/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
NEDBRYDNING AF HESTEMØDDING ??
Fra : AG112
Vist : 5398 gange
200 point
Dato : 05-11-07 12:31

VORES MØDDING FRA HESTENE HAR DET MED AT VOKSE.

ER DER NOGEN HERINDE, DER HAR EN GOD IDÉ, TIL AT FÅ DEN TIL AT "BRÆNDE" SAMMEN HURTIGERE.

SPREDNING AF KALK HENOVER, ELLER VANDING, HAR VI PRØVET, MEN LUREDE PÅ OM DER VAR NOGEN MED EN BEDRE IDÉ.

VI ER JO NOK FOR GODE VED HESTENE, NÅR DER BLIVER MØJET, FOR DER ER MEGET HALM I.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : KONG

Dato : 05-11-07 12:38
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-11-07 13:04

hejsa

mit svar går måske mere i retning af bortskaffelse...

haveejere mangler ofte god -gerne økologisk- gødning
måske du kunne forære bort ??

på genbrugsstationerne har de ofte kompost til afhentning
når det er der så valfarter trailer folket til i stride strømme og henter

annoncer med skilt ved vejen -gødning til afhentning-
annoncer i lokalbladet
lad det sive fra mund til mund

hav en god hestetur
hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-11-07 13:24

Træk en presenning henover, så den holder på varmen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-07 13:44

Tag kontakt til gartnere havecenter, tilbyd dem den bedste
gødning til roser, hestemøj. Dels til eget brug og til salg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-07 13:45

Vi har tørret hestemøj, lidt behageligere at arbejde med
når det skal ned omkring rosernes rødder.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-11-07 14:15

HEJ ALLESAMMEN

TAK FOR ALLE FORSLAGENE.

VORES PROBLEM ER, AT DER ER ALT FOR MEGET HALM I MØDDINGEN TIL, AT NOGEN VIL BRUGE DET TIL HAVEBRUG.

VI HAR 2 OG STØRRELSEN PÅ HVER ER NU CA 20 X 10 M, OG BLIVER STØRRE OG STØRRE FOR HVER DAG.

EFTERHÅNDEN FÅR DE BARE LOV TIL SELV AT FALDE SAMMEN, OG SÅ PLEJER VI AT FÅ EN MASKINSTATION TIL AT PLØJE DET NED.
MEN DET ER EFTERHÅNDEN EN BEKOSTELIG AFFÆRDE, SÅ HVIS DEN KUNNE BRÆNDE MERE SAMMEN, VIL VI BLIVE VED AT FYLDE OVENPÅ.

VI BOR VED VANDET, SÅ EN PRESSENNING BLIVER DER IKKE RET LÆNGE.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-07 15:47

En landmand der måske vil overtage dyngen ? ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-11-07 16:10

Så kunne der vel blive tale om at sortere det værste halm fra, og sætte en tændstik til en gang imellem. Det måtte kunne lade sig gøre med en greb, at frasortere det tørre, i samme tempo som det bliver kørt ud frastalden.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-11-07 16:18

TIL TEIL
NEJ, DESVÆRRE ER DER IKKE NOGEN LANDMAND DER VIL OVERTAGE, DET VILLE ELLERS VÆRE DEJLIGT.
LØNNINGER OG MASKINER ER SÅ DYRE I DAG, SÅ INGEN VIL RØRE VED DET.

TIL STILKENE
VI HAR, FOR ET PAR ÅR SIDEN PRØVET AT BRÆNDE AF, MED DET TIL FØLGE,
AT 8 SOMMERHUSBEBOERE RINGEDE TIL POLITIET OG KLAGEDE, POLITIET KOM OG SAGDE, HVIS IKKE VI SELV SØRGEDE FOR AT SLUKKE ILDEN, VILLE BRANDVÆSENET KOMME OG ORDNE DET.

DET BRÆNDER I DAGEVIS, VI SMED JORD OG SNE PÅ, FOR AT SLUKKE ILDEN.

Kommentar
Fra : sym

Dato : 05-11-07 16:51

Hej
Jeg ville sige "spar lidt på halmen" dernæst at man kan få fat i nogle af de små kompostorm de er helt vilde med noget "halmet" hestegødning. Det tager lidt tid at starte op men så er det virkelig også godt til haven bagefter. Når du først har "gang i ormene" er det mit indtryk at de faktisk æder det næsten ligeså hurtigt som man kan køre på. Og når du tømmer møddingen behøver du kun at levne en lille smule gammel gødning med orm i til næste gang for at bibeholde ormene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 17:14

Problemet er at halm er fuld af cellulose, og det nedbrydes kun meget vanskelligt af bakterier.

Det må hjælpe at holde det varmt og fugtigt. Det burde også hjælpe med en lille smule NPK gødning på toppen engang imellem. Gerne en med højt N. Selv om nedbrydningen danner nitrat skal den gene have noget udefra fir at komme igang. Jeg har ikke hørt før at der er orm, som spiser halm, men hvis der er det ville det jo være nemt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 17:17

Citat
VI BOR VED VANDET

Kan gødningen så ikke blæse i vandet ?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-11-07 17:31

HEJ SYM
HVAD ER KOMPOSTORM, OG HVOR FÅR MAN DEM FRA.

DET ER IKKE NEMT AT SPARE PÅ HALMEN, NÅR DET ER RIDEHESTE VI HAR,
HESTE LÆGGER SIG JO NED OG SOVER OM NATTEN,
SÅ DER SKAL VÆRE RIGELIG MED STRØELSE,
ELLERS BLIVER DET SÅDAN NOGLE "LUGTE" HESTE, DER SOVER I DERES EGNE PÆRERE MM.

VI HAR 5 HESTE, SÅ DER KOMMER JO EN DEL HVER DAG.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-11-07 17:35

HEJ TRANSOR

DET KUNNE DA GODT VÆRE DET KUNNE VÆRE EN IDÉ MED GØDNING, DET TROR JEG IKKE VI HAR TÆNKT PÅ.
DET ER NEMLIG VANSKELIGT AT NEDBRYDE HALMEN P.G.A. CELLULOSEN

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-11-07 22:54
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-11-07 22:56
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-11-07 23:03

betingelser for nedbrydning af halm
http://www.folkecenter.dk/da/strawbale/inspirations_manual/Inspirations_manual_1.htm#_Toc476135133

jeg fandt det ved at søge på halmhuse
og de problemer der kan opstå

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 200 point
Dato : 06-11-07 09:45

lidt slots-kompostering af staldgødning,,,
http://www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/godning1.html

det ser ud til at "lagkage" teknikken er befordrende for hurtigste omsætning
fordi du så poder med alle de virksomme mikroorganismer

Citat:"
Man lægger materialet lagvis. Mellem hvert lag strøs lidt jord eller halvt omsat kompost, det fremmer komposteringen af staldgødningen"

Der skal ikke tilsættes kalk

En halmblandet gødning skal tilsættes vand løbende, især i tørre perioder

Direkte kompostering med staldgødning foregår om efteråret. Så bruger orme og mikroorganismer vintrens tø-perioder til at omsætte staldgødningen, så den bliver til gødning der kan optages af planterne
"citat slut.

i øvrigt ville jeg forsøge mig med at tilsætte almindelig gær

opløs f.eks. 10 pakker gær i 10 litter lunkent vand som du vander ud over din mødding
gør det eventuelt som et eksperiment
hvor du i første omgang kun gør det på den ene af dine bunker
så du kan se om /hvordan virkningen har været

her er lidt om kompostering fra frilandshaven
http://www.dr.dk/DR2/seerneshave/Haver%C3%A5d/20060314231023.htm

det er jo en hurtig nedbrydningsproces du vil have gang i
deri indgår jo mange elementer
så måske er der ikke kun en men mange løsninger ??

have a nice day

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-11-07 13:30

TAK FOR ALLE DE FINE HENVISNINGER TIL HJEMMESIDER, DET SER IKKE UD TIL, AT MAN KAN KØBE ORM EFTER 1.OKTOBER, SÅ MÅ JO VENTE TIL FORÅRET.

ELLERS BLIVER DET NOK NOGET I DEN RETNING VI VÆLGER, SOM MISSBE SKRIVER, ER DER IKKE KUN EEN LØSNING MEN MANGE, SÅ VI MÅ IGANG MED DE ØKOLOGISKE MÅDER, MED BÅDE DET ENE OG DET ANDET.

TAK FOR HJÆLPEN ALLESAMMEN.

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 06-11-07 13:32

Tak for svaret MissBe.