/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
mangler ballast
Fra : randiKanDu
Vist : 2421 gange
20 point
Dato : 24-10-07 18:37

Er nybegynder i fritidssejlads. Har lige fået min stålbåd i vandet og kan se at der manger ballast agter. Er der nogen der ved hvad der er godt at bruge og hvor det kan erhverves. Bor på Lolland

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 30 point
Dato : 24-10-07 19:29

Den gode måde er blybarrer, og hvor du kan skaffe dem på Lolland ?????
Eller du kan, evt. ved en stålproduktionsvirksomhed skaffe dig nogle lokkelus, og indstøbe på stedet i beton. - Og allersidst kan du bare støbe beton i bunden af båden, det skal helst være en agressiv beton, dvs. at alle materialer er fri for kridt og andre porøsiteter, og så skal den helst have en styrke som svarer til 35 mn., men alt det kan du tale med den lokale betonvirksomhed om. og det kan være du selv kan afhente det hos dem, og evt. få det gratis hvis de har lidt overskudsbeton.
Metoden med at indstøbe jernlokkelus, er for at mindske volumen, da de er lidt tungere end ren beton, men pas på at de alle er indstøbt i betonen, da de ellers ville ruste, og det er ikke ret pænt, med rustent bundvand.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-10-07 19:41

lokkelus er ganske udmærkede, men de skal ikke indstøbes i beton. kom dem i 5 liters plastdunke. så kan du holde dem tørre og rene og der kommer ikke en masse rust til at ligge i bunden. desuden er de nemme at flytte rundt med.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-07 08:25

Det afhænger vel lidt af hvad det er for et "skiv"------27' eller Queen Mary III ??
Blybarrer er bedst, lokkelus er udmærkede, så længe de ikke ligge løse, men STØB ALDRIG BETON I ET JERNSKIB.
Bly kan du vel købe hos den stedlige produkthandler og så støbe i passende stykker, brug evt. et stykke vinkeljern som form (nemt at stable).
Lokkelus kan du måske få samme sted, ellers prøv hos Poul Ree.
mvh
dabj

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-07 10:36

Nu vil jeg gerne have at vide "dabj", hvorfor ikke støbe beton i jernskib. Beton beskytter netop jern, og der er en grund til at jeg pointerer at det skal være en aggresiv.

Godkendelse af svar
Fra : randiKanDu

Dato : 25-10-07 11:02

Tak for svaret stilkene. Jeg arbejder på sagen, vælger at støbe materiale ind agter. Tk for hjælpen ,super

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-07 11:38

->stilkene
Det skyldes den simple årsag at jern og beton har forskellig udvidelseskoefficient, hvilket gør at du sagtens kan støbe jern ind i beton, men ikke beton oven på jern uden at betonen slipper jernet, derefter følger rust på jernet mellem beton og skrog og hvad gør man så lige ved det ?
Selv om du bruger aggresiv beton, vil alene skrogets vridninger i søen, gøre at betonen slipper skroget.
Mvh
dabj
Ps. En tommelfingerregel for stålskibe er, at man altid skal kunne til at bese alt stål.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-07 11:40

Ups---kunne komme til