/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Beregning af Feriedagpenge
Fra : fk2001
Vist : 2034 gange
126 point
Dato : 25-10-07 18:36

Ok, er lidt pissed efter lige at have talt med min - kasse

Det drejer sig om at jeg havde barselsorlov de sidste 5 mdr af 2006. I det meste af denne periode modtog jeg barselsdagpenge fra kommunen. Det betyder at jeg har optjent 17 feriedage fra min arbejdsgiver samt 8 feriedagpenge-dage som skal udbetales fra min akasse.

Jeg har netop modtaget en opgørelse fra a-kassen vedrørende udbetaling af nogle af feriedagpengene. Jeg ser at jeg kun har fået 560 kr pr. dag, hvilket svare til dimmittendsatsen.

Jeg ringede selvfølgelig til a-kassen og spurgte til hvad dette skyldes. Jeg blev forklaret at, hvis man ikke har fået beregnet en dagpengesats inden for de seneste to år, så får man automatisk dimmittendsatsen, ved udbetaling af feriedagpenge optjent fra syge/barselsdagpenge. Havde jeg til gengæld været ledig tidligere og fået beregnet en dagpengesats, så ville jeg også have fået udbetalt denne sats som feriedagpenge.

Det lyder lidt mærkeligt. Man straffes for ikke at have været ledig ingen for de seneste to år. Jeg ville gerne vide om dette virkeligt er rigtigt, og om man kan forlange at få beregnet den rigtige sats ud fra ens løn, hvilket for mit vedkommende ville være max. satsen.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-10-07 18:53

Prøv at ringe til en anden a-kasse, hvis svaret er det samme, så må det jo være rigtigt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-07 19:00

Citat
Ferie og Barsel
Optjening af feriedagpenge fra a-kasserne
Lønmodtagere, som i perioder under barselorlov alene modtager barselsdagpenge eller orlovsydelsen i forbindelse med børnepasningsorlov, optjener ikke ret til betalt ferie fra arbejdsgiveren.

Hvis en lønmodtager er medlem af en a-kasse, kan lønmodtageren optjene ret til feriedagpenge på baggrund af de udbetalte barselsdagpenge eller orlovsydelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt.

http://www.adir.dk/sw17517.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-07 19:23

Citat
Man straffes for ikke at have været ledig ingen for de seneste to år.

Men i den periode du var på orlov, var du jo ikke til rådighed på arbejdsmarkedet. Det skal de ledige jo være, med mindre de lige holder 3 ugers ferie.

Du modtog formentlig også fuld ydelse, mens du var på orlov.

http://www.lederne.dk/lho/A-kassen/Dagpenge/N%C3%A5r+du+modtager+dagpenge/ferieogdagpenge.htm

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 25-10-07 19:37

Dimmittendsatsen er for nyuddannede, deraf navnet. Derfor finder jeg det absurd at man blot kan give denne sats som feriedagpenge til mennesker der har arbejdet i mange år - uden at have været ledig.

Bemærk lige dette er et konkret spørgsmål om rigtigheden i ovenstående - og ikke noget der skal diskuteres hvorfor, og hvorfor ikke. Tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-07 19:55

Det er ikke for at diskutere, men du kan kontakte

Citat
Du kan få flere oplysninger om reglerne for beregning af feriepenge i "Feriekontoret", der hører under Arbejdsdirektoratet (det officielle navn er "Arbejdsdirektoratet Y3 -

http://www.adir.dk/

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-10-07 20:28

Husk på at de regler A-kassen har, er nogle regler som staten har tvunget dem til at følge og ikke nogle de selv laver.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-07 20:59

Feriepenge bliver jo beregnet af den indtægt du har haft. I de 5 mdr. du har været på orlov har du jo ikke været til rådighed på arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 25-10-07 21:50

Citat
Feriepenge bliver jo beregnet af den indtægt du har haft. I de 5 mdr. du har været på orlov har du jo ikke været til rådighed på arbejdsmarkedet.

Jo det kunne være rigtigt, men man plejer jo også at få det samme i feriepenge som man fik i dagpengeydelse, eller lønindkomst for den sags skyld.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-07 22:09

Du har selv søgt orlov i 5 mdr. I de 5 måneder har du fået dagpenge, men ikke været til rådighed på arbejdsmarkedet.

Din orlov er er dit eget valg, men det er det ikke ved arbejdsledighed.

Hvordan var din situation før du søgte orlov?

Men som jeg tidligere skrev ret henvendelse til Arbejdsdirektoratet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-10-07 22:37

Citat
Jo det kunne være rigtigt, men man plejer jo også at få det samme i feriepenge som man fik i dagpengeydelse, eller lønindkomst for den sags skyld.

Nej du får udbetalt feriedagpenge altså et beløb beregnet med udgangspunkt i dine barselsdagpenge, et beløb der jo ligger væsentligt under din lønindkomst og det har intet at gøre med om du på at tidligere tidspunkt har været ledig eller ej

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 26-10-07 08:20

Citat
Nej du får udbetalt feriedagpenge altså et beløb beregnet med udgangspunkt i dine barselsdagpenge, et beløb der jo ligger væsentligt under din lønindkomst og det har intet at gøre med om du på at tidligere tidspunkt har været ledig eller ej

Så beløbet jeg modtager som feriedagpenge skulle være identisk med beløbet jeg fik i barselsdagpenge. Forstår jeg det rigtigt?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-10-07 21:47

Følgende er hentet fra HK's A-kasse:

Citat
Feriedagpenge
Hvis du ikke har optjent ret til ferie med løn eller feriepenge.
Hvis du har fået udbetalt ydelser (ikke efterløn og befordringsgodtgørelse) fra a-kassen, og derfor ikke har optjent fuld ret til ferie med løn eller feriepenge, kan du få udbetalt feriedagpenge fra a-kassen.
Det samme gælder, hvis du har modtaget sygedagpenge eller [B]barselsdagpenge fra kommunen[/B].
Det er dog en betingelse, at du ville have dagpengeret i tilfælde af ledighed på de pågældende dage, hvor du holder ferie.

Dine feriedagpenge vil normalt blive udbetalt med den beregnet sats du har på ferietidspunktet. [B]Hvis du ikke har modtaget dagpenge fra a-kassen og derfor ikke har fået beregnet en sats får du Dimmittendsatsen[/B].

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-10-07 01:01

Citat
Så beløbet jeg modtager som feriedagpenge skulle være identisk med beløbet jeg fik i barselsdagpenge. Forstår jeg det rigtigt?

Nej jeg mener satsen er en smule smule lavere men nu er vi ude i detaljer hvor det bedste svar fås i Arbejdsdirektoratet, feriekontoret

VH

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 126 point
Dato : 28-10-07 13:19

Hej fk2001

umiddelbart tror jeg ikke, at du har store chancer for et større beløb i feriedagpenge.
Det er umiddelbart de samme oplysninger fra flere A-kasser.

Her er oplysninger fra ASE:

Citat
Hvor meget?
Hvis du har fået dagpenge den 1. januar 2006 eller senere, vil feriedagpengene blive udbetalt med din normale dagpengesats. Ellers vil du få feriedagpenge med den særlige sats for nyuddannede, der i 2007 er på 560 kr. om dagen i 5 dage om ugen.

Som du kan se svarer det til HK's oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 29-10-07 08:41

Det ser godt nok ud til at der er en hvis enighed blandt a-kasserne om denne fremgangsmåde.

Det virker som en urimelig måde at håndtere dette på, synes I ikke?

Tak for svarene IBM760

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-10-07 14:25

Det er ikke A-kassernes fejl, de er alle nødsaget til at rette sig efter de regler som Claus Hjort Frederiksen udstikker via folketinget og den siddende regering.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 29-10-07 15:45

Det er korrekt. Det var nu heller ikke så meget a-kasserne jeg bebrejdede, men mere lovgivningen generelt om, hvordan man håndtere feriedagpenge.