/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Vinterklargøring af båd
Fra : falconi1
Vist : 1487 gange
200 point
Dato : 12-11-07 18:47

Jeg er den lykkelige ejer af en Bayliner 245 5,0 mercury, som nu går sin første vinter imøde.

Da båden har indenbordsmotor, kan jeg ikke bare afmontere den og opbevare den indendørs.

Hvorledes forbedereder jeg den bedst på vinteren, når den skal blive liggende i havnen???

Falconi1

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-11-07 19:01

Jeg mener da der er sådant et kammeratskab på en havn, at alle er behjælpelige med at hjælpe hinanden.
Er den ferskvandskølet, skal du sikre dig at der er rigeligt frostvæske på, til at modstå frostgraderne, akkurat ligesom på en bil.
Og prøv så foriøvrigt at læse dette:
http://www.nystedbaadelaug.dk/Artikler/motorhjaelp/vinterklargoring.doc

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-07 19:37

du tager den vel på land om vinteren. når du har fået den på land, tager en dunk med kølervæske i rigtigt blandingsforhold og fylder i søvandsfilteret. husk at lukke hanen til skroggennemføringen så det ikke løber ud. så starter du motoren og sørger for at få fyldt kølervæsken i filteret ligeså hurtigt som det forsvinder ind i systemet. når den tager de sidste dråber fra filteret, stopper du motoren. så er den frostsikret. husk at fylde frostvæske i toilettet også og pump et par gange.
for af undgå fugt og jordslåethed, kan du hænge fugtsamlere op. husk at sætte en spand under.
du kan også tage nogle fyrregrene og lægge ind i båden. de tager rigtig meget fugt. og det virker.
og sørg for at dække båden ned med en god presenning som skal gøres ordentligt fast så den ikke river sig løs i blæsevejr.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 200 point
Dato : 13-11-07 10:47

trimares vejledning er helt ok.
Når du frostsikrer toilettet skal du hælde frostvædsken i indtagsslangen, det er ikke nok at hælde i toilettet.
Husk at tømme ferskvandstanken.
Efter min opfattelse er det dumt at hænge fugtsamlere op, det er min erfaring at de blot suger fugtig luft ind i båden ude fra.
Ps. mine både har altid ligget i vandet året rundt.
Du skriver den skal blive liggende i havnen?? formoder du mener i vandet.
I så fald skal du huske at lukke alle søforbindelser---det er surt hvis en slange/rør alligevel frostspringer og båden så synker når det bliver tøvejr det skete rent faktisk for min nabobåd.
Skal den stå på land lader du søforbindelserne stå åbne.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : falconi1

Dato : 14-11-07 16:15

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 14-11-07 16:16

Jeg kan desværre ikke fordele mine points mellem jer, så jeg blev nødt til at bruge: plat eller krone-metoden.

Tak for hjælpen allesammen.

Mvh Falconi1