/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Travelmarket
Fra : Rytterknaegten
Vist : 614 gange
299 point
Dato : 17-11-07 01:01

Undertegnede aner intet om aktiekøb, er der nogen der kan vejlede mig? jeg kigger på Travelmarket.com First North, hvad er First North??

Det er måske noget man skal holde sig fra??

Mvh den uvidende Rytterknægt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-07 02:41

Hvis Du intet aner om det skal Du lade Din bank klare det.

Medmindre den skal holdes helt udenfor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-07 09:09

Citat
Undertegnede aner intet om aktiekøb, er der nogen der kan vejlede mig

Din bank er en af disse "såkaldte" experter.......

Derudover findes der div. kurser man ikke bliver rigere af, men fattigere....

UDEN viden - køb bankaktier - så går du ikke helt galt i byen.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-07 09:58

Min bank har f.eks to puljer, en forsigtig og en der kræver lidt is i maven, sidstnævnte giver mere men kan også give tab.
Jeg valgte så lidt af hver.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 299 point
Dato : 17-11-07 10:49

First North er en børs i OMX Group - den med de nordiske børser, herunder 'Københavns Fondsbørs' som det hed engang. På first North noteres de små boblere før de har fået hår nok på brystet til at komme på OMX Copenhagen (Fondsørsen).

Jeg kender ikke Travelmarket.com fra investorsynspunkt. Gætter på at det er et risikopapir. Om det går op eller ned kan ingen sige - så ville de være verdens rigeste. Men du kan formentlig hos kloge folk få at vide at der er større chance/risiko for at kursen bevæger sig mere end andet.

LuffeA skrev
Citat
Min bank har f.eks to puljer, en forsigtig og en der kræver lidt is i maven, sidstnævnte giver mere men kan også give tab. Jeg valgte så lidt af hver.

Jeg kender ikke LuffeA's udgangspunkt, men dette er sandsynligvis et eksempel på de DÅRLIGE råd bankerne giver. I al fald er det en af de pengeanbringelser som bankerne tjener rigtig godt på - og nogen skal jo betale denne fortjeneste.

Hvis Rytterknaegten ikke har den store indsigt i værdipapirer har jeg følgende forslag:
- Hvis du er en (lidt forsigtig) gambler og opsparingen ikke frventes hævet indenfor de næste 5 år, så køb en post investeringsforeningsbeviser. Du bør købe for 15-20.000 kr ad gangen. Når du senere har opsparet i 5 forskellige investeringsforeninger, så skifter du over til aktier (så du ikke skal spilde penge på at investeringsforeningen skal betale din bank provision under bordet).
- Kræver du større sikkerhed eller er din opsparingshorisont 2-5 år, så køb 2% obligationer til udløb cirka når du tror du skal bruge pengene. Det med at foretrække lavtforrentede hvis det ikke er i en pensionsordning er en lille skattefidus. Køb for guds skyld ikke obligationsaserede investeringsforeningspapirer selvom banken vil anbefale det.
- Er din opsparingshorisont under to år, så sæt pengene på en opsparingskonto i banken Northern Rock.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-11-07 10:51

Citat
UDEN viden - køb bankaktier - så går du ikke helt galt i byen.....

Klap lige hesten. Det er måske et fornuftigt råd nu (ville ikke have været det for ½ år siden), men var det ikke bedst for en nybegynder at vente til subprime-krisen har lagt sig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-07 11:08

Citat
men var det ikke bedst for en nybegynder at vente til subprime-krisen har lagt sig?

Og det mener du spørger ved noget om

Den første aktie du køber skulle gerne være det papir værd den er trykt på.....

Derfor rådet - den er ALTID sine penge værd.....

Resten kommer hen af vejen når man bliver bidt af det og er villig til at tage risikoen.....

Der finden ingen 100% genvej - så var vi jo ALLE millionærer

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-11-07 11:59

Citat
Og det mener du spørger ved noget om

Det var mest et spørgsmål 'ud i det lå'.
Problemet er at jeg ikke VED noget. Der er ingen der VED om en aktie går op eller ned.
Kloge folk kan med rimelig sikkerhed sige om et værdipapir vil bevæge sig meget eller lidt op og ned. Jeg regner mig så blandt de HALVkloge, så jeg har en FORNEMMELSE om det samme. Og min fornemmelse siger at bankaktierne fortsat vil være mere ustabile end de traditionelt har været. Den første aktie bør (af psykologiske grunde) ikke være en risiko-aktie. Jeg har netop selv en enkelt aktie noteret på First North: Aresa. Den kan jeg IKKE anbefale som første aktie. (Iøvrigt håber jeg at ende med at have gjort en forskel ved at indskyde lidt kapital heri - går det godt, så er der mange børn der redder deres liv)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-07 12:36

Bare se på de 2 "kloge" bankfolk på TV2 news.....

De har ikke bestilt andet end at TABE penge siden de startede

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-11-07 14:48

Citat
De har ikke bestilt andet end at TABE penge siden de startede

Hvad har det med denne tråd at gøre? Jeg taler IKKE om at kloge folk kan vinde på børsen, jeg siger at kloge folk kan forudsige volatilitet (om den er stabil eller svinger meget). Jeg foreslår at Rytterknaegten ikke vælger en al for svingende aktie - p.t. er bank-aktierne stadig lidt ustabile (på grund af spekulationer om de store udlån, også kendt som 'subprime krisen'). Mere ustabile end de plejer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-07 15:35

Han må i lære hos dig.....

Eller....

HOLDE fingrene væk fra investeringer i den slags.....

PS....
Fine ord - jeg er imponeret.....
Håber spørger forstår dem

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-07 17:19

Der er mange forhold, der afgør hvad du skal investere i, fx tidshorisont, beløb, risikovillighed.

Og så skulle du prøve at læse de 10 gyldne aktieråd på Dansk Aktionærforenings hjemmeside

http://shareholders.dk/videnominvestering/aktieskole/10gyldneraad.aspx

De har også råd om investreinsforeninger.

Derudover er det en fordel at få en fornemmelse af hvad det er for et produkt de sælger, er det så enestående som de skriver på hjemmesiden osv. En Googling på rejsesøgemaskine giver masser af hits fra andre der hævder at have Danmarks største.... og det er jo et internationalt marked, så hvor vigtigt er det lige at være størst i Dk?

Hvis man kendte fremtiden var det nemt nok, men det er kun bagklogskab der er en eksakt videnskab

Kommentar
Fra : JørgenR

Dato : 18-11-07 17:17

Du kan med fordel gå ind på min blog, www.aktie-nyt.dk , hvor jeg skriver om bl.a. First North-aktier. Jeg har senest lagt en artikel om Travelmarket ud på bloggen - læs den, så bliver du måske en smule klogere - eller blot mere forvirret.
vh
jørgen

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 19-11-07 10:12

Må jeg anbefale dig at investere 250 kr. i at lære lidt om aktieinvestering. På www.shareholders.dk kan du se, hvornår Dansk Aktionærforening afholder kurser - i de sidste 2 år har vi haft næsten 10.000 mennesker på skolebænken. 3 timer på skolebænken kan spare dig for mange ærgelser og tab.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-11-07 11:15

JørgenR >> Seriøs artikel du har begået der. Man fristes næsten til at tro at man kan danne sig en mening om fremtidig udvikling der er bedre end den 'markedet' kan. Næsten.

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 23-11-07 08:29

Tak for svaret henrikkrebs.
og til Alle der bidrog med indlæg og meninger.
Mvh
Rytterknægten.