/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Teaktræ havemøbler
Fra : hawaii7
Vist : 4931 gange
100 point
Dato : 23-10-07 14:41

Jeg er i besiddelse af 8 stole samt en bord af metal med teaktræ. Jeg har fået fortalt at dette skal have noget olie inden det sættes i vinter hi. det lyder også rimeligt, men så fik jeg den ide´at bruge min compressor og købe en sprøjtepistol. dette er jo meget lettere end at skulle male det på. Jeg har spurgt i 2 malerforretninger. Det ene sted siger de, at det kan man ikke, det skal males på.
Det andet sted siger de at det kan man godt, men man skal tørre efter med klud for at fjerne det overskyende olie.
Er der nogle her blandt alle "KANDUER" der har prøvet at sprøjtemale udendørs teaktræ møbler og hvordan er det?
Virker det godt nok og hvad skal jeg passe på?
Hvordan rengøres sprøjtepistolen? Skal først ud og købe en. Skal jeg se efter noget specielt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : TanteAnne

Modtaget 110 point
Dato : 23-10-07 15:23

Vi har forsøgt med sprøjtepistol, men gik over til penslen da det ikke svinede så meget og vi synes vi bedre kunne komme ind i hjørnerne,du skal heller ikke dække så meget af. Du slipper ikke for at tørre efter uanset hvad du vælger at gøre. Men husk det skal være en fnugfri klud.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-10-07 15:27

Det tager ca 5 min at stryge en stol over med olie, så det er ikke besværet værd. Du skal bare smøre godt på og så tørre efter. Personligt bruger jeg linolie, men det er jo en smagssag.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 23-10-07 15:36

Hejsa Hawai7

Du kan sagtens bruge din højtryksrenser - hvis du ellers er sikker på trækvaliteten på dine møbler. Hvis det er ægte teak er der ikke noget problem! Men vent med at gøre det til foråret. Det første år jeg havde mine 8 stole 2 store borde og 2 dækstole blev jeg kraftigt frarådet at gøre andet end "trip-trap 1+2" og hvilket helvede. DET er et stort arbejde - resultatet blev flot - bevares men mit forår var overstået før jeg var færdig. Året efter tog jeg chanchen med højtryksrenseren og bruger samme dyse som til bilen og min fremgangsmåde er som følger hvis du vil have flotte nøddebrune teak møbler næste år:

1) i starten af april højtryksrenser du møblerne og lader dem tørre i min 2 dage (hvis solen ellers er fremme)
2) hvis der sidder genstridig olie fra sidste år bruger du lidt trærerns på disse områder.
3) efter tørring påføres olie med pensel og dette skal tørres af efter max. 1 time ( ellers bliver det klistret )
4) lad tørre igen i 2 dage og så har du et flot resultat.

Om du kan bruge sprøjte - ja men skal din teresse/græsplæne være brun fra forårets start ??? Det sviner som en i h.... Brug en medium bredde pensel istedet.

Jeg har nu gjort dette i 7 år og de er stadig superflotte

Hilsen
Bluesky

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 23-10-07 15:39

Det allervigtigste er vel egentlig nok at rense møblerne godt inden du giver dem olie, vask dem godt med trærens der findes flere slags på markedet, lad dem gennemtørre slib dem let med sandpapir, træet rejser sig lidt, tør med en hårdtopvredet klud og du kan give dem olie. Så har du også havemøbler der ser ud som nye igen.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 23-10-07 15:39

Ups P.S. glemte lige at du skal bruge gamle klude/håndklæder (IKKE twist) til aftørring og de skal efter brug puttes i en lufttæt pose. De er stærkt brandfarlige og blot 1 time i solen sætter dem i brand (jeg har oplevet det ;-( )

Bluesky

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-10-07 16:18

det er faktisk lettere med en pensel, da det giver alt for meget svineri med sprøjten. den bedste olie du kan give møblerne er gori 22 farveløs tilsat 10-15 % linolie. det bruger jeg til min båd og det holder en hel sæson uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 25-10-07 08:12

Tak for de mnage gode og brugbare svar. Jeg har nu fundet ud af at jeg ikke skal sprøjte, men bruge en pensel.
Det er sku' svært at vælge det ene svar frem for det andet. Jeg har valgt Tante, da hun kom først og har svaret på det jeg spurgte om.
Jeg takker endvidere for de gode tips med olie m.m.
Jeg bliver nok nød til at lære konen at bruge en pensel.

hawaii7

Kommentar
Fra : rasso01

Dato : 30-04-10 12:18

Jeg har teakmøbler og er efter megen sliberi gået over til kemisk rens. Først syres møbler af i kaustisk soda 1 dk til 1 liter vand. Husk soda i vand ikke omvendt. påføres med børste. Derefter bleges møbler med. Oxalsyre ( Matas) 200 gram til 1 liter vand. Det påføres og man venter til det er tørt. Krystaller børstes væk med pensel. Og så er de klar til olie. Jeg bruger en bosch sprøjte. Det tager 10 min