/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
Prob. med materialer
Fra : W3rzax
Vist : 1177 gange
350 point
Dato : 06-11-07 23:48

Skal skrive en rapport om slaveriets udvikling og lidt mere i USA... Men jeg magler materiale til emnet...

Min problemformulering lyder :

Jeg vil i denne opgave redegøre for slaveriets udvikling i USA op til borgerkrigen. Dernæst vil jeg se på forskellige syn på slaveriet samt diskutere det.
Endeligt vil jeg vurdere hvorfor slaveriet ophører i 1863.

Nogen som kan finde noget materiale?
-Håber jeg virkelig der er...

Mvh. W3rzax

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-11-07 07:01
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-07 08:57

Og videre med amerikanske søgemaskiner.
http://www.searchenginecolossus.com/USA.html

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 350 point
Dato : 07-11-07 10:27

Slaveriet i Amerika blev afskaffet gennem en proces der strakte sig over hundrede år. I 1772 blev slaveriet forbudt i England, i 1807 blev England og USA enige om at forbyde slavehandel, i 1865 blev slaveriet ophævet i USA efter den nordamerikanske borgerkrig, og i 1888 blev slaveriet afskaffet i Brasilien. I dag eksisterer slaveri i streng forstand stort set ikke, men i en del muslimske lande eksisterer der slaveri af gavn om ikke af navn. Der er da for det meste tale om husslaver - ikke om slaver i produktiv virksomhed.

De økonomiske og sociale rammer omkring slaveriet har varieret betydeligt. Der er som nævnt en vigtig forskel mellem de samfund, hvor slaveriet er koblet sammen med racisme, og de hvor dette ikke har været tilfældet. En anden forskel er knyttet til rekrutteringen: Slavebestanden kan opretholdes eller udvides gennem krig, erobring, slavehandel eller avl. Slaverne blev i antikken i høj grad fornyet gennem krig, mens de i USA reproducerede sig hurtigt. En tredje forskel mellem det antikke og det nordamerikanske slaveri er, at det første fandt sted på baggrund af en verden, hvor ufrihed og underkastelse var reglen, mens det andet fungerede som en enklave i en kapitalistisk verdensøkonomi baseret på upersonlige afhængighedsforhold.

Og meget mere kan du læse i dette link http://www.leksikon.org/art.php?n=2338

Og her en side, med mange muligheder http://www.duda.dk/Temaer/racisme/racisme.html

Tankevækkende http://undervisning.ms.dk/Ungdomsuddannelser/Emner/slaver/default.htm

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 07-11-07 15:33

Hvordan foregik slaveriet?
Hvilke stater støttede frigivelsen af slaver?
Hvordan så man på slaverne som mennesker?
Hvad var den enlige grund til slaveri?
Hvorfor ophørte slaveriet?

Har fået lavet en problemstilling og har hævet pointene med 50 så håber forsat der nogen der kan hjælpe med at få svar på disse spørgsmål

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-07 16:00

Hvordan så man på slaverne som mennesker

Slaveri er når et menneske har juridisk ejendomsret til et andet, herunder retten til at råde over den andens arbejdskraft og retten til at sælge den anden videre. Disse rettigheder kan også knyttes sammen med andre rettigheder, som retten til at mishandle slaven uden strafansvar. I en noget udvidet betydning kan man også tale om slaveri, når disse rettigheder faktisk foreligger, men ikke er juridisk bundne.

Hvad var den enlige grund til slaveri?

Slaverne var herremændenes ejendom, og kunne behandle dem efter for godt befindende, bla. arbejde ulidelig hårdt til ingen løn, altså grov udnyttelse til gratis arbejdskraft

Prøv engang at læse videre i mit første link, der står en del

Godkendelse af svar
Fra : W3rzax

Dato : 08-11-07 23:47

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-07 12:49

Selv tak