/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Tilridning
Fra : chn1994
Vist : 731 gange
60 point
Dato : 10-11-07 17:50

Heej. Jeg ved godt godt det er et lidt svært spørgsmål, for man kan jo gøre det på mange måder, men hvordan vil i sige man skal tilride en unghest. Det drejer sig helt præcist om Mickey, en 2 årig vallak, som jeg har planlagt at tilride når han er 3,5 ? Er det passende ? Han er en ponyblanding, nok med noget new forest, og tysk sportspony. Det jeg ved er at man selvfølgelig skal være tålmodig, og så er det noget med at man skal sadle dem op først emd sadel og så stille og roligt vænne dem til det ? Osv. det har jeg fået fat på ? Men hva gør man intil da ? Man smider da ik bare en sadel op med det samme vel ? Altså ponyen er vant til at blive nusset ved og sådan siden han var lille, men han er ik så vild med at blive rørt i ansigtet, så jeg tror ik jeg kan få et hovedtøj på ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 20:24

Mon ikke du skulle begynde på en rideskole, du lyder som helt nybegynder, allerede nu kan du sadle ponyen og lade sadlen blive på når du trækker med ham, og det er en god ide at have hovedtøjet på når i træner "ridning" uden rytter, jo før du får ponyen vænnet til hovedtøjet jo bedre, det er en meget stor fordel at hesten er vant til at have noget på ryggen og noget i munden, før du selv sidder op, hvis du til den tid er en øvet rytter, er der sikkert ingen problemer med tilridning, men hvis både du og hesten er nybegyndere kan det gå helt galt, og så bliver din pony aldrig en ridehest

Kommentar
Fra : chn1994

Dato : 10-11-07 22:46

Hej. Jeg er altså ikke nybegynder. Har redet i 6 år ..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-07 23:08

Undskyld men spørgsmålet er som om det er en hel uvidende person der stiller det, du har sikkert også set på når andre tilrider deres heste når du har gået til ridning i 6 år, men se nu at få lagt hovedtøj på din pony, han kan lige så godt vænne sig til det, det bliver ikke nemmere når han er ældre

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-11-07 09:24
Accepteret svar
Fra : hestepigen

Modtaget 60 point
Dato : 18-11-07 14:50

Hejsa!

Du skal først og fremmest være tålmodig og hele tidne sørge for, at han får positive oplevelser med sadel, hovedtøj og berøring i hovedet.

Jeg syntes du skal starte stille og roligt med at lægge underlaget på ryggen af ham. Når det går fint så lægger du sadlen stille og roligt på (uden at spænde gjorden). Når det går, fint spænder du gjorden lidt, og her skal du passe lidt på dig selv. Sørg for at have ham i longe og for at have plads omkring dig. Efterhånden kan du spænde gjorden mere og mere (over nogle dage/en uge)

Hovedtøjet lægger du ovenover grimen, så du ikke skal bøvle for meget. Tag det stille og roligt, og sørg for at I får nogle gode oplevelser sammen. Tag næsebåndet af i starten, så der ikek bliver for meget, der skaber uro til at starte med. Kom evt. lidt melasse/sirup på bidet i starten.

Nu er der masser af tid til at longere ham med sadel og hovettøj. Lær ham at skridt, trave og galopere og at stoppe på komando. Det kan du blive rigtig glad for, når du skal til at tilride ham.

Håber du kan bruge det. Pas på dig selv og god fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : chn1994

Dato : 18-11-07 21:30

Tak for svaret hestepigen.