/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Acrylmaling skal ligne marmor!
Fra : mulle-mor
Vist : 2309 gange
20 point
Dato : 01-11-07 15:54

Hej.
Har stået og døjet med at få en baggrund på acrylmaleri til at ligne marmor. Hvis jeg dupper med for tykt maling, bliver min baggrund/spartelplade til ikon - så bliver min plade ujævn. Hvis jeg bruger for lidt maling ligner det ikke noget. Er der ikke en, der ved et lille "fif". Det skal ligne en marmorplade, hvor jeg senere kan lime metal på.
Hilsen
Mulle-mor

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-11-07 15:55

Vil bare gerne høre, omder er en, der ved det. Ellers må jeg blive ved med at prøve, til det lykkes......

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 30 point
Dato : 01-11-07 16:43

Jo, du skal dtarte med at lægge en tæt bundfarve, og den kan du med fordel spartle meget tyndt på af mindst 2 gange, og så skal du bruge Zinkhvid og transperente farver. De aller bedste farver i verdenen til det lille nummer er Golden Glaze, som du bl.a. kan få ved Vindelev Blindrammefabrik 75 80 54 00, og sammen med dem er Golden Fluid fantastisk.

http://www.goldenpaints.com/international/danish/products/color/glaze/glaze.php
http://www.mingler.dk/user/kunstneren/blog

Fortæl hvilken marmor du vil opnå, hvilken farve og hvilke efekter du ønsker, og jeg vil præsicere míne råd.

send evt et billede til a.c@rosmon.dk, og jeg vil hjælpe dig videre. Send billedet i fuld størrelse
se evt. her http://www.rosmon.dk/rosmon/rg/thumbnails.php?album=1&page=6

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-11-07 17:05

Du kan spartle marmor op i meget tynde lag. Drug evt køkkenfilm hver gang der er kommet farve på.

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-11-07 17:50

Tak for svaret A.C.Rosmon. Det kom efter at jeg havde klistret og spartlet og duppet, duppet, duppet....
Der var alt for meget maling på. Jeg brugte i første ombæring rådet med at tage maling af med husholdsningsfilm. Nu har jeg smidt det op på øverste hylde. Nogen gange laver "Vorherre" et lille mirakel, når jeg dagen efter tager lærrederne ned fra hyllen. Ellers må jeg starte på et nyt lærred, og så vil jeg følge dine råd. Faktisk er det kun en baggrund til forskellige aluminiumskors/hellige ting/ikoner, jeg er ude efter. Ville prøve at lave en anden slags baggrund, end den jeg plejer.
Har nogen gange med held lavet en fin struktur i acrylmaling, hvor jeg har duppet de forskellige farver på med små stykker grov gulvklud. Når det så ligger og "kommer sig" i et døgns tid, så er det faktisk ret pænt. Men det bliver noget ujævnt, og det er ikke så godt, når jeg skal klistre mine aluminiumsting på.
Tak for adressen til Golden Glaze og Golden Fluid. Jeg vil finde noget der, som jeg kan bruge.
Endnu en gang tak for rådet!!!!
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-11-07 17:55

Jeg var forresten lige en "smut" om din hjemmeside. Det er utroligt flotte ting, du har der......
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-11-07 23:37

De baggrunde der er for ujævne , kan du jævne ved at spartle med Golden Havyboddy Varnis, hvis det er sidste lag, eller Golden Havy Boddy Mittel , evt med farve i. Spartel tyndt. Du kan få dem i Closs, matt eller naturel. Hvis du bruger en spartel med kurvet blad, er det nemmest at spartle med usynlige overgange. Du kan finde mange tips og triks i min blog på Mingler.dk. Har du brug for råd til specifikke billeder, så skriv direkte med billeder, og skriv hvad du arbejder med, da jeg har flere fra hele verden der skriver, og flest fra Danmark

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 04-11-07 14:46

Tak for det. Jeg har også tænkt, at der skulle noget ovenpå acrylen, så den bliver mere jævn.
Jeg har lavet flere "moderne ikoner", hvor jeg tilsidst har givet dem en mat lak. I løbet af et stykke tid, "suger" den ind i acrylen, og ses ikke så tydeligt. Det gør det hele mere jævnt, og laver pæne "overgange" mellem det, der er malet, eller limet på (form for decoupage) eller motiver lavet i spartelmasse på lærredet.
Jeg vil ikke sige, at jeg kan male, som du kan. Det her er mere en arbejdsgang, og hvis man følger den, ender man "måske" med noget pænt. Flere af mine motiver lavet i spartelmasse får bladguld/bladsølv på.
Men tak for rådet - jeg har gemt alle dine svar. Jeg har ikke så stor kendskab til de forskellige former for acrylmaling/midler. Faktisk - det jeg har gjort mest i er keramik. Men efter at have været på et kursus i "moderne ikoner", er jeg blevet "noget bidt" af det. Så nu ligger leret ude på mit værksted og venter på, jeg igen får lyst til at brænde keramik.
Tak igen!!!
obs. Og jeg kigger også på din blog......

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-11-07 23:19

Jeg ved ike hvor du bor i forhold til Thy, for det er bedst at se tingene i virkeligheden , men ellers send en mail eller et link, så kan jeg se på, hvad du ellers har brug for at vide.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 06-11-07 12:56

Jeg bor i Frederikshavn. Jeg sender dig en mail, når jeg "kører fast". Foreløbigt er alt det "ikoneri" på forsøgsbasis. Jeg prøver at finde ud af, hvordan min stil skal være! Men spændede er det!!!