/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Problemer med trådløst netværk
Fra : Desmersnaps
Vist : 2207 gange
300 point
Dato : 31-10-07 23:15

Hej folkens
Vi har lige investeret i en trådløs router (Zonet zsr1104we), så vi kan komme på med vores bærbare computere derhjemme. Vi kan godt få det til at virke, og det kører fint, men så snart vi prøver at beskytte det med en kode går det helt galt. Nettet begynder at køre vildt langsomt hos dem der har winXP, og på min bærbare der kører Vista vil den slet ikke oprette forbindelse, jeg må ikke engang prøve. Når jeg vælger listen over trådløse netværk står der: "De netværksindstillinger der er gemt på denne computer stemmer ike overens med kravene for netværket" og der hvor der normalt er vist hvor god kvaliteten af forbindelsen er, er der bare et stort rødt kryds. Jeg kan ikke fjerne netværket fra listen, og jeg kan ikke trykke på "opret forbindelse"...
Er der nogen der har en idé om hvad problemet er?
Mvh Kasper

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 31-10-07 23:29

Hmmm...nu har jeg fundet ud af hvordan jeg fjerner netværket fra listen, hvilket gjorde at jeg kan komme til at connecte til det på lige fod med XP-maskinerne. Men det kører stadig ad H... til når der er kode på....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-07 18:10

Det kan skyldes for mange snapser!

Det første du skal er at få alle enheder på det trådløse net, uden nogen form for beskyttelse.
Når det er OK, kan du starte med at bruge MAC filtret, hvor alle de MAC adresser du har i hjemmet, bliver skrevet ind, og aktiveres. Hermed vil det så kun være disse MAC-adresser der kan få adgang.
Når det virker, kan du hæve sikkerheden med f.eks. kryptering. - Husk det er den samme krypteringskode, som du skal bruge på alle enheder.
Koden skal være til at huske, så her kan du gå ind på
http://home4.inet.tele.dk/slang/ascii-hex.html og kopiere denne side til dit drev og bruge den lokalt.
(Hjemmesiden er min, og du/I må gerne kopiere denne side).
Her kan du så vælge et navn og omsætte det til krypteringskode, som så skal bruges af alle enheder.

Husk så på at ved trådløst netværk, er det som i trafikken, at det er sinken i bilen foran, som skaber trafikpropper.
Altså den langsomste maskine der sætter farten på netværket.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 01-11-07 23:42

Hej Severino. Vi kan godt få alle enheder på netværket når der ikke er beskyttelse på. Jeg vil prøve dit råd med mac-adresserne, men fatter simpelthen ikke hvordan det kan være så besværligt. Og det virker da unødvendigt (selvom det måske er det eneste der virker i dette tilfælde???) at man skal skrive mac-adresserne ind. Det er da for eksempel ikke nødvendigt når jeg logger på universitetets netværk? Og når vi har gæster virker det da også ret underligt at de ikke bare kan få koden og så logge på???

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-11-07 16:48

MAC-adresse filtret skal sikre dig, at der kun kan skabes forbindelse fra de brugere, som har en MAC-adresse der er registreret i din router.
Husk at bærebare som regel har to MAC-adresser, en for kabling og en for trådløs.
Nogle routere har switch porte (LAN) som også køre ind over dette filter.
Har du iøvrigt kontrolleret at du har den seneste firmware i routeren?

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 10-11-07 14:25

Hej Severino. Nu har jeg oprettet forbindelse, og bruger mac-filter. Det hele virker nu Hvordan er sikkerheden når man bare bruger mac-filter?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 300 point
Dato : 10-11-07 17:23

Sikkerheden er rimlige, da den kun tillader de registrerede MAC adresser at komme på. Der er dog den mulige hage ved det, at nogle routere kun filtrere på WLAN, medens andre også medtager LAN forbindelserne. - Men da det er i forbindelse med dit trådløse, så er den god nok.
Du kan dog sikre dig yderligere med kryptering, og skjule dit SSID, så uvedkommende ikke kan se din router, når de søger efter netværker.
Med hensyn til kryptering, så se det link jeg lagde længere oppe i denne tråd.

MAC filtret: Det er ikke nok, at du har indskrevet MAC-adresserne, du skal også huske at aktivere filtret.

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 12-11-07 00:19

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-11-07 21:10

Lige en ekstra "snaps"
Når du opsætter det trådløse netværk, skal du IKKE vælge en fast hastighed for den trådløse del.
Du skal vælge den funktion der er betegnet som "AUTO", da det giver den bedst mulige forbindelse.
Mange tror fejlagtigt at de skal sætte f.eks. den til 54 Mbit, fordi deres netkort er et 54 Mbit.
Det virker da også godt nok, så længe at forbindelsen er god. Men mange ting kan forstyre signalet så hastigheden går ned, og så er det at man bliver smidt af netværket, fordi den ikke længere kan holde hastigheden.
Når du vælger auto, vil hastigheden hele tiden blive tilpasset forholdene, så forbindelsen hele tiden bliver opretholdt.
Så længe hastigheden ikke går ned under den hastighed, som du har hos din internet udbyder (ISP), så vil du ikke mærke nogen forskel, da den højere hastighed kun er brugbar på det lokale netværk!