/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Fordeling af børn.
Fra : henrikjuul
Vist : 2094 gange
50 point
Dato : 14-11-07 12:54

Jeg er fornyligt blevet separeret fra min kone og gik rundt og troede, at vi var enige om fordelingen af børnene (hele 3 af slagsen) - hedder det samkvem?

Jeg troede, at vi var enige om 1 uge hos hende og en uge hos mig, altså 50/50, men nu har hun så indgivet en begæring til statsamtet, hvori hun påberåber sig retten til at have dem 9 dage hver 14. dag således, at jeg så kun har dem 5 dage hver 14. dag.
Jeg betragter på ingen måde mig selv som en "dårlig far".- Vil der normalt være noget (i statsamt-regi), som taler for, at hun "bare" vil få medhold?

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-11-07 13:01

Børnenes alder samt bopæl i forhold til skole, venner og fritidsaktiviteter.

Og husk nu at det er børnenes behov der skal sættes i centrum og ikke forældrenes behov for at få lov til at føle sig som forældre.

Alle børnesagkyndige er enige om at de efterhånden meget udbredte 50/50 ordninger kun er noget der skaber rodløse børn og kun bliver brugt for at tilfredsstille forældrenes behov uden at tage hensyn til børnene.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 13:11

I statsamtsregi nej, men der er mange faktorer der spiller ind.
Hvor gamle er børnene?
Hvor langt bor i fra hinanden?
Er de 2 uger - 1 hos mor, 1 hos far - vidt forskellige?
Hvordan har børnene det med den ordning?
Det er jo forhåbentlig børnenes tarv der bliver taget hensyn til i sådanne tilfælde, selvom det af og til glipper...
Nogle børn har det fint med en 50/50 ordning, medens andre børn slet ikke magter det.

Vil mene at børnenes alder spiller en væsentlig rolle her..
Held og lykke

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-11-07 13:40

Børn der bor en uge hvert sted bliver i alle de tilfælde jeg har set, kugle rundt på gulvet og mangler følelsen af hjem. Vi var nødt til at lave aftalen om hos os, selvom det allerede var mindre end en uge han var hos far.
Det besvarede ikke dit spørgsmål, men som udenforstående vil jeg gerne give mit besyv med om børnenes tarv, mere end tale om regler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-07 13:48

Min mening er, at sådan en 50/50 ordning er noget fanden har skabt uden at tænke over om det er til børnenes bedste.

Har du tænkt på, hvordan du selv ville ha' det med at skulle bo skiftevis en uge det ene sted og en uge det andet, og hvor der så endda er mulighed for forskellige regler på de to steder.

Rigtig mange børn fungerer ikke på den måde, som flere andre også har nævnt.

Børn har brug for stabilitet, trygge rammer.....og det får de altså ikke ved at flytte hver uge....for det er jo i realiteten det der er tale om.....også selv om de kender omgivelserne de flytter imellem......

Jeg er helt ening med Thomas Haugaard, der skriver at fiftyfifty reglen fortrinsvis er for at dække forældrenes behov.

Nå, men til Statsamtet, der vil det typisk være sådan, at såfremt I slet ikke kan blive enige, vil man gå ind og fastsætte samkvem , altså hvornår og hvor længe børnene skal være hvor........og det vil man (forhåbentligt) gøre ud fra hvad man mener er det bedste for børnene og deres trivsel.

Kommentar
Fra : henrikjuul

Dato : 14-11-07 13:49

Børnene er henholdsvis 3, 4 og 8 år gamle.

Lige pt. er de kun hos moderen, da hun stadigvæk bor i vores fælles hus og jeg har været nødt til (pga. de tåbelige 3 måneders separationsregler) at leje mig ind i et sommerhus, hvor det ville være synd at tage børnene med.- Når der er behov for det, er jeg alene sammen med børnene i vores fælles hus.
Hvis fordelingen fra start ikke er 50/50, hvordan skal børnene så nogensinde kunne blive trygge ved den ordning og hvor vil argumentet så være for at komme "tilbage" til en 50/50-ordning??

Det skal siges, at vi begge agter at blive boende i samme by (tæt på hinanden) ud fra den holdning, at så kan børnene selv på sigt "pendle" mellem os og de vil ikke opleve at komme væk fra deres "lokalområde", som hvis en af os valgte at fraflytte lokalområdet!

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:01

50/50 ordningen er som flere skriver en ordning lavet for forældrenes skyld. Læs indlægene, og tænk på, om det nu også er så god en ide for BØRNENE.
Jeg tror aldrig børn vil blive trygge ved 50/50 ordningen.
Det vil kun gøre dem utrygge og pirrelige.
De kones forslag om 9-5 dage, bryder jeg mig nu heller ikke om. Det giver også al for megen flytten rundt.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:01

50/50 ordningen er som flere skriver en ordning lavet for forældrenes skyld. Læs indlægene, og tænk på, om det nu også er så god en ide for BØRNENE.
Jeg tror aldrig børn vil blive trygge ved 50/50 ordningen.
Det vil kun gøre dem utrygge og pirrelige.
De kones forslag om 9-5 dage, bryder jeg mig nu heller ikke om. Det giver også al for megen flytten rundt.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-11-07 14:15

Jeg vil foreslå dig at du for at se dine børn istedet kommer og følger dem i institution om morgenen, henter dem et par eftermiddage om ugen, følger til sport eller hvad de måtte skulle til. Sådan i får en dagligdag hvor børnene ikke bliver forvirrede, men oplever et fast skema.
"Hver anden" er et meget abstrakt forhold for så små børn at forholde sig til.

Jeg har en bekendt der har været skilt i årevis og som hver eneste dag har hentet sin dreng og fulgt ham i skole. Det synes jeg er forbilledligt, for de to har aldrig mistet den nære daglige kontakt, hvorimod det er uudholdeligt med de overspillede goddag/farveller mange børn vokser op med fordi de voksnes behov er vigtigst.
Jeg kender også et andet par hvor de voksne slet ikke kan tale sammen, men hvor børnene hver dag går hjem til far efter skole, fordi han har fri tidligst og så går hen i en lejlighed i samme hus til mor, når hun er kommet hjem. De børn er langt større end dine, men jeg vil gerne illustrere at der er løsninger på alt og at holde dig væk i et sommerhus virker ret uhensigtsmæssigt. De er såmend ligeglade om du så boede i en papkasse.
Pas på med at lave voksenproblemer om til børnenes- lige nu lader det til at du må snakke med den mor og høre hendes bevægegrunde (selvom jeg personligt finder hendes nye udspil dybt begrundet, uden du dermed er en dårlig far).

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:17

ifølge de nye regler SKAL man blive enige om samvær. statsforvaltningen går ikke ind og laver en samværsordning.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:21

DET lyder ærlig talt ikke særlig hensigtsmæssigt. Sikke en ballade der kan komme ud af det. Er generelt tilhænger af, at folk selv skal finde ud af det sammen, men lige i dette spørgsmål, er jeg nok lidt betænkelig

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:28

frittemus.. det er jeg også, men har en veninde som lige har været i amtet. faderen mødte ikke op men havde skriftligt givet udtryk for hvordan han ville have datteren. moderen står totalt magtesløs. han vælger alle weekender, fridage og ferier fra. han vil ikke deltage i nogen ting i skolen, såsom forældremøder og andet samvær. han vil se sin datter man- fre hver 2. uge.... og sådan blev det.. hun kunne intet gøre

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:32

Nej ved du hvad. Det er helt ok, at der er blevet lempet på reglerne aht. faderen, som bestemt ikke har haft det nemt, men dette er vanvid.
Alt andet lige, skal han overhovedet ingen rettigheder have, hvis han ikke engang møder op..

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:38

henrikjuul - Med de nye regler som Tilde38 skriver om, så må du hellere få sendt en begæring til statsamtet også.
Ville dog håbe at i kunne sætte jeg ned sammen, og finde en god ordning for jer alle 5.
Og håber at du/i indser, at en 50/50 ordning ikke er løsningen.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:39

fordi samvær er en ret, ikke en pligt kan han ikke påtvinges mere samvær end han selv vil, men hvem er det der bliver straffet i den sidste ende.. Barnet.. hun er jo glad for sin far

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:41

Ja selvfølgelig. Det er altid de stakkels unger det går ud over i den sidste ende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-07 14:46

Citat
ifølge de nye regler SKAL man blive enige om samvær. statsforvaltningen går ikke ind og laver en samværsordning

Det lyder da helt vildt.......siden hvornår

Det vil jo med andre ord sige, at den ene forælder helt frit kan nægte at udlevere børnene, såfremt statsamtet ikke går ind og blander sig selv om forældrene ikke kan blive enige.

Det har jeg lidt svært ved at tro, for hvordan skal den ene forælder så have en chance for at omgås sine børn, såfremt den anden stiller sig på tværs og helt nægter samkvem.

Der må da være en eller anden instans der kan træde til i sådanne situationer

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:49

her lyder det så som om Henrikjuul gerne vil se sine børn mest muligt og jeg tror der kan komme en god ordning når i bliver boende tæt på hinanden, men som frittemus siger så duer 50/50 ikke.. de får intet tilhørsforhold nogen af stederne og bliver rodløse.. jeg håber i finder en ordning der kan passe alle..

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:50

Man må vel formode, at det forældrene bliver enige om (i første omgang) bliver skrevet i statsamtets papirer, så der stadig er mulighed for at få håndhævet sin ret via politiets hjælp. Hvilket iøvrigt må være en rædselsfuld oplevelse for børnene...

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:51

dova. nej reglen er at man ikke kan påtvinge mere samværd end faderen vil. d.v.s han kan sige sådan og sådan vil jeg have det uanset om moderen er enig eller ej.. for det bliver sådan..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:52

det hjælper ikke at amtet går ind og laver en ordning for ham når han ikke vil se barnet mere end som skrevet ovenfor.. de kan jo ikke tvinge ham..

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:54

Tilde38 - nej det var heller ikke det jeg mente. Det var mere i det tilfælde, hvor den ene forældre nægter at udlevere barnet, selvom det er aftalt

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 14:56

nej det ville nok være dumt.. mest af hensyn til barnet.. jeg mener bare at det er da forrykt at han kan sige hvordan han vil have barnet fordi det passer ind i hans liv. han har vel forpligtet sig 18 år såvel som moderen??

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 14:59

Ja, det skulle man da mene. Det ender vel med, at han/de også kun skal betale børnebidrag for de dage, hvor de ikke har børnene..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 15:00

hvis det var muligt så havde han gjort det.. desværre.. og det gør mig ked af det at høre sådanne tilfælde...

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 15:07

Ja, det er meget trist, at voksne mennesker, der har boet sammen i en årrække, og betroet og stolet på hinanden, pludselig kan vende på en 25-øre, og blive hinandens værste fjender. At de så tilmed er så blåøjede, at de ikke kan indse, at dem de rammer mest, er deres egne børn. Det er faktisk uhyggeligt, men giver en en lille ide om, hvorfor der er krige ...... Lidt hårdt sagt, men alligevel..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-07 15:09

BYT DOG HUS hveranden uge - så er børnene i trygge rammer....

Hvorfor skal børnene flyttes rundt - det er vel forældrene der har skabt situationen....

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 15:13

refi.. set fra børnenes synspunkt, kunne det være en løsning, ja. Men jeg ville F....... ikke have min eks. til at "bo" i mit hjem hveranden uge eller lign.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-07 15:16

Citat
Men jeg ville F....... ikke have min eks. til at "bo" i mit hjem hveranden uge eller lign

Næh...

Men det skulle forældrene jo have tænkt på INDEN de gjorde børnene til GIDSLER....

De gider sikkert heller ikke at fare frem og tilbage - men de kan jo ikke rigtig bestemme noget desværre.....

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 15:23

Det har du så evigt ret i .... Men der findes jo også "lykkelige" skilsmisser. Det kan jo lade sig gøre, hvis man VIL. Hvis man lytter til børnene og er opmærksomme på hvordan de reagerer, kan mange problemer undgås.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-07 15:38

Nemlig....

Derfor er det ikke vores råd folk skal bede om i situationen - men BØRNENES ønsker.....

Alt andet bliver kun en krig om MAGT....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-07 15:39

Det er de voksne der ikke kan sammen - så det er DEM der må yde en extra indsats FOR BØRNENE....

IKKE børnene der skal tilpasses forældres luner.....

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 15:42

OG DET står ikke til diskution

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-11-07 15:46

Refi, du kom mig i forkøbet, jeg er helt enig med dig.

Lad forældrene skifte bopæl hver uge, så kan de passende se om de synes om den løsning.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-11-07 15:57

Kender flere par hvor de har valgt 50-50. Men det kræver at man bliver boende i samme by, gerne inden for gåafstand af hinanden. Så kan barnet smutte lidt imellem når den den anden forælder savnes, og tro mig, hvis I lader dem være ærlige og IKKE spiller dem ud i mod den anden, så vil I have rigtig gode muligheder for at få det til at fungere.
Lige nu ser det ud som om I er ved at køre af sporet. I kan måske mødes UDEN børnene i nærheden, og få fundet ud af hvad der er ved at ske.
I vil garanteret begge jeres børn det bedste, men en skilsmisse er hård kost for alle parter. Ligenu oplever hun måske at ungeren er mere i ro, fordi hun har dem alene, og det vil hun gerne fortsætte med. Måske glemmer hun at I pt. ikke udsætter børnene for daglig stress ved at I to går og gnaver af hinanden. Måske har hun en anden tanke, men hvis du ikke spørger får du intet svar.
Sæt dig ned og skriv dine overvejelser ned til hende, så har hun tid til at tænke uden at gå i forsvar. Og du får tænkt tankerne og får dem formuleret så det ikke bliver et angreb, men en appel til godt samarbejde, på trods af jeres lig i lasten.

Held og lykke til dine børn især.

Kommentar
Fra : henrikjuul

Dato : 14-11-07 16:18

Tak foreløbigt for (få) rigtigt gode tanker og overvejelser, som jeg bestemt kan tage med mig.
Jeg ønsker på ingen måde "krig", men jeg vil da heller ikke lade mig nøjes, bare fordi min x-kone forestiller sig, at hun skulle være en bedre mor, end jeg er en god far.
Min frygt kunne være, hvis jeg går med til en anden fordeling end 50/50 i hendes favør, at jeg fremstår som en far, der ikke "gider" sine børn, for der er intet andet i denne Verden, jeg hellere vil end at være der for mine børn.- Jeg har ikke meget forstand på børns ve og vel i forbindelse med skilsmisser, men jeg ved, at jeg efter blot få dages fravær fra dem, kan mærke en ændring hos dem; lidt a la onklen der siger "nøøøj hvor er du blevet stor". Trives børnene lige så godt hos mig som hos min x-kone, kan jeg ikke se nogen særlig grund til, at de ikke skulle kunne være lige meget hos os hver.

Til evt. yderligere besvarelser; prøv lige at holde snuden i sporet og lad være med at inddrage eksempler med alverdens skrækscenarier.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-07 16:40

Citat
men jeg vil da heller ikke lade mig nøjes

Det var STARTEN på krigserklæringen

Det drejer sig IKKE om DIG eller din forhåndværende - det drejert sig om BØRNENE....

Bor i så tæt ved hinanden så de kan transportere sig selv, så lad dem selv bestemme.....

Giv dem hver en mobil så I altid ved HVOR de er - så må den der tilfældigvis har dem i "varetægt" sørge for skole og børnehave.....

Lad dem leve i en hverdag som de plejer.....

Klart en 3-årig ikke selv kan rende rundt på gaden, men det kommer hurtigt...
Indtil videre må I så bare følge dem frem og tilbage - og i videst mulig omfang EFTER DERES HOVED....

Om de udnytter det eller ej vil meget hurtigt vise sig - og så er det DE VOKSNE der sætter sig ned og snakker sammen....

Myndighedernes indblanding gavner INGEN og slet ikke børnene....

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 17:01

Citat
Har hun sagt at det er derfor ???? Hvis ikke, så kunne det jo være fordi hun er lidt nervøs for børnenes ve og vel, og på hvordan de vil reagere på at flytte frem og tilbage hver uge.

Der er vist ingen, der er i tvivl om, at du meget gerne vil se dine børn mest muligt, og hatten af for det. Men det er stadig BØRNENE der skal tænkes på.

Håber i får talt det godt igennem, og kommer til enighed

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-11-07 17:01

@henrikjuul alle mennesker også børn har behov for et og kun et sted som de kalder hjem nu er udfordringen så for din ex og for dig at siden i mente at i var voksne og ansvarlige nok til at avle tre unger sammen ja så er det nu tid til at sammen at finde ud af hvor de børn vil have bedst af at bo.

Det lyder desværre næsten som om det betyder mere for dig hvad andre tænker end hvad dine børns behov er.

Hvis i ikke kan finde ud af at træffe afgørelsen selv vil den blive truffet for jer lægger et link til den nye lovgivning.

Hvorfor tror du egentligt selv at det er en god ide at uddanne sine børn til nomader ved at etablere en 50/50 ordning ?

http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/C20070986060-REGL

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 17:02

du fremstår på ingen måde som en far der ikke gider sine børn, men prøv at vende situationen. børnene har adresse hos dig, men skal være ½delen af tiden hos deres mor.. hvordan skal de overhovedet finde fodfæste når de rent faktisk ikke ved hvor de helt nøjagtigt bor. hver 2. uge med nye regler, nye legesager. ville det ikke være rarest for ungerne at de vidste nøjagtigt hvor de har adresse. Hvis nu børnene boede fast hos dig, ville du så syntes at de skulle bo hos Xen hver 2. uge?.. det handler om børnenes tarv, ikke om de voksnes behov. Børn vænner sig lynhurtigt til nye situationer og det handler om for jer voksne at finde en ordning der er optimal for børnene. Uanset hvordan du vender og drejer siruationen, så er dine børn en del af skilsmissestatistikken nu.. og der er 100vis af andre der tæller med i den. Der er ingen på Kandu der har den perfekte løsning til dig/jer, men i bør opføre jer voksent og se på børnenes behov for ro og stabilitet i deres lig.. og nok især lige nu hvor der trods alt sker en stor forandring i deres liv også..

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 17:03

Der var lige noget jeg ikke havde helt styr på.
CITAT :bare fordi min x-kone forestiller sig, at hun skulle være en bedre mor, end..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 17:05

ikke lig.. LIV.. sorry

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 17:34

kompromis er den kunst at skære en kage ud, således at enhver tror, han har fået det største stykke.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 14-11-07 17:36

Den var god Tilde38

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-11-07 18:01

Henrik, min ex bor i Grønland, han ser sine unger på 10 og 12 to gange om året, 3 uger sommer, en uge vinter, og sådan har det været i snart 7 år.

Muligt det er et problem for ham, ( han valgte selv at flytte så langt væk), men det er ikke noget problem for ungerne. De fungerer fint, selvom de ser ham så sjældent.

Og det er vel det vigtigste eller hvad??

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-11-07 18:43

Vil der normalt være noget (i statsamt-regi), som taler for, at hun "bare" vil få medhold? NEJ. i skal i fællesskab nå til enighed om hvad der tjener børnene bedst. hvis der er fælles forældremyndighed kan det ligeså godt falde ud til din fordel "so to speak" Der kan jo være noget med arbejdstider der ikke passer ind i hverdagen.. såvel dine som din X
Hun kan heller ikke i dag "bare" få forældremyndigheden som man kunne før i tiden. det skal være grælt før de opløser den fælles myndighed..

men ønsker dig held og lykke.. og ikke mindst børnene

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-11-07 09:06

Jeg synes dit sidste indlæg skriger at du ikke har styr på for hvis skyld børnene skal deles. Undskyld mig, men det er for langt ude at du tænker mere på at fremstå som en god far, end at dine børn får det bedste i livet.

Bliv voksen!

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-07 09:44

Jeg kan udmærket godt sætte mig ind i hvordan han har det og jeg syntes det er flot at han gerne vil dele 50/50, MEN det gavner bare ikke børnene i den sidste ende.. de bliver som skrevet tidligere rodløse og forvirrede.. en 9/5 løsning er da ikke dårlig, og børnene har langt bedre af det.. Det har intet at gøre med at du fremstår som en dårlig far for det er da tydeligt af dit indlæg at du hellere end gerne vil dine unger mest muligt. Der hvor kagen er ulige fordelt, bliver måske der hvor børnene er mest glade. Jeg syntes i skal få en saglig snak om fordelingen af børnene hvori nok allermest tager hensyn til hvad der tjener dem bedst og ikke hvad behovet hos jer er..

Husk.. det er dem der er taberne i den sidste ende.. det er dem der har mistet.. ikke jer.. i har valgt. stabilitet, ro og glade forældre er hvad børn har brug for.. og det kan rent faktisk lade sig gøre selvom man må ofre sig
Det er en sej periode du går igennem lige nu, og der er ingen der fortænker dig i at du gerne vil have dine kære unger omkring dig, men der falder ro på og sårene bliver hele igen og til den tid er det osse nemmere at se konstruktivt på tingene.. i hvert fald nemmere at se tingene fra børnenes siden..

Godkendelse af svar
Fra : henrikjuul

Dato : 15-11-07 13:53

Tak for svaret Tilde38.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 15-11-07 14:01

vekbekomme..