/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Etablering af forening
Fra : Kristensen
Vist : 693 gange
495 point
Dato : 10-11-07 11:33

Jeg er kasserer i en lille forening med en begrænset formue men vi ønsker for god ordens skyld at oprettet en legal forening i forhold til det offenttlige. Jeg har søgt på nettet efter gode råd men de løsninger på etableringen jeg har fundet er utrolig dyer at etablerere. Findes der mon en billig løsning på dette problem

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-11-07 11:56

Alle foreninger er i udgangspunktet lovlige. Dog - er deres formål ulovligt, så er foreningen ulovlig iflg grundloven.

Nu nævner du formue. No problem. Er formuen fx kontingentindtægter fra medlemmerne, så 'rager' det ikke myndighederne. Hvis foreningen ikke er erhvervsdrivende, så betaler den ikke skat. Anbringer I den lille formue på en bankkonto, så kan I gøre det på to måder:
1 Det kan være din private konto - så kan du jo tage imod halvdelen af renterne til dækning af skat.
2. Du kan oprette en foreningskonto. Fx "Foreningen 'En lille forening' v/ Kristensen". Så indberetter banken renternene til Skat med dit CPR-nr, men med betegnelsen 'Foreningskonto'. Det kommer ikke automatisk med i din skatteberegning, men Skat vurderer om de lige vil kigge dig i kortene.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-11-07 16:38
Kommentar
Fra : Regnbuen1

Dato : 26-11-07 09:21

Inden jeg bevæger mig ind i en besvarelse, så fortæl lige hvad foreningens formål er. Er det investering?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 09:53

Det er sikkert gode vejledende regler der står i Ysseven's links, men det er sandelig også meget vås: "I Danmark er der foreningsfrihed. Det betyder, at alle borgere - inden for lovens rammer - kan lave en forening uden at skulle registreres nogen steder. Hvis én forening ønsker at søge støtte fra en offentlig myndighed, fx kommunen, skal den dog registreres."

Lad os dog beholde den smule anarki vi har tilbage. Nu har jeg i 8 år gang på gang på gang på diverse iværksætterfora forklaret at man kan starte virksomhed uden at være registreret. Det er vist meget vanskeligt at forstå. En tilsvarende situation her - dog vedr. start af foreninger.

Du kan lave en forening hvis du har lyst. Punktum. Københavns kommune kan ikke pludselig på samtlige kommuners vegne og på statens vegne sige 'Foreninger der søger offentlig støtte skal registreres'. Naturligvis har Københavns kommune sine administrative procedurer. Sikkert nødvendige og vældig brugbare. Men udgangspunktet er: En forening skal IKKE IKKE IKKE registreres og kan gøre hvad den vil og have de regler den vil - hvis det ikke direkte er forbudt. Dog - hvis du skal søge støtte hos Københavns Kommune, så skal du følge de retningslinjer (registrering) der er herfor. Jeg har da fået støtte (ikke helt ubetydelig) engang fra Demokratifonden (udenrigsministeriet tror jeg det var) uden nogen egentlig registrering. Der var ikke nogen bestyrelse, og kassereren var en ansat medarbejder.