/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Lysets hastighed
Fra : hanbassen
Vist : 1066 gange
20 point
Dato : 12-11-07 16:18

Jeg ved, at dette spørgsmål kan virke tumpet. Jeg er ny bruger af Kandu.dk og ved derfor heller ikke om der er andre der har stillet det før jeg. Men here goes:

Hvis jeg sidder i en bil, som bevæger sig med lysets hastighed, hvad sker der så når jeg tænder for forlygterne?

Ud over at min frisure ville være sjov (og alt muligt andet)... :)

Tak for jeres hjerner.

/hanbassen

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-11-07 16:27

så lyser baglygterne..

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 12-11-07 16:30

Der sker det samme som hvis du holder på en P-plads
- lyset vil springe fremad med en voldsom hastighed
nemlig lysets

Målt i forhold til bilen
vil forlygterne afsende lyset på helt normal vis
altså med lysets hastighed
men målt i forhold til omgivelserne
så er lygternes lys på dobbelt af lysets hastighed

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 16:43

Hvis du kører/flyver med lysets hastighed har du vist ikke noget at bruge lys til

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-07 16:50

Du vil ikke se lyset

Kommentar
Fra : hanbassen

Dato : 12-11-07 16:53

Citat
Du vil ikke se lyset

Det ville være rart med en uddybende tekst. Ikke fordi jeg ikke forstår svaret - men fordi jeg ikke forstår HVORFOR det er sådan...eller ej.

tak
/hanbassen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 16:54

Semmer.

Det passer ikke. Vi kender ikke til hastigheder der ligger over lysets, så din påstand, at lyset fra bilen vil bevæge sig først med bilens hastighed 300.000 km/sec og derefter 300.000 km/sec af egen kraft, altså i alt 600.000 km/sec, er ukorrekt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 17:03

For at være helt sikker har jeg lige spurgt Anja C Andersen, som er tilknyttet Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Instituttet. Så der kommer nok et svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 17:06

Monter en "nefa" på en lyspartikel....

stil dig op 600.000 km væk - nu kan du se hvad du først får øje på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 17:12

Knold

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 17:13

Citat
Hvis bilen holder stille og tænder lyset, så vil lyset selvfølgelig farer af sted med lysets hastighed og så skulle man tro at hvis du kører med 100km/t, og så tænder lyset ville lysets hastighed være lysets hastighed plus bilens hastighed, men det er ikke tilfældet lysets hastighed er uændret.

For lys gælder at hastighed er ens uanset om bil kører, holder stille eller bakker.

http://home19.inet.tele.dk/vikinger/AtomFysik/Speciel.htm

Citat
En af Einsteins afgørende teorier er nemlig, at intet - uanset omstændigheder - er i stand til at bevæge sig hurtigere end godt 1.000.000.000 kilometer i timen svarende til lysets hastighed.

Overskrider man den hastighed, vil man - i teorien - skruen tiden tilbage. Ifølge konventionel fysik vil en astronaut, der bevæger sig hurtigere end lysets hastighed, ankomme til sin destination, før han er taget afsted - lidt a la historien i kultfilmen "Tilbage til fremtiden".

Günter Nimtz og Alfons Stahlhofen fra universitetet i Koblenz har eksperimenteret med et fænomen kaldet kvanteoptik. Her er det lykkedes at få mikrobølgefotoner til at bevæge sig væsentligt hurtigere end lysets hastighed gennem glasprismer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 17:15

Det var eddermanemig hurtigt der var svar fra Anja.

Citat
Kære Klumme.

Tak for rosen og spørgsmålet som tilfældigvis er et som jeg har besvaret i en bog der udkommer på torsdag, så her får du et uddrag af bogen "Stjernestunder".

Det korte svar er at man ikke lægger de to hastigheder sammen, så lyset fra billygterne vil bevæge sig med 300.000 km/s.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 17:15

Tror man skal huske at tage sine vitaminpiller inden kvantespringet.....

Så kan man nå at fortryde bagefter....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 17:16

Så må det da være en fortrydelsespille man skal have.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 17:19

Hvis du har SEX med lysets hastighed kan du IKKE blive gravid

Overstiger du hastigheden er det manden der bliver gravid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 17:20

Og så siger man kaniner er hurtige

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 17:23

Altså kan man konkludere at evighedssex er opfundet

Citat
Overskrider man den hastighed, vil man - i teorien - skruen tiden tilbage. Ifølge konventionel fysik vil en astronaut, der bevæger sig hurtigere end lysets hastighed, ankomme til sin destination, før han er taget afsted

Med en sexhjastighed der ligger over lysets hastighed, vil man(den) hele tiden komme tilbage til destinationen (hmmmm *SF*) før han er taget afsted. Der kan da blive et opløb uden lige

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 20 point
Dato : 12-11-07 17:26

HOV Der var meget mere fra Anja, som stod så langt nede i mailen at jeg overså det. men her er det.

Citat
"Hvad sker der, hvis man forstiller sig, at man flyver med lige under lysets hastighed og så tænder en lommelygte?"
"Se det kommer an på hvad du mener med lysets hastighed," svarede Herman og rystede trancen af sig.
Den studerende så helt desorienteret ud, og hun besluttede at komme ham til undsætning:
"Selvom man kan læse sig til, at lyset udbreder sig med den enorme hastighed af næsten 300.000 kilometer i sekundet, kan man spørge: I forhold til hvad?"
Fuld af iver afbrød Herman hende:
"Umiddelbart forestiller man sig, at der findes en form for absolut rum, en standard for hvile, som man kan foretage sine hastighedsmålinger i forhold til. Det er eksempelvis tilfældet for lydbølger. Lyden udbreder sig gennem luften med en hastighed på ca. 300 meter i sekundet, altså en milliontedel af lyshastigheden, og det gælder uanset lydgiverens hastighed. Lydhastigheden er imidlertid altid den samme i forhold til luften, og det indebærer, at hvis man selv bevæger sig herigennem og udsender en lydbølge fremad, vil man måle dens udbredelseshastighed til et tal under de 300 meter pr. sekund."
Da Herman måtte holde en pause for at trække vejret, greb hun chancen til at tage ordet, selvom det betød, at hun måtte sluge den bid mad hun lige havde stoppet i munden, men selv om det sved hele vejen ned gennem halsen, ænsede hun det knap nok. "Indtil slutningen af 1800-tallet,” hikstede hun, ”mente fysikerne, at præcis det samme ville gøre sig gældende for lyset, fordi man forestillede sig, at lydbølgerne udbredte sig i et hypotetisk medium, som de kaldte æteren. Og da man var på det rene med, at Jorden bevægede sig i en bane omkring Solen med 30 kilometer pr. sekund, burde der være en lille forskel på lysets målte udbredelseshastighed i de forskellige retninger."
Herman afbrød hende med begejstring:
"Den forudsete effekt var imidlertid så lille, at man først i 1881 rådede over den fornødne eksperimentelle nøjagtighed til at kunne foretage en måling. Resultatet var overraskende nok negativt og viste, at lyset udbreder sig med samme hastighed i alle retninger, uanset iagttagerens eller kildens bevælgelsestilstand. Dette helt kontra-intuitive udfald skulle blive grundlaget for Einsteins relativitetsteori og går igennem hele det 20. århundredes fysik," nærmest råbte Herman mens han slog ud med armene og ramte en af de studerendes cola, der lavede en fin parabel, inden den ramte gulvet med et donk. Heldigvis var proppen stadigvæk på og flasken af plastic.
"Nåmennn ...," indvendte den studerende, mens han rakte ud efter colaflasken på gulvet, "jeg vil stadig gerne vide, hvad sker der hvis man flyver med næsten lysets hastighed og tænder en lommelygte?"
"Det kommer an på hvad du mener med lige under lysets hastighed," svarede hun, "men et hurtigt svar er, at lyset fra lommelygten vil bevæge sig med lysets hastighed på godt 300.000 kilometer per sekund uafhængigt af, om du f.eks. bevæger dig med 299.000 kilometer i sekundet – dvs. næsten lysets hastighed." Den studerende så mere forvirret end oplyst ud, men spurgte så Herman: "Men hvad vil der egentlig ske med en person, som bevæger sig med lysets hastighed?"
Herman så på den studerende og sagde: "Tja, den der kunne det, ville ikke alene komme i Guinness' Rekordbog, men også revolutionere fysikken."
Den studerende så ud, som om han ikke var helt sikker på om Herman tog gas på ham eller var i gang med et seriøst svar på spørgsmålet. Men Herman fortsatte: "For ifølge Einsteins specielle relativitetsteori er det netop umuligt at accelerere et materielt legeme til lysets hastighed, som derigennem bliver den definitive, øvre grænse for al bevægelse. Grunden er, at et legemes masse – dvs. dets modstand mod acceleration – øges over alle grænser, når dets hastighed nærmer sig lysets. Det betyder, at der kræves en uendelig stor energi til at accelerere et legeme til lyshastighed, og så meget har ingen jo til rådighed."
Hun brød ind: "Men hvis man følger en person i det håbløse rekordforsøg, vil der ske interessante ting. Ved de høje hastigheder vil man konstatere, at personens ur går langsommere end omgivelsernes ure. Alle længdemålinger i bevægelsesretningen vil desuden give et mindre resultat, end hvis målingen blev foretaget i hvile. De to effekter kaldes henholdsvis tidsforlængelsen og længdeforkortningen. Beslægtet med det er det såkaldte aberrationsfænomen, der er så velkendt for den, som kører gennem regn: Det meste af regnen synes at komme ind forfra. En person i et hurtigt rumskib vil opleve lysets aberration i helt ekstrem grad: Himmellegemerne synes at samle sig foran rumskibet – ikke bagude, sådan som det altid er vist i science fiction-film. Her giver filmene et helt forkert billede af, hvordan det formentlig er. Jo mere man nærmer sig lysets hastighed, desto mere vil strålingen fra det synlige univers komme fra et punkt direkte fremad i bevægelsesretningen."
Herman afbrød hende begejstret: "Jo, men bortset fra de mærkværdige fænomener, man kan konstatere ved at sammenligne med forholdene uden for rumskibet, vil der intet usædvanligt være at bemærke. En af grundpillerne for relativitetsteorien er jo, at jævn bevægelse ikke kan mærkes eller måles. Men accelerationen op til den høje hastighed vil kunne mærkes som en slags tyngdekraft i modsat retning af accelerationsretningen, og rumskibets hastighed vil kunne bestemmes uden ydre reference ved nøjagtig registrering af de optrædende accelerationer."

Mange hilsner,

Anja

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 17:26

Konklusion....

For tidlig sædafgang kan kureres.....
Dyrk sex med lysets hastighed.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 17:28

Det er uddraget fra hendes bog "Stjernestunder" som udkommer på torsdag

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 12-11-07 18:53

Dette er ikke første gang den små Anja farer ud med en forkert påstand
og det bliver desværre nok heller ikke den sidste ;-(

At hun tilmed har indføjet påstanden i en bog
gør ikke påstanden mere rigtig

Vi er på niveau med de påståede drivhusgasser
som der så sandelig også er skrevet en mængde vrøvl om!

Mvh - SEMMER

nb. Det er vel allerede nu et par år siden
de første videnskabsfolk måtte erkende
at lysets hastighed kan overskrides!

Dog kan størstedelen endnu ikke acceptere den tanke
men sådan er det altid med nyt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 19:32

LOOL Det skal du jo sige, for at støtte dit eget fejlagtige postulat. Fortæl lige Kandu, hvilken baggrund i fysikken du har at gøre med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 19:43

Citat
men målt i forhold til omgivelserne
så er lygternes lys på dobbelt af lysets hastighed

Den holder ikke engang i børneretten.....

Lysets hastighed er nu engang lysets hastighed - hvis det kunne fordobles var der jo en ny "lysets hastighed"

At man har fået microbølger til at bevæge sig hurtigere har jo ikke noget med lyset at gøre.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 21:58

Konstateret er det i hvert tilfælde, at Semmer ikke svarer med lysets hastighed, når hen bliver spurgt om hvilken baggrund han har i fysikken ???

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 12-11-07 22:00

ok jeg er for træt lige nu og orker ikke at læse alle svarene, men tanken er sjov og derfor får du også mit svar.

Min lille logiske tanke er, hvis man tænder lyset på bilen som bevæger sig med lysets hast, så vil lyset jo bare følge med bilen og lyse, som om den stod stille eller kørte med 60km/t.
Årsagen; jeg tænker der må være en konstant, ligesom hvis man kommer kogende vand i kogende vand, så koger det bare videre til det er fordampet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 22:05

Nemlig....

2 "sjatte" af 100 grader giver ikke 200 grader

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 22:07

LOOOOL Nej det er rigtigt, men bortset fra det, så er det fuldstændig usammenligneligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 22:12

Ja hva faen.....

Spørgsmålet er jo besvaret og spørger er gået i hi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-07 22:14

Tja... så er der jo heller ikke noget for os at gøre - så kan vi lisså godt gå i seng.

Kommentar
Fra : hanbassen

Dato : 13-11-07 09:05

Kære Klumme,

lov mig du hilser Anja og siger tak. Narrativiteten i top - og svar på spørgsmål. Også stor tak til alle andre, i var både sjove og hyggelige.

Til vi høres,
hanbassen

Godkendelse af svar
Fra : hanbassen

Dato : 13-11-07 09:06

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : hanbassen

Dato : 13-11-07 09:21

Jeg skulle måske skynde mig at sige, at jeg ikke har valgt Klummes svar for graden af rigtighed, men af hensyn til hvor godt det kan forklares, at det er et uafklaret område hos videnskaben.
Der findes (tilsyneladende) mange teorier, og er skrevet forskellige både gode og mindre gode bøger om emnet, men kompleksiteten af udfordringen ligger i noget vi ikke kan forestille os. Prøv at forestille dig, at du kører med en hastighed af 30.000 km/t. Det kan du ikke vel? 300.000 km/s er helt ude af proportioner, og henleder ens tanke gang på uendelighed og andre ubegribelige størrelser.
Spørgsmålet kommer faktisk fra en række af morsomme spørgsmål, hvorfra "Hvordan ville en stol se ud, hvis dine knæ sad omvendt på?" også kommer. "Hvor bliver det hvide af når sneen smelter?" osv. Spørgsmål spurgt i sjov, men som appellerer til vores nysgerrighed, logiske og løsningsorienterede hjerner.

Derfor, kære Semmer, var det det bedste svar. Det tog mig blot 16 timer at hive de mange svar ud af jer - og jeg vil æde min hat på, at der er fordi det er et emne der interesserer os alle. Stadigvæk kan vi undre os. Stadigvæk vil vi kigge op mod nattehimlen og iagttage stjernene. For der findes formentlig ikke et svar på alle universets mysterier. Men vi vil hige efter dem.

/hanbassen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-11-07 10:03

Hanbassen

Tak for point.
Anja C Andersen er jeg meget stor fan af. Jeg synes at hun, foruden at være utrolig vidende også er i stand til at forklare selv temmelig komplekse spørgsmål, så stoffet bliver tilgængeligt for ikke eksperter.

Kort om Anja C Andersen, som hun beskriver sig selv.

Citat
Jeg er ansat som lektor på Dark Cosmology Centre, der er financieret af Danmarks Grundforskningsfond. Mit forskningsområde er stjernestøv. Jeg arbejder med at forstå, hvor og hvordan det støv, der findes i rummet, bliver dannet. Jeg opnået en Ph.d. fra Københavns Universitet i 1999 og har arbejdet ved Frederic-Schiller-Universität, Jena, Uppsala Universitet og Nordisk Institut for Teoretisk Fysik.

Ud over astrofysik er jeg meget optaget af at forsøge at forstå, hvorfor der er så få kvindelige lektorer og professorer ansat ved de danske universiteter. En stor del af min fritid går med at formidle, hvad jeg ved om astronomi, og det har indbragte mig Allan Mackintosh's formidlingspris 2000, Danmarks Forskningsformidlingspris 2004 og The Descartes Prize for Science Communication 2005.

Når jeg ikke formidler, så tilbringer jeg tiden sammen med mine tre dejlige børn.

Hun har desuden skrevet en del bøger såvel faglitteratur som populær astrofysik.

Kommentar
Fra : hanbassen

Dato : 13-11-07 10:08

Tak, jeg var faktisk inde og tjekke hende ud inden jeg svarede dig.

På trods af hendes vid, så anbefal hende at tage en webdesigner ind . Siden ser helt forvirrende og rodet ud. Men det er jo også sådan universet kan forekomme.

Tak for sludder. Håber at høre fra dig igen en anden gang.

/hanbassen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-11-07 11:00

ILM CU

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 18-12-07 20:55

Semmer: Interessant at du mener lyset kan bevæge sig hurtigere end lyset ...

Kommentar
Fra : andersss

Dato : 25-06-08 22:26

Der skal lige tilføges at lyset menes være unikt hvad angår at kunne komme op på sådanne høje hastigheder nemlig 300000km/s, og en bil ville da være hel umulig at kunne komme op på så høj en hastighed da den ville komme til at veje flere tusinde ton som genstande ville komme til at veje når det opnår enorme hastigheder som lysets. Grunden til dette kan du læse mere om hvis du søger om Albert Einstein og hans relativitetsteori.

Hvad angår selve spørgsmålet ville lyset højest sandsyndeligt (som jeg desværre bliver nødt til at sige i denne sammenhæng da et forsøg lignende dette aldrig er lavet) følge med bilen i denne konstante hastighed. Andet bemærkelsesværdigt er at lyset også lige så stille ville falde ned da lys også har en vægt. Det lyder mærkeligt at lyset vejer noget men det er blevet bevidst ved at placere lysende projektøre ned på en fintfølende vængt som med garanti ikke kan have været en normal badevægt

Jeg håber sandelig at du kan bruge det jeg har sagt