/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
gammel kiste ... lak ?
Fra : tretentia
Vist : 940 gange
50 point
Dato : 11-11-07 21:27

Vi har en gammel såkaldt bryllups kiste fra 1632 der er arvet gennem generationer. Træet er fyr og den er malet og dekoreret men lidt slidt i lakken - dvs vi mener der er fernis men er i tvivl om det kan være andet, for eks lak . Hvordan finder vi ud af at reparere på den så den står flot igen ? Og er der en måde at finde ud af om det er fernis, og i så fald hvilken slags ?
Vi er indstillet på at det kan koste kassen men har hidtil ikke fundet nogen der kan hjælpe os. Nogen her der har forstand på det eller ved hvor vi kan henvende os ?
Vi har henvendt os hos forskellige antikvitetshandlere uden at blive klogere.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 11-11-07 22:19

En konservator kan sikkert hjælpe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-07 22:21
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-07 22:37

Det lakker mod enden, sagde manden.
Han fik fernis ned ad ryggen.....

Der fandtes ikke fernis, som vi (gamle) kender det, i 1632, men muligvis har Jeres olde eller tipolde givet den en omgang, det er så også blevet slidt.

Jeg ville helt sikkert også bruge et af de firmaer fra Teils link.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-11-07 01:14

Hvis det er en FAMILIE sag, så er penge ??
Men få den vurderet og andet_ AF en Fagmand

Citat
Det lakker mod enden, sagde manden.
Han fik fernis ned ad ryggen.....

Citat
Træet er fyr

Det var en ''fattigmand'' _ ditto
Alt andet var lavet i eg/ bøg/ask

Har selv ''næsten'' lige solgt en, den gav 2600.-
i dårlig stand __MENER = i eg og ormehuller
Originale beslag/ hængsler/ lås M. nøgle og ''stel'' til at stå på.
KUN fra Ca: 1850.

Gad vide hvorfor dette indlæg, MEN

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-07 10:15

Der fandtes altså masser af fernis (=kogt linolie) i 1600-tallet, derimod ikke lak. Problemet er bare, at hvis den ikke får lys, sollys, så bliver den mørkere med årene.
Til gengæld svækkes det nøgne træ af sollys; det er faktisk hovedårsagen til at træ ude skal males.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-07 11:46

Det er formentlig en linoliefernis. Den bliver brun og sprækket med alderen, især hvis der er flere lag eller et tykt. I tidligere tider var det almindeligt at beskytte kunsnerisk maling med fernis.

Derfor kaldes åbningen af kunstudstilling stadig fernisering, for det var når man gav malerierne en gan fernis.

Du kan ikke selv fjerne fernis uden betydelig risiko for at den oprindelige bemaling også går til.

Der skal en fagmand, konservator , til.

Godkendelse af svar
Fra : tretentia

Dato : 12-11-07 15:56

Tak for svaret Teil. Vi fik kontakt til en fra national museet der kommer og kigger på det og siger han nok kan finde svar og tilmed behandle kisten for os hvilket vi er umådelig glade for.