/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lands varmekapacitet
Fra : Bluenotes
Vist : 2275 gange
50 point
Dato : 25-10-07 18:17

Nu har jeg ledt og ledt og ledt lidt mere på nettet...

Og stadigvæk er det ikke lykkedes mig at finde lands specifikke varmekapacitet. Jeg har fundet vands - men den anden kan jeg bare ikke finde.

Er der nogen, der kan hjælpe? Tak ;D

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-07 18:25

Du er da ret dum
Vand er et ret veldefineret stof.
Hvad er land for et stof tror du ????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-10-07 18:28

Land består jo feks. af klipper eller muldjord/sand osv. og man kan ikke definere en specifik varmekapacitet for det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bluenotes

Dato : 25-10-07 18:33

Palle Hansen: Vil det sige, at der slet intet tal findes for sand, jord, mv.? Det eneste man altså med sikkerhed kan sige, er, at varmekapaciteten er lavere end vands specifikke varmekapacitet?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-07 18:57

Ja der findes ikke tal for det, måske findes noget for flint, eller strandsand og andre ting, men da ikke 2 stykker flint og 2 stykker "strandsand" er ens, de kan indeholde "forureninger", og fugtighed, og havde forskellige udformninger.
Grunden til at man ikke kan måle land er jo også at man ikke kan definere molekylerne, som man kan med alle grundstofferne.
For eksempel er vand (H2O) et molekyle, der består af 2 hydrogenatomer og 1 oxygenatom

Sand er også inddelt i mange typer, men et opslag på google siger ca. 1/3 af vand.:
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=sands+varmekapacitet&spell=1

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 25-10-07 18:57

det afhænger jo også af mængden af luft i sandet, vand i jorden etc ....
hvad skal du bruge det til, dog ??

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-10-07 19:08

Sand ,jord klipper træer huse og alt hvad der er på land består jo af mange mineraler /grundstoffer-det gør vand for så vidt også medmindre det er destilleret vand-så opgiv projektet-det vil være helt uoverskueligt-men jordpartier har generelt større varmekapacitet end vand ( der er selvfølgelig varmekapasistesdata for et hvert grundstof )

Måske kan infrarøde sattelitbilleder af kloden der viser udståling anskueliggøre det . ( feks Nasa )

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-10-07 19:54

Hej Bluenotes,
det afhænger utrolig meget af jordens tekstur og vandindhold.
Teksturen har noget med jordpakning og struktur at gøre.
Fra en lærebog i jordbundelære følgende tabel over varmefylde:

Sand........ 1.3 joule pr. g jord
Ler........... 1,0 - - - -
Humus...... 0.6 - - - -
-----------------------------------
Vand.........4.2 - - - -
Luft .......... 1.0 - - - -

De 2 sidste er medtaget for at du kan korrigere efter vandindhold.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : Bluenotes

Dato : 25-10-07 20:59

Tak for svaret pallebhansen.

Også tak for svarene til jer andre. :) Det var en god hjælp.