/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Sikkerhedskrav Hvidevarer
Fra : ivanovic1
Vist : 801 gange
50 point
Dato : 31-10-07 10:51

Hej Alle,

Hvis man ønsker at importere hvidevarer fra udlandet og sælge dem i Danmark hvilke ting/krav skal man være opmærksom på at hvidevarerne opfylder.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 31-10-07 10:59

De skal være ECC-mærkede (dit ansvar). Det er vist ret dyrt at få dette gjort og skal gøres hver gang der er ændringer, men hvis din grossist/producent gør det, så er det vel OK

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-10-07 11:00

Hej

Er det ikke nok me CE eller skal de også være ECC mærkede?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 31-10-07 11:07

Ups - jeg har måske svaret på noget jeg ikke ved nok om. Jeg kender faktisk ikke forskellen. Håber der er andre der kan hjælpe

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-10-07 11:07

Det er helt ok, venter og ser hvad andre svarer :)

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 31-10-07 11:17

Hvis du selv sørger for hjemtransporten - enten direkte eller indirekte via en af dig bestilt vognmand - så kan du nøjes med at betale f.eks. lav tysk moms i stedet for 25% dansk moms.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 31-10-07 11:19

Mit netop afgivne svar gælder kun, hvis importen er til eget forbrug - og ikke med henblik på videresalg. Undskyld.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-10-07 11:20

Hej Alle,

Mit spørgsmål kommer lige her igen inden vi kommer på afveje :)

Hvis man ønsker at importere hvidevarer fra udlandet og sælge dem i Danmark hvilke ting/krav skal man være opmærksom på at hvidevarerne opfylder???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-10-07 11:32
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-10-07 11:40

Hej,

Tak for god info det er netop sådanne ting jeg ikke ønsker at løbe ind i, men har stadig ikke fået afklaret mit endelige spørgsmål som er:

Hvis man ønsker at importere hvidevarer fra udlandet og sælge dem i Danmark hvilke ting/krav skal man være opmærksom på at hvidevarerne opfylder???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-07 12:35

CE mærkning er et krav - sammen med en EU konformitetserklæring der skal være afskrevet i betjeningsmanualen.

Er varerne allerede CE mærkede og indkøbt i lande indenfor EU kan du videresælge disse uden yderligere foranstaltninger. Dog SKAL du sørge for, at der medfølger en dansksproget betjeningsmanual til produktet.

Ydermere, så er det dig der som importør er producentens forlængede arm her i landet. Dvs. DU påtager dig i første omgang alle rettigheder og pligter (netop bl.a. kravet om, at du skal sikre at produkterne er CE mærkede, og at du kan fremvise den fornødne dokumentation for mærkningens berettigelse - altså at konformitetserklæringen tydeligt viser hvilke harmoniserede standarder produktet er omfattet af, og iøvrigt overholder.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-10-07 12:38

Hej,

Hvidevarerne er ikke fra et EU land med fra østen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-07 12:48

Hvis du importerer fra Kina så pas på.
De kopierer sikkerhedsgodkendelser uden tøven.
Jeg har set apparater semdt på markedet i DK
med ECC Demko godkendelse, d.v.s. den label
på apparatet var en kopi.
Apparaterne var i flere tilfælde direkte farlige at bruge.
Dette handler om elsikkerhed.
Kvalitet i øvrigt - lort kort og godt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-07 12:49

PS du så vel programmet om vandhaner, i TV ?
Det er Kina i en nøddeskal.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-07 13:06

Hvis du importerer fra lande udenfor EU - så er det DIT ansvar at sikre, at alle relevante krav i direktiver og harmoniserede standarder overholdes.

Det er DIG der skal sikre at der udarbejdes en konformitetserklæring.

Det er DIG der skal sikre, at der medleveres dansksproget betjeningsmanual, og at der foreligger servicemanualer på mindst et af EU's fællessprog.

Det er DIG der skal sikre, at hele det tekniske dossier er i orden.

Det er DIG der hænger på den, hvis noget går galt (altså hvis kravene ikke er efterlevet, og nogen kommer til skade.)

HVIS du nu alligevel vil bevæge dig ud på det marked - så bør du etablere kontakt til et eller flere uafhængige prøvningsinstitutioner i EU, der kan hjælpe dig med at gennemgå både produktet og dokumentationen.

Det koster selvfølgelig spidsen af en jetjager, men hellere det, end at blive retsforfulgt herfra og til dommedag, for slet ikke at tale om den potentielle risiko der er for, at der i værste fald kan opstå dødsfald kædet til manglende produktsikkerhed, hvis ikke du er på den sikre side......

... og det er de samme krav der gælder i hele EU.....

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 17-12-07 14:52

Tak for svaret berpox.