/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kold luft fra varm bil
Fra : jdhansen
Vist : 1909 gange
50 point
Dato : 12-11-07 20:12

Er der nogen som kan hjælpe mig.
Når bilen Golf 1.6 diesel fra 86, kommer over middel temp så kommer der kun kold luft ind af varmeapperatet.
Hvordan kan jeg afhjælpe dette ?

 
 
Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 12-11-07 20:13

er du sikker på at der er vand på køleren. hvis ikke der er det, kan den ikke give varme op til varmeapparatet og så kommer der kun kold luft ind.

Kommentar
Fra : jdhansen


Dato : 12-11-07 20:16

Ja der er vand på, det kan ikke være termostaten som ikke åbner ordenligt. Eller varmeapperatet som er stoppet på en eller anden måde ?

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 12-11-07 20:21

Luft i systemet,

Kommentar
Fra : jdhansen


Dato : 12-11-07 20:23

Hvordan afhjælper jeg dette ?


Kommentar
Fra : Teil


Dato : 12-11-07 20:52

En luftskrue sådan cirka på det højeste punkt i systemet.


Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 12-11-07 20:55

Hvis ikke der er en luftskrue, løsner du spændebåndet og lader det blive lidt utæt så luften kan komme ud, men pas på at vandet ikke er alt for varmt, så ikke du skolder dig.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 12-11-07 20:57

For du er vel sikker på, at din hane til det varme vand lukker op, ikke?

Kommentar
Fra : dova


Dato : 12-11-07 21:17

Kommer der slet ikke varme, heller ikke op til forruden??

Nogen af de Golfer kan finde på, at de kun vil sende varmen derop så der er P....koldt nede i bunden af bilen....fordi der kommer kold luft ud af de nederste varmekanaler.
Sådan en kører jeg rundt i lige for tiden......mage til din, samme årgang .

Men bare tanken om, at skal ha' skidtet skilt ad for at tjekke om slangerne/varmerørene sidder hvor de skal inde bag instrumentbrættet.....Pyha


Hvis der slet ikke kommer varme:
Hvis bilen varmer lidt til at begynde med, og så begynder at blæse kold luft når der er gået et stykke tid = når bilen bliver varm, er der desværre noget der tyder på, at toppakningen er defekt.

Så bliver der presset luft ud i køleanlægget grundet overtryk og så cirkulerer det varme vand ikke gennem varmeapparatet, og så blæser den kold.


Men, så vil termostaten begynde at vise, at motoren er for varm, og den vil begynde at bruge vand fordi den kommer til at koge.


Hvis nu den kun manglede vand, ville der komme skiftevis varm og kold luft ud af varmeapparatet.


Det var den ene mulighed.

Den anden:

Ude på slangen til varmeapparatet, næsten helt oppe hvor slangerne går gennem torpedoen og ind til selve varmeapparatet, sider der en ventil.....det er den ventil der skal lukke af, såfremt varmeapparet bliver utæt ( på sådan en Golf var det en svaghed, at de ville skyde toppen af varmeapparatet) så man ikke bliver skoldet inde i bilen.

Den ventil kan være defekt og lukke af for cirkulationen.


Den tredje mulighed er, at det er en forkert termostat du har i.......altså en med for lav åbningstemperatur, sådan at motoren aldrig bliver varm nok og derfor ikke kan afgive varme nok.

Hvor højt går viseren op på måleren når bilen er driftvarm?........

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 12-11-07 21:31

Af med påfyldnings skruelåget ( Kold motor )
Start bilen og lad den køre tomgang til der kommer lidt temperatur på. Bobler den lystigt i kølevandet ?
Så har du en defekt toppakning. Sker der intet, er der luft i systemet.
Med motoren kørende klemmer du om de tykke kølerslanger, idet du passer på, at den varme kølervæske ikke kan sprøjte på dig. Skvulp med den et stykke tid ved at klemme og slippe. Når vandstanden synker kraftigt efter et stykke tid, har du jaget luften ud.
Efterfyld til max. mærket og sæt påfyldnings skruen på igen.
Så skulle det gerne fungere.
Held med det.........


Kommentar
Fra : dova


Dato : 12-11-07 21:58

Citat
Sker der intet, er der luft i systemet



Hvis der af en anden årsag end en defekt pakning er luft i systemet i en Golf, er det fordi den mangler vand......men så vil den ikke reagere ved kun at blæse kold luft....... så vil den skiftevis blæse kold og varm efter hvordan luften og vandet cirkuleres i anlægget.......og det ville kunne ses med det samme i beholderen når motoren bliver kold, for så vil vandstanden synke.

Den der med, at der kan sætte sig en luftlomme og spærre for cirkulation i varmeapparatet....den holder ikke på sådan en bil, medmindre et overtryk fra en defekt pakning forårsager det.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 12-11-07 23:01

Det mest sansynlige er at termostaten står åben så det tilrådes at skifte den med en ny, det er også
det nemmeste sted at angribe fejlen fra, og det skader jo ikke motoren. Husk at fylde frostvæske på
lad være med at hælde det gamle på igen, det skal være nyt og rent kølevand, iblandet frostvæske i
det rette forhold, som regel 30%. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser


Dato : 12-11-07 23:28

hej det er størst sansynlig at dit varmeapperat er slammet til.
tap vandet af systemet og fjern de 2 slanger på motorblokken der går til varmeapparatet
og åben for regulatoren (inde i bilen) så den står helt åben og skyl systemet igennem
(fra bægge sider) så burde du kunne få varmen igen.
jeg havde det samme problem forige år.

hilsen Mad-Nuser

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 13-11-07 00:50

jdhansen,
læser jeg det rigtigt, når jeg tror, at der begynder, at komme lun luft, når temperaturen er på vej op, og at den så bliver kold, når skidtet når drifttemperatur?

Kommentar
Fra : jdhansen


Dato : 13-11-07 18:43

Nå den kommer over alm. drift temp i følge temp. måleren i bilen, kommer der kold luft. Ellers er der normal lun luft

Kommentar
Fra : Mad_Nuser


Dato : 13-11-07 18:56

hvordan opfører temperaturmåleren
hvis du kører stærk over en længere strækning ?
hvis den stiger så er det termostaten der er i udu.
når du skifter den så skyl varmeapperatet ud, når du nu har tappet vandet ad motoren aligevel.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-11-07 22:20

Citat
Nå den kommer over alm. drift temp i følge temp. måleren i bilen, kommer der kold luft. Ellers er der normal lun luft


"Når den kommer over alm. drifttemperatur".

Skal det forstås sådan, at måleren stiger op over normalen, og der så begynder at blæse kold luft?


Så er der to muligheder:

Hvis den fortsat blæser kold hele tiden .......og altså ikke skifter mellem varm/kold luft og normal termostatvisning/forhøjet termostatvisning.......så kan du godt regne med, at der er en utæthed enten i din toppakning eller i topstykket.


Hvis derimod den skifter mellem varm/kold luft og normal termostatvisning/forhøjet termostatvisning
er det fordi den mangler vand

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177413
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407803
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste