/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
PC garanti på Grønland?
Fra : Sygate
Vist : 480 gange
500 point
Dato : 30-10-07 15:46

Hejsa !

Nogen der kender garantireglerne hvis man køber en computer i Danmark og tager den med til Grønland?

Burde man ikke stadigvæk have garanti på den?

Meeeeeeeeeeeennnnnnnnn.....................

Det er jo hulens dyrt at sende en computer frem og tilbage mellem danmark og grønland, så hvem skal betale for det gilde?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-10-07 15:49

Det skal du selv. Om du så rejser til afrika.
Sælger kan acceptere en rep. i Grønland
men behøver ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:51

Citat
Det skal du selv. Om du så rejser til afrika.

Ja - eller Australien....

Det er derfor man bør købe i det land hvor man bor.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:52

ENKELTE firmaer har så "service" over det meste af kloden.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-10-07 16:28

Undersøg hvem der betaler fragtudgifterne.

Medion stod for fragt begge veje ved en garantirep.
da min gamle pc gik itu. Måske var de bare gavmilde den dag.

Det er dog en forskel på afstanden til Grønland.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 30-10-07 17:57

Hvis det nu f.eks er en HP computer du har købt, kan du vel indleverer den til en forhandler i Grønland???

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 500 point
Dato : 30-10-07 18:40

Man skal skelne kraftigt mellem obligatorisk købelovsreklamationsret (udbedring via forhandler) og evt. (frivillig) producentgaranti. Man kan have begge dele, og så vælger man selv.

Producentgarantien varierer og her kan man kun finde svaret ved at læse garantibestemmelser.

Reklamationsretten vil ofte inkludere betaling af fragt, idet udbedringen i udgangspunktet skal være omkostningsfrit for kunden - se denne afgørelse fra 20.8.: http://www.bvhd.dk/videnbase/?task=show&uid=981&target=&category=&cHash=ebc4f6e600

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-10-07 18:40

Man skal skelne kraftigt mellem obligatorisk købelovsreklamationsret (udbedring via forhandler) og evt. (frivillig) producentgaranti. Man kan have begge dele, og så vælger man selv.

Producentgarantien varierer og her kan man kun finde svaret ved at læse garantibestemmelser.

Reklamationsretten vil ofte inkludere betaling af fragt, idet udbedringen i udgangspunktet skal være omkostningsfrit for kunden - se denne afgørelse fra 20.8.: http://www.bvhd.dk/videnbase/?task=show&uid=981&target=&category=&cHash=ebc4f6e600

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 31-10-07 21:39

Tak for hjælpen allesammen.