/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
lille spg ang eng gram.
Fra : Nik_
Vist : 580 gange
20 point
Dato : 20-10-07 21:19

Hvorfor hedder det "Yesterday don't matter..." og ikke "Yesterday doesn't matter..." ?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-07 21:38

I hvilken forbindelse ??

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 20-10-07 22:20

Det kan jeg ikke lige huske.. var i en sang. Men så bare fx "yesterday don't matter to me" ..
Er det ikke yesterday som bestemmer om det skal være don't eller doesnt?

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 20-10-07 23:39

Det er sikkert bare for at få det til at passe ind i verserytmen, Hvis man udskifter "don't" med "dos'nt", smækkes der jo en ekstra stavelse på.

I øvrigt er englændere ligesom danskere på det punkt: De tager det ikke vildt højtideligt med grammatikken.

Fornylig hørte jeg en englænder sige: "Thereis the cats"!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-10-07 23:40

Skulle have stået: There is the cats.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-07 00:12

Tja når man læser indlæggene her i kandu, må man jo erkende at sproget, også i Danmark er mangfoldigt, og at mange ser stort på sædvanlige sprogregler. Jeg tænker ikke på slåfejlene, som vi alle laver.
Det er i øvrigt irriterende at man ikke kan rette sine fejl i et indlæg, når det først er afsluttet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-07 00:34

transor

Citat
Det er i øvrigt irriterende at man ikke kan rette sine fejl i et indlæg, når det først er afsluttet

LOOOOL

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-10-07 01:18

Citat
Tja når man læser indlæggene her i kandu, må man jo erkende at sproget, også i Danmark er mangfoldigt, og at mange ser stort på sædvanlige sprogregler. Jeg tænker ikke på slåfejlene, som vi alle laver.
Det er i øvrigt irriterende at man ikke kan rette sine fejl i et indlæg, når det først er afsluttet

Kan KUN give dig ret/ i begge, synd der ikke er en EDIT + knap så kunne mange ting
være sagt bedre / værre.
Mener DOG, at der har været en SÅDAN, i tips, INDTIL der blev svaret.
Men kan JO huske forkert_

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 21-10-07 02:12

Nu vi er ved det, er det så også for rytmens skyld:

"And I'm gonna miss you like a child misses their blanket"

Skulle det ikke være "its blanket" ?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-10-07 04:49

Ligesom

I aint gotta clue

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-10-07 10:34

Citat
Nu vi er ved det, er det så også for rytmens skyld:

"And I'm gonna miss you like a child misses their blanket"

Skulle det ikke være "its blanket" ?

Både "their" og "its" er enstavelsesord, så af hensyn til verserytmen er det et fedt, om man skriver det ene eller det andet. Måske er "their" valgt af kunstneriske grunde, selv om jeg ikke lige kan se, at det løfter den kunstneriske kvalitet.

I hvert fald har du ret i, at "its" er det rigtige rent grammatisk set.

Men tænk fx på Kim Larsens "Papirsklip", hvor omkvædet lyder:

Livet er langt,
lykken er kort,
salig er den, som tør give det bort.

Her henviser "det" ikke til den sidste sætning (lykken), men til den første (livet), og det er jo også grammatisk forkert.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 21-10-07 13:35

Tak for svaret Rellom. Okay sange og grammatisk korrekthed skal man altså ikke tage for gode varer ;)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-10-07 12:05

Citat
Tak for svaret Rellom. Okay sange og grammatisk korrekthed skal man altså ikke tage for gode varer ;)

Nej, og nogle gange kan det da også have en god virkning at give pokker i grammatikken, men det synes jeg nu ikke er tilfældet i de eksempler, der har været fremme her.

Fx i Kim Larsens "Papirsklip" kan man jo tydeligt se, at den grammatiske afvigelse kun er lavet for at få det til at rime - og så synes jeg, det trækker kvaliteten "lidt" ned.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-08 13:14

...Jeg tror nu osse tit, at de der tilsnigelser i dag bliver lavet for at efterligne et eller andet sprogbrug.
Danske sange er jo ganske rædsomme med hensyn til tekster.. Det virker som om man vil undgå, at teksterne skal være akademiske og korrekte, så man indbygger med vilje grammatiske fejl. -For at efterligne en bestemt befolkningsgruppes talesprog.

alsåååå... en hængekøje "rokker" da ikk'.. --Det minder om amerikansk niggersprog..