/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skrabe is af bilruder?
Fra : swarn
Vist : 2988 gange
200 point
Dato : 08-11-07 08:51

Nu skal man jo til det igen, og skrabe is af bilruder, og der er sagt og skrevet om hvordan man gør det på den lette måde, (Har læst alt om det, så det er ikke link til hvad det er man blander sammen, det ved jeg godt ) "Kalciumklorid"
Men er der ikke et steder hvor man kan læse om hvad der sker med gummilister og bilens lak hvis man bruger dette råd?

(1: En gammel fem-litersdunk
2: En forstøverflaske
3: 2 kg fugtfjerner (Kalciumklorid), der kan købes i matas for 31,95 kr.
Taget herfra:http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=9715)

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-07 09:05

Jeg kanikke forsstille mig at der sker noget med hverken lak eller gummi.
Men alle klorider fremmer korrosion af metaller. Så du fremmer rust under gummiet og inde under lakken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-07 09:08

Det bedst middel er at varme bilen op . Elektrisk eller med et fyr.

I en snæver vending, kan man hælde varmt vand på ruderne, lige inden man starter. Hæld ien tynd stråle , så rudenbliver varmet op, så den holder sig over nul, til der er varme på bilen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-11-07 09:28

Er det slemt, starter jeg bilen og går ind efter fingervarmt vand og iverrisler samtlige ruder, varmen fra varmeapparatet giver efterhånden så meget varme at det kan holde ruden isfri, ellers kan et lille sprøjt med sprinkleren (med isfjerner 21GR.) fjerne resten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-07 09:47

Jeg gætter på, at tippet er fundet i en Matas-pjece "De gode råd" med tips til vinteren. Ellers kan det også findes på Matas' hjemmeside.
Advarslen har de bare ikke taget med der :

"Undgå at få blandingen i berøring med bilens lak"

(hvordan det så skulle kunne undgås)

Kalciumklorid er et meget saltholdigt stof, og har desuden en kraftig kalkopløselig effekt.
Det buges også til effektivt at fjerne genstridige kalkbelægninger i toiletkummer.

Og det kan få metal til at ruste.
Så jeg ville godt nok ikke sprøjte det på min bil.....eller bare ud i bilens omgivelser.

Varmt vand på isede ruder????

jaja.....det gør man kun indtil man står med en revnet rude....et lillebitte næsten usynligt stenslag eller en spænding i ruden er nok

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-07 10:17

Jep! varmt vand på bilruder. Det har jeg brugt mange gange på ruder i de forskellige biler.
Men som jeg skrev, skal man komme på i små mængder ad gangen, og jævnt over ruden. Det giver ikke spændinger. som regel bruger jeg bare ca 50 ° vand, fra den varme hane.

Men en varm blæst fra neden kun fra bilens indbyggede varmeapparat, det har engang lavet en lang revne i en forrude for mig. Det fordeler ikke jævnt over en iskold rude.

I øvrigt er det ikke sundt for bilmotoren og noget miljøsvineri at lade en kold bilmotor stå og køre tomgang medens den varmer op. benzinforbrugert med chokervirkningen er stort ( også ved indsprøjtning) og katalysatoren virker ikke når den er kold.
Tomgang er også forbudt i de fleste byer.
Det var et dårligt griseforslag.

kalciumklorid indeholder ikke salt (kogsalt som er natriumklorid) og det er på ingen måder kalkopløsende.
kalk er kaciumkarbonat. Så tiltætning af et andet kalciumsalt vil tværtimod hæmme opløseligheden af kalk.

Du tager grundigt fejl af kemien.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-07 10:31

Kalciumklorid er ganske rigtigt ikke kogsalt.....det er et syrebaseret salt, kalciumsaltet af saltsyre

...og i øvrigt et middel der findes som en tilsætningsingrediens i vejsalt......som får vores biler til at ruste op.....ren Kalciumklorid er ca 4 gange stærkere end vejsalt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-07 10:43

Selv om vi er væk fra emnet så må man højst bruge saltsyre (Kalciumklorid) isit toilet da et er hårdt mod emaljen og den er forveen ikke or tyk de nye toiletter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-07 11:04

Stig og Dova er langt ude i i den alternative kemi.

Hvad menes med at kalciumklorid er stærkere end vejsalt. Det er vist en sammenligning der ikke duer. Et stof kan ikke siges at være stærkere end et andet. Da højest med hensyn til en eller anden specifik virkning. Men er det nu frysepunkstsænkning eller hvad, der tænkes på.

Kalciumklorid er heller ikke saltsyre. Det er ikke engang surt.

At det formelt kan opfattes som et salt af saltsyre betyder jo ikke at det har syrens virkning.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-11-07 11:09

Er denne tråd ikke kommet lidt langt fra det jeg spørger om men jeg prøver lige at opfriske hvad det var så her er mit spørgsmål igen: Nu skal man jo til det igen, og skrabe is af bilruder, og der er sagt og skrevet om hvordan man gør det på den lette måde, (Har læst alt om det, så det er ikke link til hvad det er man blander sammen, det ved jeg godt ) "Kalciumklorid"
Men er der ikke et steder hvor man kan læse om hvad der sker med gummilister og bilens lak hvis man bruger dette råd?

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-07 11:22

Gummi og lak tåler kalciumklorid, men metaller gør det ikke.

Hvis lakken er i god stand og vokset for nylig er den nok så tæt og fugtafvisende at der ikke sker noget.
Men i øvrigt er kalciumklorid ikke værre end saltbelægning fra vejsalt.

Det kan også let skylles af med vand, når bilen først er varm.

Det hjælper ikke at henvise til et sted på nettet, for det er næppe mere sandt, hvad du læser der.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-11-07 11:32

Til transor

Det er en helt ny bil,den bliver ikke Lev. før i december.

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-11-07 22:25

Jeg har bygget et lille stativ til en billig hårtørrer. Den anbringer jeg på hattehylden ved bagruden, så den blæser frit over sæderyggen frem mod forruden.
Ved et par frostgrader skal den bare køre et kvarter, og ved ti frostgrader ca en halv time, og ruderne er isfri og vognen lun.

Det eneste det kræver er, at man kan lægge en forlængerledning ud til bilen.

Kommentar
Fra : erling4401

Dato : 10-11-07 08:58

Jeg har monteret et benzinfyr med fjernbetjening ( jeg holder ca. 250 m. fra hvor jeg bor ) så ser jeg hvordan udetemperaturen er når jeg står op, så starter jeg den fra 15 - 45 minutter inden jeg skal køre og pist har jeg en isfri og varm bil og skåner både bilens motor og miljøet,

Jeg har lige købt ny bil og fået anlæget overflyttet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-07 08:35

Tag en halvanden liters sodavandsflaske, fyld med halvvarmt vand. Hæld ned over ruderne udenpå. Hos mig når den rundt (Peugeot Partner). Ingen grimme kemikalier, ingen dug på indersiden, bar dejligt. Er der ligefrem faldet en masse tøsne, der er størknet, kan man jo ta en flaske mere med.

Kommentar
Fra : skibonitten01

Dato : 09-12-07 18:33

HVORFOR ØDLÆGGE LAKKEN PÅ EN BILMED KEMIKALIER,LAD DET HELLERE SKE MED VAME-
BLÆSEREN, DET TAGER HVERKEN LAKELLER RUDER SKADE AF.LAD DET TAGE 5 MIN .OG SÅ
BILEN OGSÅ VARM.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 09-12-07 19:01

Til skibonitten01
Hvorfor råber du vi er ikke døve

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-07 22:36

Brug det varme vand fra hanen. Det indeholder (forhåbentlig da!) ingen aggressive kemikalier og virker øjeblikkelig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-12-07 23:06

Det varme vand bliver hurtigt afkølet og da ruden er gennemkold vil der hurtigt danne sig is igen.
Hvad med at blande en forstøverflaske med vand og sprit. Eller læg en avis over.
Jeg ved at når det er koldt nok så hjælper det ikke engang at bruge sprinklervæske selv om der står ned til -21 grader på dunken, den grød der bliver fryser også.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-07 23:11

Man skraber selvfølgelig det vand af, der ikke kan løbe selv. Og systemet er i brug i sæsonen hos mig og mine bilende kolleger. Den der med spritten har været solgt på flasker, og det virker skidegodt - UDVENDIGT altså, for hvis man kommer til at trække vejret inde i bilen, så kommer der is på indersiden!
Hvis derimod vinduerne er varmet op, dugger de ikke

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-12-07 23:22

var der ikke engang man kunne købe deicer hos BP eller lign på spraydåse. Ved godt at det er dyrt men der må jo stå en indholds deklaration.
Jeg er nu glad for min carport.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-07 23:36

jo, og netop deiceren var smaddergod udenpå og en katastrofe indeni.
Lad alt det kemikaliepjat være og brug det varme vand. Både en smule matematik med opslag i tabeller over varmefylde og i høj grad den virkelige verden viser, at 1½ - 2 liter 40 gr. vand virkerr perfekt. Det er IKKE prøvet under 26 graders frost - endnu

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-12-07 23:53

Hvad anbefaler bilfabrikanterne, og dækker garantien hvis en utålmodig sjæl hælder kogende vand på en bundfrosset rude og den revner?
En plasticisskraber er vel ikke at foragte først og derefter lunkent vand.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-12-07 10:07

Det kogende vand har du selv fundet på. Det jeg hælder på, er vel godt 40!