/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Min router sløver mit internet
Fra : PeterOdk
Vist : 1392 gange
320 point
Dato : 24-10-07 12:33

Hej

Jeg har en TDC ADSL 4096/512 forbindelse. For et stykke tid siden gik min router i stykker og jeg anskaffede mig en ny. Noget tid efter bemærkede jeg at når jeg streamede live video (sputnik) hakkede forbindelsen.

Jeg lod det ligge og har først kigget på det nu. Det viser sig at når jeg kører http://hastighedstest.tdc.dk svarer min forbindelse kun til en 1mbit forbindelse.

Derefter ringede jeg til TDC og de guidede mig igennem testen uden om min router. Her viste det sig at forbindelsen svarede til de 4 mbit jeg betaler for.

Derfor må det være min router der skaber problemet.

Min router er en D-link DI-524 og alle 3 computere er forbundet med kabel.

Der har ikke været nogen interenet aktivitet imens jeg har testet og alle computere kører norton antivirus 2007, jeg har testet både med og uden antivirus aktiveret.

Da jeg kørte med min "gamle" router havde jeg ingen problemer med at afvikle sputnik på nogle af computerne. Dermed antager jeg at jeg tidligere havde "fuld" forbindelse før.

Er der nogle indstillinger i routeren jeg skal være opmærksom på? Er der nogen der har haft lignende problemer? Findes der en løsning?

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 24-10-07 12:47

Prøv at åbene et internet vindu og klik på options/ internet instillinger, fane bladet "forbindelser" og lan settings, vis der er nogle hakker her inde så fjern dem tryk ok. og genstarter internet explor og prøv igen.

Vis dette ikke virker så prøv at logge ind i din router og slå dhcp fra og tag testen igen.

Mvh
Octon

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 24-10-07 12:48

Prøv at åbene et internet vindu og klik på options/ internet instillinger, fane bladet "forbindelser" og lan settings, vis der er nogle hakker her inde så fjern dem tryk ok. og genstarter internet explor og prøv igen.

Vis dette ikke virker så prøv at logge ind i din router og slå dhcp fra og tag testen igen.

Mvh
Octon

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-07 13:16

Prøv at kigge bag på routeren og find den lille knap der står "reset" på...tryk på den og se om det løser problemet.

Hos mig var forbindelsen så langsom, at det faktisk ikke kunne lade sig gøre at gå på nettet...og der hjalp det at resette routeren,

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-07 14:00

Det kunne være en opdatering af firmware kunne hjæpe.
Det står i din manual (CD) hvordan du gør.
(Bør kun gøres fra kabeltilslutning)

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 24-10-07 14:52

Check Firmware - MAC adresse - IP adresse

Kommentar
Fra : PeterOdk

Dato : 24-10-07 16:21

Hej

Jeg har kigget under options/ lan settings, der er ikke noget der er slået til. Har slået DHCP fra uden resultat. Har trykket på "reset". Firmwaren er 2.04 ser ud til at være den nyeste ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/di-524/drivers_firmware/

Stadig intet resultat

Til Bja2 : Hvad er det du foreslået jeg skal gøre ang. MAC adresse - IP adresse?

MVH

Peter

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 24-10-07 16:54

Windows XP
If you have TCP/IP installed, run ipconfig/all from a Command Prompt window.

(click Start, then Run, then type cmd in the text box.)

Type in ipconfig/all in the Command Prompt Windows.

The 12-digit Physical Address is the same as MAC address

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-07 17:06

Type in ipconfig/all in the Command Prompt Windows
Der skal bare lige være et mellemrum mellem g og /
ipconfig /all

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-07 17:11

Alt for mange routere i handlen, er født med en firmware som er forældet. Der er sikkert også blevet lavet en nyere til din router; så prøv at downloade den, og installere den; det vil sikkert hjælpe på farten.
Husk at når du downloader firmware, så gem et kopi, et sted hvor du har denne form for back-up. Det kunne jo være at du fik brug for den igen, så er det rart at den er lige ved hånden.
I fortrukne, kan du så gemme linket til opdateringssiden, så du med jævne mellemrum, kan checke om der skulle være nogen opdateringer!

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 320 point
Dato : 24-10-07 17:18

Tro det eller ej!
Et netværkskabel der er beskadiget, eller blot er trampet fladt, eller har været i klemme, samt hvis der er for mange samlinger med stik, nedsætter kablets evne til at bevare den høje hastighed, da det har kraftig indflydelse på ballanceringen i kablet. - Så hvis du har ekstra kabler, så forsøg med at skifte dem ud et for et, til du finder fejlen.

Er det på alle maskiner du har dette problem, så kan det være kablet fra nettet til din router, der kan være dårligt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-07 17:26

Din forbindelse 4096/512 vil typisk ligge 10-15% lavere, og er helt normalt.
Det skyldes at datapakkerne, som sendes og modtages, indholder nogle kontrolbits, som ikke tælles med i testen. Men de er vigtige for at du får det rigtige resultat, da de sikre dig at alle data er korrekte.
Hvis disse kontrolbits ikke er i overensstemmelse med resten af datapakken, vil denne fejlbehæftede datapakke blive sendt igen og igen, til den modtages korrekt eller der sker en time-out, og forbindelsen afbrydes.
Men at du er nede på 1024, når routeren er imellem, tyder på at det er mellem nettet og til og med din router du skal finde fejlen.

Kommentar
Fra : PeterOdk

Dato : 25-10-07 15:35

Hej

Jeg prøvede at skifte kablet fra modemet til routeren, det virkede. Jeg tog kablet fra min printer som sidder som netværksprinter i routeren. Når jeg får købt et nyt kabel kan jeg vel finde ud af om det var printeren der lavede ballade eller der var tale om et defekt kabel.

Tak for hjælpen

MVH

Peter

Godkendelse af svar
Fra : PeterOdk

Dato : 25-10-07 15:36

Tak for svaret severino.