/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Bundmateriale
Fra : Søsser
Vist : 1752 gange
100 point
Dato : 05-11-07 19:03

Hej
Mine dyr døjer med indånding af for meget støv fra savsmuldet og jeg vil derfor finde noget andet bundmateriale, fx træpiller. Er der nogen der har nogle ideer eller erfaringer med andet bundmateriale end savsmuld?

Mvh Michelle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-07 19:29

Ja, jeg bruger aviser som det underste lag, og dernæst støvfri piller, jeg tror da ikke det er træpiller.... Jeg bruger støvfri, pga allergi

Jeg syntes også jeg har hørt om støvfri spåner, men prøv dog at spør hos dyrhandleren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-07 19:32

Nu har jeg ikke lige lyst til at rende ud i møjvejret for at tjekke pillerne, der er nogle brune og nogle beige, jeg bruger de beige i en lyserød pose

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 20:10

Træpiller fjerner ikke støvproblemet. De giver støv fa sig bare man bevæger dem lidt i sækken. Og de er normalt fykldt med støv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 20:13

Hos en snedker kan du få rigtige høvlspåner. Dem kan du selv , ved at "kaste" dem udendørs befri fra evrt feststøv. Rene spåner giver ikke støv fra sig, men blandet afffald fra et maskinsnedkeri kan der være meget pudsestøv i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-07 20:33

Jeg ville ikke bruge spåner fra en snedker, er de ikke våde??

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-07 16:11

Nu har jeg fået tjekket den lyserøde pose...

Det hedder Multifit, og er ultra high absorient, 100% økologisk

Et tysk produkt. Vi køber det i Maxi zoo, men kan sikkert købes flere steder

Godkendelse af svar
Fra : Søsser

Dato : 08-11-07 19:44

Tak for svaret Nordsted1. Jeg vil undersøge det med pillerne nærmere, men indtil videre bruger jeg håndklæder :)

Kommentar
Fra : mia.s

Dato : 03-03-08 20:22

Jeg kan anbefale Gnavz strøelse.

Har prøvet piller, men de suger jo slet ikke som Gnavzen gør...(Spåner suger heller ikke...). Selvfølgelig tar det ikke lugten helt, men det er langt at foretrække i forhold til spåner eller piller.

Jeg køber gnavz hos dyrhandleren, men den kan også købes hos diverse online butikker...

Gnavz er:

- fri for støv

- 100%rene naturfibre (tang og cellulose)

-indkapsler urinlugten og holder buret tørt

- bioligisk nedbrydeligt, godkendt i danmark til økologisk jordbrugsproduktion (så det kan bruges i - komposten bagefter)

: )

"....fremstillet af naturfibre udvundet af cellulose- og tang fibre og overskudsmateriale fra fødevareindustrien. Med et fiberindhold på over 90 % er absorberingskapaciteten op til 27 gange det enkelte fibers egenvægt".

"...GNAVZ® - det rigtige alternativ til spåner ! Gnavz® er formet som flakes - små flade stykker der har en ekstrem evne til at suge og indkapsle urinlugt. Gnaveren vil opleve at materialet er rart at gå på og bygge rede af. Og så er det tilmed fri for støv. Du vil opleve at Gnavz® aktiverer din gnaver, fordi det er sjovt at lege med. Særlige fordele for gnaveren: Bunden er tør og fri for støv. Høj grad af hygiejne. Aktiverer gnaveren og kan bruges til redebyggeri og leg.
Produktdetaljer
Særlige fordele for gnaverejeren: Ingen lugt eller støv i hjemmet. Rigtig aktivering af gnaveren. Nemt at gøre buret rent. Let at bære hjem og bortskaffe. Økonomisk i brug: 25 Liter rækker mere end 8 uger til en gnaver".