/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
To skal kunne printe
Fra : granner01
Vist : 1930 gange
20 point
Dato : 08-11-07 14:27

Vi har hver en ny PC og vi har 2 nye laserprintere, 1 sort/hvid og 1 i farve. Og vi har ikke trådløse enheder og vil heller ikke have det.

Vi har hver 2 netkort i vores PC. Den ene forbindelse er via en routertil internettet. Den anden forbindelse er mellem vores PC'er via et krydset kabel. Der kan ikke printes ud via routeren.

Nu kunne vi godt tænke os begge at kunne printe ud på begge printere uden at vi skal kravle rundt og flytte USB stik.

Er der en der har et forslag? Skal vi bruge en printserver? Kan man få en printserver med 2 indgange og 3-4 USB porte? Eller skal jeg bygge en PC med de ting jeg har liggende og så bruge den som printserver?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-11-07 15:28

Hej granner01
Jeg formoder at du ikke har Netværksindgang på dine printere, og derfor vil bruge USB !

Her er en USB Splitter http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=130-55 til 199Kr.
Den er dog ikke nok til hele dit foremål, men kunne være det sammen med en
USB HUB
4 port http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=135-53 til 249Kr.
eller for 50 Kr mere -
7 port http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=135-54 til 299Kr.

Alternativ til 0Kr.
Installer printerne på den ene pc (pc1), og lad dem være delte.
Så kan den anden pc printe over netværk, gennem (pc1(som skal være tændt))

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-07 17:03

Den nemme måde.
Installér printer på comp 1
Installér printer på comp 2
Sæt begge comp til printerdeling.
på hver comp:
start > indstillinger > printere > tilføj printer > marker en netværksprinter eller printer der tilslutte en anden comp. > næste og følg guiden.
Du får nu en valgmulighed når du skal printe.
Dog kræver dette at begge comp er tændt.

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-07 17:41

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare smider dem på en printserver? Det er meget nemmere. Jeg har selv erfaringer med usb-splitteren og den er lige til at gå amok på. Klikker du den for hurtigt imellem computerne, fryser boksen og så skal du afligevel ned på knæ og kravle.

Og hvis du har en router, hvorfor så kører med krydset kabler imellem de to computere? Routeren er jo netop beregnet til at "route" den indkomende signal, til de computere den er sat til den?

Hmm.. Der var måske flere spørgsmål end svar her, men jeg undrede mig bare

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-11-07 21:52

Svarer lige fra min mands log ind.

Tak for jeres kommentarer, jeg prøver det hele. Det krydsede kabel bliver fjernet, men det med printserver, hvor køber man sådan en, som har 2 netindgange og 2-4 USB udgange, eller er jeg helt på vildspor? Bær over med mig, jeg er en halvgammel kone.

Hilsen Granner01/ Helle

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-11-07 02:13

Hej Helle
Du har jo fået svar af Misteryman, ja du er ny her på kandu.
meningen med kandu, er at dele viden, og jeg er glad for Misteryman's oplysninger om denne
USB svitch, dog tror jeg at det er når man ligesom leger med den, altså skifter frem og tilbage
hurtigere end at pc'erne kan følge med til.

E.C har jeg stor respekt for, men jeg mener dog at han "rammer" forkert her,
og dog, for det kommer jo an på hvordan man vil have det til at virke.

Nu er du jo lidt selv, ikke særlig informationsgivende, men hvis at man forestiller sig et større netværk af enheder, og det kunne værre printere, så vil man vælge at have det hele tilsluttet til en
enhed(pc), og fra denne give alle de andre adgang igennem denne.
grunden er at det kun er denne pc der skal styre alle printere og at denne pc så også er den der hmmm bestemmer, altså ikke noget med at lede efter fejl på pc1,pc2, osv.
men kun der hvor printeren er sat til.
pc3 kunne måske dukke op sammen med et barnebarn, tja og måske pc4.

mit foreslag var måske ikke så godt, jo og jeg har jo kun set at den eksistere, og aldrig selv prøvet den.

din løsning er jo sådan set (set for mig) mangfoldig, men jeg ville presonligt vælge.

PC1 køre alle printere (printerserveren), og pc2(klienterne) til næsten så mange du vil,
kan så printe, når bare at pc1 er tændt.

prøv det, ja for det er gratis,
dit ønske om ekstra UBS, ja det kan nok følge lidt med , i at en pc er den det hele er sat til.

også lige:
Alder betyder ingenting.....
Med mindre at man er en ost
sorry

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-07 10:08

- ja måske var min løsning lidt knudret.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-11-07 13:45

Nåe , jeg formoder bare at når man har 1 sh og 1 farve ,
så må foremålet være at kunne vælge hvilken printer man vil bruge,
men løsningen vil da virke hvis begge pc'er er tændt
Den bedste løsning ville være hvis der var netstik på printerne, eller hvis et netkort kunne monteres.

Ellers kunne løsningen også være et 'krydset' USB-kabel fra hver pc til en USB-hub,
men jeg tvivler på det vil virke.

denne boks kan sættes på en USB-printer og så videre til et netværk
prisen er 449kr pr. printer,
En optimal men noget dyr løsning.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=160189

Hvilken printere er der tale om ?

Mærke og model ?

Og hvad vil du spendere på sagen ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-11-07 14:06

Denne tror jeg at jeg ville vælge , den klarer 2 USB-printere til netværk.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158011
Pris 699kr. ialt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-11-07 14:44

Hej Jørgen

Tusind tak for hjælpen, ja jeg er ny her og har næsten ingen point (kan næsten heller ikke finde ud af det.)

Begge printere er Canon og selvfølgelig vil jeg have at den ene PC skal kunne printe ud uden den anden er tændt. Det forekommer mig bare, at lige meget hvilken PC forretning jeg snakker med, så kan de ikke hjælpe mig. Jeg har skrevet til flere PC-forretninger på nettet og deres svar en entydigt, desværre vi kan ikke hjælpe.

Vi vil gerne købe en printserver, vi kan bare ikke finde ud af hvilken vi skal købe. Den kan købes på i forretning og på nettet, det er lige meget.

Der er ingen af printerne der har netstik, det er Canon LBP 5000 og 2900I

Og som du kan se skriver jeg igen fra min mands PC, han har mange flere point end jeg.

Fik jeg fortalt at vi begge har helt nye SATA PC'er. En med XP-prof. og en med Vista

Venlig hilsen

Helle

Kommentar
Fra : mamse2Mor

Dato : 09-11-07 22:13

Hej smokei

Jeg er også ret ny her på kandu. Med hensyn til delte printere - min mand og jeg har givet hinanden adgang til pcérne og lået delt piner funktionen til, vi kører over routeren. Vi har også oprettet et hjemmenetværk, det fungerer perfekt - kan flytte filer fra en pc til en anden samt bruge hinandens printere. Vi har 4 pcére og 3 printere.

hilsen mamse2mor
PS vi har ikke købt noget ekstra udstyr som f.eks. netkort

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-07 22:48

granner01 / Smokei - bare spørg løs ................ Natmaden er ligeglad med om der er mange eller få point.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-11-07 23:20

En stor hilsen til Jørgen for rigtig god hjælp. Og en stor hilsen til jer andre som også har skrevet.

Vi køber den printserver som Jørgen fandt til os. Og endnu en gang tak til jer alle.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-11-07 03:09

Hej Helle
Poænger er ikke meget værd. De 'Tusind tak', De er
Ja og så e.c

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158011 Er den jeg ville vælge !
Men prøv og ring til zitech først og hør om om den passer til jeres behov.
Citat
Mandag-Fredag 9.00-17.00
Lørdag lukket

Teknisk support

Salgsafdelinger
Privat:48 13 00 10
Erhverv:48 13 00 20
Offentlig: 48 13 00 40

Måden som det gerne skulle ende med at sidde sammen vil være som mamse2Mor skriver.

Men det kommer vi til senere.

Du skriver at jeres pc'er er forbundet via 2 'ekstra' netkort det er fint nok,
men det vil være her at printerserveren skal være med, og det er der ikke plads(netstik) til.

Løsning 1
Der vil blive brug for en 'boks' mere, en switch
som denne http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=160124
Bemærk lige at den koster 229Kr.
jeg har selv en magen til, men købt i aldi for 99Kr.

Løsning 2
Kræver ikke netkort nr2. i pc'en, men at det hele går gennem jeres Router (Hvis der er ledig(e) stik).

Løsning 1 er den nemmeste, da jeres pc'er jo allerede er opsat dertil.

Løsning 2 vil (sikkert) kræve en anden opsætning af jeres router.

Hvilken Router har I ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-07 17:38

Hej Jørgen

Vores router er en D-link Dir-655 som kører 10/100/1000, og den har 2 ledige netstik og 1 ledig USB port.

Jeg har i 18 undervist i EDB og er selv uddannet IT-supporter (men før der kom hjemmenetværk til)
så min fustration over ikke at kunne finde ud af tingene, den har du hjulpet mig meget med. Og det er skønt at kunne finde en løsning på problemet.

Vi har begge 2 netstik simpelt hen fordi jeg allerede havde et ekstra netkort da jeg købte min nye PC, og det satte jeg selvfølgelig i. Tanken var at et netstik kunne bruget til internettet og med det andet kunne vi sidde og spille mod hinanden mens routeren var slukket.

Jeg har set at vores farveprinter i dag sælges med netkort, men det er der ikke i den vi har, den er et år gammel. Sort/hvid printeren er 2 år gammel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-07 18:49

Netværkstilslutning med tilbehør
Del printerressourcer med hele kontoret via Canons eget Netværkskort NB-C1 (tilbehør). Det er nemt at installere og forbedrer printeffektiviteten for arbejdsgrupper og understøtter samtidig en række netværksinstillinger

set her:
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Printers/Laser/i-SENSYS_LBP5000/index.asp

Og du har jo usb til den anden printer ved routeren.

Din router har 4 LAN udgange til:
pc1
pc2
printer via netkort eller denne: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=160189
Lanport til flere comp via switch

printer via USB

Jeg vil så foreslå at begge comp kobles direkte til routerens Lan porte.
(kræver måske lidt opsætning i router)

Og så bør den fine wireless router kobles fra i den trådløse del for den er ret kraftig.
Det kan være som at sove med åbne døre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-07 01:04

EC
Der hørte ikke netkort til min farveprinter, da vi købte den, og der er ikke synlige stil eller sokler til at sætte et i. Husk på at canon 5000 i dag leveres med netkort, men min printer er 1 år gammel og der er ikke plads til netkort i den. Jeg har kigget efter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 10:11

En anden lille mulighed er en USB hub. (med strømforsyning)
Din router har jo en USB udgang og der kunne måske sættes en HUB som kan fordele til flere USB ting (evt. et lille datalager)

http://www.sandberg.it/product.aspx?id=135-53

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-11-07 18:22

Kan D-link's router Dir-655 , bruge USB-stikket til eks. printer,
så er e.c's foreslag nemt, godt og billigst.
Men jeg finder inter derom, stikket er vist desværre kun til opsætning af routeren.

--
http://www.dlink.dk/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhLPG3yV3oV4B8hKltbNlwaaFp6DQoHDrpziJA/Y8IB9jk
--
ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-655/Documentation/DIR-655_manual_A2_1.01.pdf
--
ftp://ftp.dlink.se/
--

Det er næsten sikkert at der kan sættes netkort i LBP5000 ,
havde selv for mange år siden en LBP4 , der skulle kortet sidde bag bagpladen på printeren,
altså stikket var først synligt når bagpladen var fjernet.
Canon sælger faktisk et netkort til LBP5000, den vejledene pris er ca.1400, det er jo så kun for den ene printer, så jeg droppede at kikke videre ang. 2900I

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 19:11

Ja det sådan ud

Men her står USB 2 som en brugbar port.
ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-655/Documentation/DIR-655-Datasheet.pdf

Men ellers laver DLink og så net > USB porte
http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKuJXStvhLPG3yV3oU4t7haltbNlwaaRp7j8oEz2onGQTo48EB9bgzKLhKUkWtO/QaY4=

Jeg ved dog ikke hvad den koster

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 19:19

Skal kopieres ind oppe i adressefeltet

ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-655/Documentation/DIR-655-Datasheet.pdf

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-11-07 21:50

Syntes at der står meget lidt om USB,
og i manualen som jeg kun lige har skimtet, er USB vist kun nævnt i forbindelse med, administration gennem et flashdrive(usb dims med hukommelse)
men det er jo nok værd lige at nærlæse noget mere om det
(Skal kopieres ind oppe i adressefeltet )
ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-655/Documentation/DIR-655_manual_A2_1.01.pdf

Denne er også til foremålet
DPR-1260

Trådløs USB-multifunktionprinterserver med 4 porte

Citat
Den trådløse DPR-1260-printerserver med flere funktioner er en alsidig printerserver med flere porte og ideel til hjemmekontoret eller til skole- eller forretningsmæssig brug. Med 4 USB-porte til 4 USB-printertilslutninger får brugere af denne enhed mulighed for at føje flere printere, printere med flere funktioner eller scannere til netværket. Den enkle konfiguration og høje hastighed i det trådløse netværk gør, at du med DPR-1260 let kan dele flere enheder via netværket og reducere den tid, der bruges til at sende udskriftsjob til printerserveren.

se mere på
http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKuJXStvhLPG3yV3oV41+gKltbNlwaaRp7j8uFT2onGQTo48EB9bkzKDoKkwZse/ZZ4M=

Pris 792kr. ifølge edbpriser.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237295

Når jeg kikker der ville jeg nok vælge at købe den gennem prcdata til 836kr.
Fordi at jeg har handlet meget med dem og deres service(teknisk support) er helt fin,
og varene kommer til tiden, med det er jo en smagssag.

Jeg ville vælge denne DPR-1260 fremfor mit eget tidligere foreslag,

http://www.prcdata.dk/produkt/d-link-rangebooster-g-multifunction-print-server-dpr-1260/61163827/ref/62/

Og så burde der være mulighed for en trådløs forbindelse mellem DPR-1260 og DIR-655

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 22:03

Og så burde der være mulighed for en trådløs forbindelse mellem DPR-1260 og DIR-655
eller med kabelforbindelse, som jeg ser det.

Citat
Og vi har ikke trådløse enheder og vil heller ikke have det.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-11-07 22:43

Jeg holder mig nu også fra det trådløse, men lagde bare mærke til at både DPR-1260 og DIR-655
har muligheden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 23:30

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-11-07 00:53

Vores router er leveret med trådløs mulighed, men vi har helt klart besluttet (mest mig) at vi ikke vil have trådløs PC i huset. Det er nok at vi har mobil og trådløse telefoner.

Jeg har ringet til D-link i sidste uge og de kunne ikke hjælpe mig med en printserver til mine krav.

Det med en hub koblet til routeren, det har jeg prøvet og det fungerer ikke.

LBP 2900 er ikke en netværksprinter, det ved jeg helt bestent for jeg har læst hele manualen. LBP 5000 er en netværksprinter, den manual har jeg også læst. Den mangler bare et netværkskort.

Men jeg synes det ville være smartere at køre begge printere via en printserver, så kunne vi begge printe med kun en PC tændt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-07 13:09

Jeg har lige ringet til Zitech og forklaret hvad jeg har brug for, men til min store overraskelse sagde de at de ikke kunne hjælpe, jeg skulle bare gå i El-Giganten, de kunne nok hjælpe mig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-07 13:49

Du kan sikkert bruge denne som Natmaden henviser til:
http://www.prcdata.dk/produkt/d-link-rangebooster-g-multifunction-print-server-dpr-1260/61163827/ref/62/

Den kan trække 4 printere eller andet USB udstyr.
Den er ganske vist wireless men ser ud til også at kunne benyttes med kabel.

Eller denne som kan købes hos zitech.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158011

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-11-07 23:02

Citat
Jeg har lige ringet til Zitech og forklaret hvad jeg har brug for, men til min store overraskelse sagde de at de ikke kunne hjælpe, jeg skulle bare gå i El-Giganten, de kunne nok hjælpe mig.

Det var da amatøragtigt af et eller kompetent firma, jeg havde ellers troet at det var i El-Giganten,
hvor man kunne risikere at blive ekspederet af en flaskedreng (undskyld flaskedrenge) !

------
Forslag til sammensætning
http://natmaden.dk/kandu/spg112215/printerserver.gif

D-Link RangeBooster G Multifunction Print Server DPR-1260
Varenummer: DLINK-DPR-1260
Ja den er ganske vist også wireless, lige som den router du allerede har,
og det kan jo slås fra!

PRC-Data
Support
Telefon 8725 1100 Mandag - Torsdag 12:30-17:00
mailto://rma@prcdata.dk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-07 23:21

Jeg må sige at jeg er vildt imponeret af jer to, natmaden og e.c. sikken en hjælp jeg kan få.
Det er dybt beskæmmende at snakke med firmaers salgsafdelinger og så ved de ikke hvad de selv sælger på internettet.

e.c Jeg har printet siden ud med den printserver i foreslog, nu skal jeg bare finde ud af hvor den købes og så lige have tid til at det med at trække ledninger.

Min tid bruges i øjeblikket på mine to børn, de skal begge flytte og børnebørn skal passes og jeg skal hjælpe med at male. Så det kan være der går nogle dage hvor jeg ikke får gjort noget ved vores printerproblem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 11:40

Ja der er heldigvis vigtigere ting her i livet end printere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-07 16:45

Hej til E.c. og natmaden

Nu har vi købt den printserver som i foreslog og i øjeblikket står den og afklimatiserer sig. Den er hundekold og jeg vil vente til senere med at installere den.

Jeg printede Jørgens forslag ud og tog det med til en Zitex butik og så kunne de lige pludselig godt finden den på lageret.

Jeg skal nok i morgen skrive om det hele virker.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-07 17:25

Det skal det gøre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-12-07 17:20

Jammen så på forhånd tillykke.....................

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-12-07 18:34

Det ser ud til at virke, skal bare have fat i en kort netledning, den korteste jeg har er 5 meter og der er kun 10 cm mellem printserver og router.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-07 17:52

Husk lige at netkabler bør sidde/ligge i bløde buer, ca. rundt om en ølflaske.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-12-07 01:15

Nu har jeg siddet og bikset med den printserver, den vil bare ikke finde printerne. Hele manualen er blevet læst så i morgen kommer en god ven og prøver at få det hele til at virke. Jeg orker ikke mere i aften.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-12-07 20:31

Surt surt surt

Den f. printserver virker ikke. Nu kan den bare ikke finde printerne. Holder en pause nu og vender tilbage i næste uge. Gider ikke ærgre mig. Bare fordi der er noget der driller.