/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Flere typer af Kj
Fra : Bjarkan78
Vist : 572 gange
20 point
Dato : 18-11-07 03:47

Et spørgsmål der har irreteret mig længe men som måske er lidt sært.
Mad indeholder et bestemt antal Kj som kroppen optager og omdanner men hvorfor er det at når man påvirker maden med Energi Feks microbølger som jo også kan regnes i Joule, hvorfor indeholder maden så ikke mere energi, og derved giver et højere optag af energi ? På hvilken måde ungår kroppen energien og bruger kroppen i virkeligheden mere energi på at omdanne den varme mad da den skal nedkøles til kropstemperatur ?

Håber det giver mening for nogle og at i kan svare.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 18-11-07 04:59

Når maden kommer ud af ovnen indeholder den mere energi ...den er varm som du nævner. Dette er dog ikke samme 'slags' energi, som der kan hives ud af maden under fordøjelse/omsætning af denne.

Der er alene tale om 'varme' energi og som bekendt kan vi ikke ernære os ved at sutte på et varmeapparat ..eller spise varme søm

En is slanker heller ikke fordi den er koldere og dermed indholder MINDRE varmeenergi regnet i Kjoule end omgivelserne.

..og JA: Kroppen BRUGER faktisk energi på at nedkøle/opvarme maden før den fordøjes !

Det er også derfor vi må spise mere for at 'holde' vægten, hvis vi lever i kolde omgivelser. F.eks. på Nord- eller Sydpolen. Da må vi selv danne varmen fra den mad vi spiser. Præcis i dét tilfælde får vi faktisk mere energi ud af at spise varm mad i stedet for kold, da kroppen (metabolismen) ikke behøver at danne så meget varme for at gøre maden fordøjelig.

..så 'lidt' ret har du altså

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Bjarkan78

Dato : 18-11-07 12:16

Tak for svaret molokyle.

tænkte nok det var noget lignende men tænkte jeg nok sku ku få et godt svar herinde :)