/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Et spg. om ram !
Fra : Sygate
Vist : 397 gange
500 point
Dato : 07-11-07 16:39

Hvis jeg har et integreret grafikkort, så er det computerens ram der bliver brugt hvis man spiller.

Men hvad så hvis man har et grafikkort med:

Up to 384 MB shared, 128 MB dedicated memory with variable TurboCache.

Så er jeg forvirret:

Fordi hvis jeg med et integreret grafikkort kan tage løs af computerens ram, hvorfor er der så en "grænse" på up to -->384<-- MB shared, med et dedikeret grafikkort med 128 MB ram.?

Man skulle jo tro at man bare fik hvad man skulle bruge fra computeren ud over den begrænsning på de 384 MB shared, hvis man altså har nok ram i computeren (F.eks 4 GB ram).

Ved godt jeg lige har stillet et spørgsmål der minder meget om det her. Men jeg har erfaring med at jeg bliver forvirret/der kun bliver svaret på lidt af det hvis der er mere end 1 spørgsmål ad gangen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-11-07 16:50

Der er 128Mb på grafikkortet, og resten tages fra systemets ram, når der er brug for det.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 07-11-07 17:14

Du har da lige fået svar i dit tidligere spørgsmål....

Og nej...

Hvis dit grafikkort er indbygget kan du stadig ikke bruge løs af ram - det er lemiteret....

Et indbygget grafikkort med 512 Mb shared ram kan ikke bruge 2Gb ram selvom din komputer har 2 Gb....

Så gentager....

Dedikeret ram er grafikkortets EGNE ram....

Shared ram er det det kan "låne" af dine systemram....

Dedikeret et must til spil....
Shared ok til "normal" brug.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 17:15

Den er helt gal med stavefejl idag - men du forstår nok meningen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-11-07 17:16

Stavefejl er gratis om onsdagen.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 07-11-07 17:18

Tak for hjælpen.

Ok. så et integreret kort har sin begrænsning. Det kan man måske læse i konfigurationen.
Så er jeg med
Og som du siger kunne jeg have regnet det ud. Men det kan jeg jo nu når jeg ved det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 17:23

Citat
Ok. så et integreret kort har sin begrænsning

Præcis....