/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
bjælker i lofter for lave!?
Fra : danh
Vist : 1498 gange
200 point
Dato : 15-11-07 20:12

hej
vi har kig på en ejendom med en ældre stalbygning. der har været grise i den engang. men vi vil gerne lave den om til andre formål.
desværre er loftet for lavt pga nogle store bjælker der løber på tværs af bygningen. er der nogen mulighed for at ændre på dette?
går ud fra at de er bærende, men er det nødvendigt at skulle lægge hele tagkonstruktionen om? kan man om muligt fjerne nogen af bjælkerne uden at det bliver risikabelt?

der er ca 2 m til loftet pt

vh dan

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-11-07 20:20

du kan ikke bare fjerne dem. du kan sætte nogle nye på længere oppe, og så fjerne de gamle bagefter. og husk at gøre dem godt fast for ellers kan bygningen vælte, da spærene vil trykke murene ud.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-07 20:31

Og du kan beklæde mellem bjælkerne - altså højere oppe...............men spørg lige kommunens tekniske forvaltning, om det stadig gælder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-07 20:57

Der skal i gennemsnit i beboelsesrum være mindst 2,3 m fra gulv til loft.
Det er næppe godt nok at lægge loftop mellem bjælkerne.

Men du kan måske redde lidt ve at grave gulvet længere ned.

Der er formentlig meget om stændeligt at hæve bjælkerne. Det afhænger dog lidt af hvordan tagkonstrultionen er lavet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-07 21:14

Det nemmeste ville være, hvis der altså er sokkel på bygningen, at grave gulvet op

Kommentar
Fra : danh

Dato : 15-11-07 21:37

nu er gulvet af beton etfer det er en stald... kan man ikke få lavet det buet loftet eller noget i den stil? der er mindst 5meter op til kip

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-07 22:24

Citat
Det er næppe godt nok at lægge loftop mellem bjælkerne

Jammen det vil jeg så fortælle diverse kommunale ingeniører og arkitekter, at det de lavede var helt forkert og ulovligt. Sikkerhedsrepresentanten og sikkerhedschefen har så også taget fejl.
Det er nogle år siden, så måske er det lavet om, i mellemtiden.

Spørg Teknisk forvaltning....................... de ved det nok.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-11-07 22:43

Det må da være en drøm at have sådanne bjælker, 2 m er måske lige i underkanten.
Svinestalde fra den tid blev nu bygget med mindre lofthøjde.

Men i forbindelse med at gulvet (måske alligevel) skal hugges op for isolering og nyt gulv kunne det måske sænkes 5-10 cm.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-07 22:45

Først og fremmest skal du sikre dig, at du i det hele taget kan få lov til at benytte bygningen til andet formål.

Hvis ejendommen er registreret som værende landbrugsejendom (evt. nedlagt), får du ikke lov til, eks. at lave beboelse i en fritliggende bygning der ikke har forbindelse med stuehuset.

Men visse erhverv kan der gives tilladelse til.

Dernæst, m.h.t. konstruktionen, vil det nemmeste være, såfremt du ikke vil gå helt til kip, at hæve loftet en smule, så du eks gør rummet 40 cm højere, så nøjes du med et lille stykke med skråvægge......og bibeholder bjælkerne.

Du bør nok ikke fjerne nogen af bjælkerne når de er bærende.

At sænke gulvet?......det har jeg været med til at lave i en forhenværende staldbygning.......det var omstændeligt, med dræn i bunden og dræn hele vejen rundt langs soklen på bygningen....efter der blev gravet op og behandlet på soklen for at forhindre indtrængen af fugt hvor vægge kom under jordniveau.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-11-07 23:05

Citat
Der skal i gennemsnit i beboelsesrum være mindst 2,3 m fra gulv til loft.
Det er næppe godt nok at lægge loftop mellem bjælkerne.

Gælder ikke i ældre huse.
Vi har 2,06 M til bjælkerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-11-07 00:27

Jo de 2,3 m står i småhusreglementet. De gælder ikke for eksisterende beboelseshuse, som man ikke laver om på.
Men hvis man bygger en stald om til beboelse, så gælder det. En mindre underskridelse, kunne måske gå med dispensation .

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-11-07 08:48

OK transor

Kommentar
Fra : danh

Dato : 16-11-07 09:42

tænkte på om man ikke kan bygge hanebåndspær uden fod og derved slippe for bjælkerne? ?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-01-08 21:09

Der er helt sikkert mulighed for at ændre det, men det kræver en fagperson der får lidt mere info end her.

Få nogen ud og give tilbud på opgaven - samt gode ideer. En god tømrer med konstruktør ansat eller megen erfaring bør kunne klare det.

Det korte svar fra mig er, at du aligevel skal grave ud til isolering hvis i skal bruge det til beboelse. Få evt lavet en beregning - sansynligheden for at det er tjent ind over en overskuelig årrække, er yderst nærliggende at tro på.

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:41

Tak for svaret dova.