gøre fradrag for hvad som helst. Det er allerede sket før.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-07 22:40

Jeg har betalt til kapitalpension i vel snart 30 år, og næsten hele tiden med max-beløb.
Jeg ved ikke hvordan det er med efterløn, men min kapitalpension er altså MIN--eller mine efterkommeres og forsvinder ikke ved dødsfald og det må vel også med i betragtningerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-11-07 08:58

Jeg har lige fået mail, om tilbud at downloade gratis, alt vedr. pensionsopsparing.. du får lige linket, så kan du selv hente den

http://onlibri.dk/e-books/privatokonomi/4.aspx

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 19-11-07 10:02

Ordninger, som er for gode til at være sande - såsom efterlønsordningen - har det med at blive afskaffet. Så det helt afgørende er din alder - hvis du er under 45 år, ville jeg være varsom med at tro på, at ordningen består, når du måtte kvalificere til at bruge den.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-07 13:24

Hvis efterløn ikke er så god en ordning.................hvorfor er der så en del som har ondt i r....... over det. Der er mange som gerne vil afskaffe den efterløn - men de selv samme mennesker (læs politikere) får selv en temmelig stor pension......for dine penge.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 19-11-07 19:57

Tak for den gode debat! 398 x 12 x 30 giver 143.280, så det vil sige at der bliver suppleret op til 780.000 kr? lyder for godt til at være sandt...

jeg er så stadig i vildrede, men forstår jeg ret at hvis efterlønnen feks. afskaffes om 15 år! så får man sine penge tilbage? selfølgelig skal der jo betales skat...

tror jeg vælger at satse på arbejdsmarkedspension(ip), kapitalpension, og mit hus!

ellers skulle man blive fængselsfunktionær og kvalificere til tjenestemands pension!!! hehe

vh. Sofuzz

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-07 21:14

Jord og fast egendom er den bedste opsparing..........altså hvis man ikke køber for dyrt og at det koster mer end værditilvæksten.
Jord og fast egendom er en langtidsinvestering, hvis den skal være risikofri.
Diverse rødeblålysprojekter er kun noget værd for den som arrangerer det.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 20-11-07 09:31

Jord og fast ejendom er også cyclisk, og p.t. er priserne på fast ejendom i de store byer meget høje i forhold til indkomsterne. Jeg kan sagtens forestille mig et prisfald på 30% over de næste 3 år.

Så svaret på al form for langsigtet opsparing er spredning, dvs. man skal både have fast ejendom, aktier, obligationer og kontanter. For at såkaldte fagfolk kan råde dig til en konkret porteføljesammensætning, må de første sætte sig ind i din økonomiske situation, investeringshorisont og risikovillighed. Hvis du vil rådgive dig selv, må du først have det samme overblik over din egen investorprofil. Jeg har netop i Aktionærens Nyhedsbrev, som du gratis kan downloade fra www.shareholders.dk, skrevet en lille artikel, hvori jeg nævner 7-8 hjemmesideadresser, hvor du gennem at svare på en række spørgsmål kan få forslag til din personlige porteføljesammensætning - der er altså ikke een strategi, som fungerer for alle mennesker!

Mvh

Claus

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : Sofuzz

Dato : 22-11-07 17:50

Tak for svaret vagnr.