/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Få slettet usande oplysninger
Fra : snusi
Vist : 842 gange
300 point
Dato : 11-11-07 19:00

Jeg vil prøve om jeg kan forklare dette så det kan forståes. På min forrige arbejdsplads er der skrevet usande oplysninger om mig, som er blevet skrevet ind i min sagsmappe på kommunen, og da jeg gik til fagforeningen, fik vi et møde med arbejdspladsen, hvor vedkommende nægter at have udtalt sig på denne måde. Fagforeningen spørger vedkommende om hvor det så kommer fra, men det ved vedkommende heller ikke.
Jeg forlanger nu sammen med fagforeningen at de usande oplysninger bliver slettet, men får at vide at dette ikke kan lade sig gøre, men at der kan skrives at det er en fejl at der er blevet skrevet sådan.
Efter lang tid hvor jeg skriver sammen med fagforeningen, og hvor jeg flere gange får at vide at det er meget svært at få det slettet, svarer fagforeningen ikke mere.
Kan det virkelig være rigtig at en usand oplysning ikke kan slettes på kommunen?
Jeg skal lige huske at sige at den arbejdsplads og jeg har samme fagforening.

snusi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-07 19:07

Du skal fortælle hele historien , og lade være med at udelade hele årsagen til miseren. Ellers kan ingen her svare dig.

Hvis kommunen har optegnelser om dit forhold til arbejdspladsen, må der være en meget speciel grund. Det er jo normalt ikke noget , som interesserer en kommune.
Mender er jo offentlighed i forvaltningen, så du kan da bede om en fuldstændig kopi af alt, som kommunen har i en sagsmappe im dig.

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 11-11-07 19:09

Hej Snusi
Den er lidt svært, men normalt hvis man får en påtale, eller en skriftlige advarsel, kan den ligge i din personalmappe op til et år.
Jeg forstå ikke lige hvordan din arbejdsgiver og dig selv kan være i samme fagforening ?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 11-11-07 19:16

Det jeg egentlig spørger om er: Kan usande oplysninger blive slettet når arbejdsgiveren som har udtalt sig, selv siger at hun ikke har givet de oplysninger. Det er pga et flexjob at jeg har en mappe hos kommunen. ALT hvad der bliver skrevet, kommer ind i den mappe. Arbejdspladsen forlangte at jeg skulle være i den samme fagforening som dem. Jeg ved godt at det jo ikke betyder noget at det står skrevet i min mappe, da der derefter er blevet skrevet at dette var usandt, men dermed er den første skrivelse ikke fjernet, og det er det jeg vil have
snusi

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 19:46

Hvis ingen har fremkommet med en udtalelse som tilligemed er usand, må det ikke stå i papirer som omhandler dig.
Du har altid ret til at se hvad der står om dig.
Hvis du er medlem af en fagforening skal de hjælpe dig overfor din arbejdsgiver.
Din tillidsmand bør også hjælpe dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-07 19:47

Jeg tror du misforstår noget.

Virksomheden er da ikke i fagforening, men virksomhedens arbejdsområde ligger sikkert indenfor en bestemt fagforenings område , og derfor har det været et krav, at du skulle være medlem der for at arbejde på virksomheden, fordi de har overenskomst med netop den fagforening.

Altså, man arbejder eks. i træindustrien og er derfor medlem af den fagforening der varetager træindustriarbejdernes interesser på arbejdspladserne o.s.v..

Citat
Kan usande oplysninger blive slettet når arbejdsgiveren som har udtalt sig, selv siger at hun ikke har givet de oplysninger

Oplysningerne kommer jo et sted fra, de har jo ikke skrevet sig selv ind i mappen, så måske arbejdsgiveren bare ikke lige vil indrømme hvad hun har sagt/skrevet.

Og jeg tror heller ikke på de bliver slettet....måske kun såfremt arbejdsgiveren indvilger i at gå ind i sagen og sige, at hun har lavet en fejl og skrevet noget hun ikke mener er i overensstemmelse med sandheden.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 11-11-07 20:16

Arbejdsgiveren har på et møde med fagforeningen sagt at hun ikke har givet de oplysninger og ja hvor de så kommer fra er der jo ingen der ved. Men fagforeningen ville gå ind og få dem slettet når de nu er usande, men det er ikke lykkedes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-11-07 20:28

Offentlige myndigheder må ikke slette oplysninger der er skrevet ind i en sammenhæng og det gælder på sygejournaler og oplysninger der er lavet i henhold til offentlige myndigheders notatpligt og derfor har man tilbudt dig. at vedhæfte en oplysning om, at visse oplysninger er forkerte.

Hvis man måtte rette direkte vil det være alt for let at snyde med oplysninger om borgerne ved f. eks. at rette hvis sagsbehandler, læge osv har begået fejl.

Det er ikke særligt rart, men det er da bedre, at reglerne er udformet på en måde så det er lettere at opdage hvis nogen manipulerer oplysninger.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 11-11-07 20:48

Jeg ved fra en anden kommune, at det kan lade sig gøre at slette forkerte oplysninger. Men det er åbenbart ikke hos alle kommuner det kan lade sig gøre. Jeg undrer mig også over at fagforeningen ligefrem er "stået af" når de nu på mødet sagde at dette skulle slettes.

snusi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-11-07 20:50

Det kommer an på hvordan oplysningerne er skrevet ind om de kan slettes da man ikke må redigere i lagrede oplysninger.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 11-11-07 20:55

BjarneD hvad mener du med: Hvordan oplysningerne er skrevet ind?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 11-11-07 21:09

Jeg mener, at hvis oplysningerne er journalført må de ikke ændres, men der må laves tilføjelser og det er som regel med log på alt hvad der indskrives så hvis en kommune retter kan det tænkes, at det kun er på et udskrift der er rettet ellers bryder de forvaltningsloven, der bl.a. skal sikre at der ikke sker uautoriserede ændringer.
Som regel er EDB systemerne indrettet så man ikke kan rette i lagrede oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 11-11-07 21:30

Tak for svaret BjarneD.

Ja jeg accepterer dit svar men accepterer nu ikke at kommunen ikke sletter de urigtige oplysninger, så jeg arbejder videre med dette.

Mvh
snusi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-11-07 21:33

Jeg er bange for, at du må acceptere en journaltilføjelse, som jo har gyldighed i forhold til afgørelser og vurderinger.