/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Ansættelsespapirer
Fra : Mikkelkm
Vist : 2336 gange
20 point
Dato : 30-10-07 13:46

Goddag.

Jeg er blevet ansat af et lille privat firma for ca. 3 uger siden. Jeg har en fast timeløn men ingen faste arbejdstider.
Der hvor jeg er ansat nægter de at skrive ansættelsespapirer til mig eller nogen anden ansat - de siger det simpelthen ikke er noget de bruger.
Men som jeg har forstået det er det forpligtet at skrive ansættelsespapirer ifølge loven. Jeg har også hørt at de vil få en bøde på 10.000kr der går direkte til den / de ansatte's lommer, hvis dette ikke bliver opfyldt og de bliver meldt til en fagforening.

Passer dette, og hvad siger loven om det når timerne ikke er faste? (Altså, jeg skal arbejde hver uge ved at trykke billeder eller tekst på t-shirts, musemåtter mm. Men hvis der ikke er nogen bestillinger er der intet jeg kan lave og skal altså ikke på arbejde de gange, dvs. det ikke er 100% fast arbejde).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-07 13:50

Senest 4 uger efter ansættelse SKAL der laves ansættelseskontrakt, hvoraf fremgår timetal, løn, evt. opsigelsesbetingelser , overenskomst o.s.v.

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 13:53

Hvad skal jeg så gøre hvis de nægter? (og det gør de)
Og er der nogle undtagelsesregler? F.eks, hvis man ikke har fast timetal hver uge?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 13:57

Du skal først og fremmest melde dig ind i en fagforening.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 13:58

Du retter henvendelse til

http://www.jobpatruljen.dk/jobpatruljen.aspx

Du skal have et ansættelsespapir.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 14:04

Hvad tilbyder de dig i timen? Får du feriepenge?

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:07

Jeg er 16 år og de tilbyder mig 69kr i timen. Jeg aner ikke om jeg får feriepenge, da vi ikke har aftalt noget og jeg ikke har en ansættelseskontrakt (hvor jeg har hørt at det burde stå i).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 14:08

Hmmm Er din arbejdsgiver dansker?

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:09

Ja. Da jeg ringede for at høre om ansættelseskontrakt sagde han at de ikke brugte sådan noget, at de var uorganiserede. Det lød i min mening som en dårlig undskyldning.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 14:16

Mikkel.
Du skal gøre som Ans siger, henvende dig her http://www.jobpatruljen.dk/jobpatruljen.aspx

Så skal du ikek selv slås med arbejdsgiveren. Men du skal selvfølgelig være forberedt på at blive fyret. Så det var måske bedre at vente til de første 4 uger er gået. Så blir du sikkert osse fyret, men så får du dog en "erstatning" oven i hatten.

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:22

Er det 100% sikkert, hvis jeg ikke arbejder 8 timer om ugen? Det varierer fra 5-9 sådan cirka, 6-7 normalt.

Og hvor på siden henvender jeg mig til dem? Jeg kan kun se en masse spørgsmål og svar.
Ellers mange tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 14:23

Julen står for døren, så der er sikkert arbejde året ud.

Men en ansættelseskontrakt, det skal du have.

Som Klumme tidligere var inde på, er det en dansk arbejdsgiver !!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 14:30

Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf.: 35 24 60 00 • Fax: 35 24 63 00
jobpatruljen@jobpatruljen.dk

Du kan jo ringe til Jobpatruljen. Der kan du så også fortælle hvilken virksomhed, som det er, du er blevet ansat i.

Havd siger dine forældre !!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-10-07 14:31

Du SKAL have en ansættelseskontrakt, uanset om de er organiserede eller ej, og længere er den ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 14:32

Du har ret Mikkel... jeg kan heller ikke finde noghet brugbart. Men ring til 3F 70 30 03 00.

De må kunne fortælle dig hvor du skal henvende dig.

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:32

Ja, det er en dansk arbejdsgiver. Men skal jeg have en ansættelseskontrakt hvis jeg ikke er der 8 timer i ugen i gennemsnit? Jeg vil jo gerne have en aftale om opsigelse, feriepenge, løn og så videre på skrift, som selvfølgelig skal være underskrevet. Ellers kan jeg jo blive snydt til hver en tid.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 14:33

Nå for pokker. Jeg burde have sagt mig selv, at Ans allerede er ude med noget brugbart. Derfor hedder hun TurboAns.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 14:38

Citat
Hvornår har du krav på en kontrakt?
Du har krav på en ansættelseskontrakt efter en måneds ansættelse, hvis du arbejder mindst otte timer om ugen i gennemsnit. Husk at dine forældre skal skrive kontrakten under, hvis du er under 18.

http://jobpatruljen.dk/loen_og_love/ansaettelsekontrakt.aspx

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:40

Citat
Men skal jeg have en ansættelseskontrakt hvis jeg ikke er der 8 timer i ugen i gennemsnit?

Jeg mangler stadig svar på dette. Og kan en fagforening gøre noget for mig når jeg har været der i 4 uger og stadig ikke fået ansættelseskontrakt (det nytter jo intet at jeg SKAL have en, hvis de bare nægter).

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:41

Ok Ans. Men hvad skal jeg så gøre da jeg ikke arbejder 8 timer i døgnet?

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:42

ugen*

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:42

Fra ans link med denne tilføjelse http://www.jobpatruljen.dk/loen_og_love/ansaettelsekontrakt.aspx
Citat
Ansættelseskontrakter

Hvornår har du krav på en kontrakt?
Du har krav på en ansættelseskontrakt efter en måneds ansættelse, hvis du arbejder mindst otte timer om ugen i gennemsnit. Husk at dine forældre skal skrive kontrakten under, hvis du er under 18.

Hvad skal kontrakten indeholde?
Her kan du downloade et forslag til en ansættelseskontrakt med alle de oplysninger, en kontrakt mindst skal indeholde.

Du skal bruge et program, der hedder Adobe Acrobat Reader, for at åbne pdf-filen. Hvis du ikke har dette program, kan du hente det her.

Hvem skal skrive under?
Både du og din arbejdsgiver skal underskrive kontrakten - sørg for at få en kopi. Man skal være fyldt 18 år for at kunne indgå en aftale, der er juridisk bindende, så dine forældre skal også skrive under, med mindre de tidligere har skrevet under på en ansættelseskontrakt for dig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:43

Tak Bent, men jeg kan desværre ikke bruge det til meget da jeg ikke arbejder 8 timer i ugen generalt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:46

Du skal huske at det er et gennemsnit på 8 timer pr. uge.

I mit tidligere erhverv i en fagforening, har jeg hentet mange penge til medlemmerne for manglende ansættelseskontrakt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:49

Jamen det er jo problemet, mit gennemsnit er ca. 6 timer per uge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 14:50

Hvor lang en periode udregnes det gennemsnit over Bent?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:50

Omkring feriepenge så skal du have feriepenge af al A-indkomst, det er her Ferieloven der er gældende og kan ikke sættes ud af kraft af en en tilfældig uorganiseret arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:51

Mit arbejde er ca. 3 gange om ugen 2 timer~ hver gang.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:55

Citat
Hvor lang en periode udregnes det gennemsnit over Bent?

Det husker jeg ikke mere, men vil da kunne finde ud af i løbet af i morgen. Men hvis Mikkelkm kun arbejder gennemsnitlig 6 timer pr. uge - så er virksomheden fritaget for ansættelseskontrakt, men ferie skal han have.

ans > jeg havde ikke set du havde lagt det link jeg gentog.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 14:56

Mange tak for dine svar, Bent. Men da jeg kun arbejder 2 timer om dagen * 3 dage om ugen er mit gennemsnit ikke på 8 timer om ugen. Det er det der er hele problematikken.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 14:57

Din arbejdsgiver har været "klog/udspekuleret"

Han har flere ansatte som "løsarbejdere" under 8 timer om ugen.

Derfor behøver han ikke skrive en ansættelkontrakt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:57

Citat
men ferie skal han have.

Skulle have været, men feriepenge skal han have for sit arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:01

ALLE svar du har fået er egentlig OK....

MEN...

Hvad skal du bruge den til...

Din arbejdsgiver er IKKE organiseret (det er der sikkert ingen der kan tvinge ham til)
Du er tilsyneladende IKKE utilfreds med dit arbejde (som jo er et fritidsjob)
Du får din løn (formoder jeg)

Det ENESTE du opnår ved at HOLDE FAST i en kontrakt, er at du IKKE længere har et job.....

Så tænk liiiige 2 gange.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 15:01

Ja, og Mikkel skal kontrollere at pengene bliver indsat på kontoen hos feriefomden. Ikke noget med kontant udbetaling i maj måned næste år....

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 15:01

Jeg er desuden ikke sikker på om jeg får en lønseddel hver gang, da jeg ikke har fået løn endnu.

Ellers vil jeg da prøve på at se om det er muligt at bringe mit gennemsnit op på 8 timer, så de enten bliver nødt til at skrive en kontrakt, og hvis de ikke vil det vil jeg tage imod (var det Ans'?) råd om at kontakte 3F.

Mange tak for alle jeres gode råd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:02

Det er IKKE altid man skal holde på sin ret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 15:03

Jeg tror også at arbejdet efter jul vil ophøre.

Det er på denne tid at mange lige skal have lavet et billede på div. ting (julegaver)

Derfor ingen kontrakt

Klumme

Mine sønner har selv været på den alder. Jeg undersøgte det da også den gang De skulle da ikke snydes

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 15:04

Tja, der er vel ikke så meget de kan gøre ved det hvis først jeg kontakter en fagforening hvis mit gennemsnit er kommet over 8 timer.
Men det er også det med at man kan blive fyret fra den ene dag til den anden der plager mig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 15:06

Nui skal du ikke blive paranoid. Arbgiveren har jo endnu ikke skulle lave lønseddel, så du ver faktisk ikke om han gør det. Men du må da som udgangspunkt antage at han gør det, og ligeledes med feriepenge.

Ellers er det jo som Refi siger. Nap dine penge, og op i pedersen med resten. Du skal jo ikke være der resten af dit liv. (Det sagde Refi ikke, men det var det han mente )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:06

Citat
Tja, der er vel ikke så meget de kan gøre ved det hvis først jeg kontakter en fagforening hvis mit gennemsnit er kommet over 8 timer.

Jo - de kan sige FARVEL MIN SØN - vi har ikke brug for dig længere.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:07

Inden for de første 3 mdr. kan han gøre NÆSTEN hvad der passer ham....

Så tænk lige igen....

Skal du da bruge den til noget ???????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 15:08

Citat
Jeg er desuden ikke sikker på om jeg får en lønseddel hver gang, da jeg ikke har fået løn endnu.

Din løn får du sikkert, når måneden er omme.

Du skal jo ikke have en lønseddel hver uge. Du har været ansat i 3 uger.

Men hvis du ikke får løn til den første, så er der noget meget galt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 15:08

Og noget siger mig, at du får side 4. De gider ikke bokse med dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:09

Citat
Det sagde Refi ikke, men det var det han mente

Du læser mine tanker

Kommentar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 15:10

Ellers tænkte jeg jo på det en af jer tidligere sagde om at nappe en pæn gevinst oven i hatten ved at ringe til en fagforening, derfor jeg tænkte på at få mit gennemsnit over 8 timer.

Men jeg tror bare at jeg beholder dette job mens jeg leder efter et nyt, organiseret job der ikke er ledet af krumryggede gamle mænd som ikke kan holde orden i tingene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:11

Citat
Men jeg tror bare at jeg beholder dette job mens jeg leder efter et nyt, organiseret job der ikke er ledet af krumryggede gamle mænd som ikke kan holde orden i tingene.

FORNUFTIG beslutning......

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 30-10-07 15:11

Citat
Men jeg tror bare at jeg beholder dette job mens jeg leder efter et nyt, organiseret job der ikke er ledet af krumryggede gamle mænd som ikke kan holde orden i tingene.

FORNUFTIG beslutning......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:12

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 15:12

Ja Mikkel, men det var før jeg fik at vide eller forstod hvor lille dit gennemsnit er.

Refi. Ja da, men jeg læser kun hvad der er nødvendigt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 15:13

Citat
krumryggede gamle mænd

Du får da noget at se til på arbejdsmarkedet LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 15:15

Så er der dømt Siesta.... Juuuuhuuuu

Godkendelse af svar
Fra : Mikkelkm

Dato : 30-10-07 15:17

Tjaa, nu har alle jo givet nogle gode besvarelser, så hils lige Klumme / Ans og sig tak.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 15:17

Citat
Men jeg tror bare at jeg beholder dette job mens jeg leder efter et nyt, organiseret job der ikke er ledet af krumryggede gamle mænd som ikke kan holde orden i tingene.

"FORNUFTIG beslutning"

Citat fra refi !!!!!

På nuværende tidspunkt har arbejdsgiveren da ikke gjort noget galt !!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 15:23

Arbejdsgiveren kendte til reglerne, men det gjorde du ikke.

Kendte refi til reglerne

Arbejdsgiveren har intet gjort forkert.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 15:32

Næh...

Men nu forhindrede "vi" også at Mikkel gjorde det.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 15:43

Citat
Men nu forhindrede "vi" også at Mikkel gjorde det.....

!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-07 16:09

Citat
Arbejdsgiveren har intet gjort forkert.

Det har han da Ans. Han er både

Citat
krumryggede gamle mænd som ikke kan holde orden i tingene.

krumrygget, gammel og et rodehoved.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 16:18

Og så er han sikkert "jyde" - så et "håndslav" er GYLDIGT - ikke al det papirnusseri.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-07 16:23

refi

Du er sikkert også jyde, med det svar du fik accepteret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 16:45

Hvor har du ret

Selvom jeg betragter mig selv som "halvtysker"