/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandets retning i radiator
Fra : ffhopsa
Vist : 3756 gange
50 point
Dato : 29-10-07 22:51

Hvordan ved man, at vandet løber den rigtige vej i en radiator?
Er der en kontraventil til at styre det?

Vandet løber jo bare forbi et T i både frem og returløb, kunne vandet ikke lige så godt blive presset ind i radiatoren fra returløbet og så støde på fremløbet og videre den vej?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-10-07 23:30

Det må være et etstrengs system du tænker på.
Vandet sendes rundt under tryk af cirkulationspumpen og vil gå op i det første rør som er tilgangen.
Et strengs kan i modsætning til tostrengs selv cirkulere uden pumpe men noget langsomt, det skyldes at vandet det skyldes at vandet under opvarmningen udvides og selv sætter sig i gang.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-07 23:35

Nææ, i et alm. 2-strengsanlæg, trækkes varmen ud for oven i kedlen af cirkulationspumpen, og trykkes ud i et blind rør. Det rør har flere Tèr fordi det går videre til næste radiators fremløb (For oven hvor termostaten sidder.
Alle radiatorenes returer, sidder feks. også med Tèr på deres blindrør, som fører tilbage ind for neden i kedlen.
Pumpen skubber altså i fremløbsrøret, men der kommer først vand tilbage til kedlen, hvis en termostat er åben.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-10-07 00:50

Nemlig, hvis det er et to strengs du tænker på er det som palle siger.
Et strengs blev brugt før i tiden.
To strengs er absolut mest effektivt, især hvis man har tænd og sluk ur på pumpen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-07 00:58

Der kan da også være naturlig cirkulation i et tostrenget system. Men cirkulation er der naturligvis kun hvis der er åben for emindst en radiator eller der er etableret et by-pass. både en og tostrengs systemer kan altså have naturlig cirkulation. Men om det vil være tilstrækkeligt afhænger af husets og rørenes geometri. De sidste 40 år har man nok været mest tilbøjelig til at satse på pumper og ikke gået så meget op i det termiske rørdesign.

ffhopsas spørgsmål gik på noget mere tænksomt. Hvordan finder vandet ud af at løbe den rigtige vej.
Principielt har ffhopsa nemlig ret i at der er mulighed for omvendt strømning. Det sker også når der har været en af de sædvanlige vvs tosser og sat en lokal pumpe op i et større anlæg. Også selv om han vender pumpen den vej vandet skal løbe de pågældende sted ( det sker ikke altid).

Med kun en pumpe f. eks på returen ved kedlen vil vandet overalt løbe reigtigt, og med tegning og lang forklaring kan man vise at det så overalt løber den rigtige vej, men ikke med samme hastighed i alle radiatorer.
Svaret kan desværre kun blive en påstand, fordi den rigtige pædagogiske forklaring ikke er nem på skrift alene,.

Men med en ekstra lokal pumpe, kan vandet komme til at løbe helt forkert.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 09:50

Her er så endnu et bud.

Varmt vand vil søge op (det er lettere end koldt vand)

I et et-strengs varmeanlæg vil det varme vand stige når det kommer til en radiator.
Da radiatoren har en stor overflade til at afkøle vandet vil det søge ned og tilbage i et-strengsrøret.
For at hjælpe vandet til at komme op i radiatoren er der indskudt et lidt mindre rør mellem tilgang og afgang "under" radiatoren. Typisk 3/4" rundt i huset og ½" under radiatoren.
En radiator vil være varm i toppen og koldere nedefter.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-10-07 12:35

pallebhansen:

Der er da vist et par fejl, i din udlægning:

Citat
Nææ, i et alm. 2-strengsanlæg, trækkes varmen ud for oven i kedlen af cirkulationspumpen, og trykkes ud i et blind rør.

Hvis det varme vand går ind i et blindt rør, hvor bliver det så af??? Det skal vel tilbage til kedlen ???

Citat
Det rør har flere Tèr fordi det går videre til næste radiators fremløb (For oven hvor termostaten sidder.

Hvis det har flere T'er er det vel ikke blindt???

Og så: Jeg mener da ikke at termostaten, altid sidder for oven i fremløbet. Jeg har da boet nogen steder hvor termostaten, sider på returen. Det kommer jo helt an på om man har fremløbs eller retur termostater (ventiler), og kan ikke beskrives som "ALTID".

MVH

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 30-10-07 13:39

Jeg vil forsøge at uddybe mit spørgsmål:

Det er et to-strengssystem.

Hovedstrengene ligger i skunken, og der går rør fra hovedstrengene ned til radiatorerne i stuen.

Hvis jeg skal sætte en ny radiator op, skærer jeg hovedstrengen over og sætter et T på. Og trækker et rør ned i stuen.

Når jeg åbner, vil vandet begynde at fosse igennem det frie hul i T'et altså ned i de lodrette rør.
Men både frem- og returstrengen vil jo presse vand ind i det frie hul i T'et.

Når jeg åbner for luftskruen på radiatoren, vil der vel løbe vand ind i radiatoren fra både retur og fremløbssiden? Hvordan kan man så vide, at vandstrømmen vender sådan, fremløbet skubber returvandet tilbage og igangsætter den rigtige cirkulation i radiatoren?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-07 16:21

Hvis jeg skal sætte en ny radiator op, skærer jeg hovedstrengen over og sætter et T på. Og trækker et rør ned i stuen.:
Der er jo 2 hovedstrenge, så du skærer "Hovedrørene" over og sætter et T på hver, så der går 2 rør ned i stuen.
Hvis du åbner din nye radiator, skubbes vandet ned i fremløbs Tèt, og presses tilbage i retur Tèt(Samtidig suges der jo også i returstrengen)
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 30-10-07 17:17
Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 30-10-07 20:33

Tak for svaret pallebhansen.