/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Slørhale død efter 3 dage
Fra : Silenty
Vist : 12080 gange
20 point
Dato : 20-10-07 19:22

Hej..
Jeg købte 2 slørhale fisk i onsdags hos Petworld i haderslev. De så meget livlige ud de første 2 dage, men da jeg vågnede lørdag morgen så jeg den ene slørhale var død og kan se den anden ikke har det særlig godt (Men har læst det er normalt at parteren vil følge efter) -

De lever i et 56l akvarie med planter, grus, filter osv (Faktisk med det akvarieset som Petworld sælger til 400,- (Pumpe, varmelegme, filter), så forstår ikke hvad de er død af)
De går sammen med 4 kampfisk hunner, men de har slet ikke været aggresive over for hinanden, så ved ikk hvordan de er døde.

Har i nogen idé? :((

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-07 19:46

Citat
De går sammen med 4 kampfisk hunner, men de har slet ikke været aggresive over for hinanden, så ved ikk hvordan de er døde.

Heller ikke når du sover__

De kan dø af chok / vand - temp-forandringer / alderdom / +
ikke rengjort akvarium, før du satte fiskene ud = HVIS DETTE ER NYT

Eller de har BARE været syge ved KØB

MEN 2 dage, uden andre tegn på sygdom, den er IKKE nem.
Da sygdomme, normalt ikke spredes SÅ hurtig.

Mit gæt er STRES_

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-10-07 19:48

hvor længe har dit akvarie stået med vand i inden du satte fiskene i?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-07 19:51

LIge DET, + er det gjort RENT.

Har det stået ved en forhandler,
kan der være alle mulige BAKTUSSER i det.

Men som jeg forstår det, er det et akvarium han har haft længe.

Kommentar
Fra : Silenty

Dato : 20-10-07 19:58

[I]Heller ikke når du sover__ [Waaauw]

De kan dø af chok / vand - temp-forandringer / alderdom / +
ikke rengjort akvarium, før du satte fiskene ud = HVIS DETTE ER NYT

Eller de har BARE været syge ved KØB

MEN 2 dage, uden andre tegn på sygdom, den er IKKE nem.
Da sygdomme, normalt ikke spredes SÅ hurtig.

Mit gæt er STRES/I]

Altså;

Akvariet har fået skiftet vand ca. 40 timer inden jeg købte dem. Har forresten en sugemalle som har går deri. Hvordan for de stres? Af de 4 kampfisk hunner eller? :s..

Akvariet er splinter nyt, har haft nogle røde neonfisk i, men de døde i luftfilteret, da jeg ikke var blevet informeret om de kunne blive 'suget' ind :(. Men som sagt alt er rengjort inden jeg satte de 2 slørhaler i + de 4 kampfisk hunner.

(En anden ting, kan jeg sætte en kampfisk han ned til de 4 kampfisk hunner eller går det ikke?)

Kommentar
Fra : Silenty

Dato : 20-10-07 20:03

Kan det have noget med mit vand at gøre?.. Vi har vores egen brønd hvor vi tager grundvandet fra også

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-07 20:25

ALTSÅ
Et akvarium du køber hos en forhandler, ER IKKE RENT
Der kan være giftstoffer / der kommer ind i pakke/ kassen.

Det skal RENGØRES MED SKRUBBE OG KOST
før det tages i brug.

Normalt ?? er en UGES gammelt vand at foretrække.
GODT ILTET + gruset ORDENLIGT RENSET
Men de burde kunne overleve ???

Vandet kan være for HÅRDT / BLØDT'
Mener at kampfisk gerne vil have lidt surt vand, altså hvis de skal yngle
Citat
kampfisk han ned til de 4 kampfisk hunner eller går det ikke

Sikkert bedre end `` omvendt.

Citat
Akvariet er splinter nyt, har haft nogle røde neonfisk i, men de døde i luftfilteret, da jeg ikke var blevet informeret om de kunne blive 'suget' ind

Ved ikke HVAD FOR en/ et filter du har, men det BURDE ikke kunne
lade sig gøre.
Medmindre du har en gulvpumpe/ ikke en luft pumpe.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-07 20:40

I gamle ''dage'' kome man renset grus + vand i
lad det hele stå mørkt en uges tid,
rensede gruset - i akvariummet.
lod det stå en dags tid og sugede bundslam væk
og fyldte vand på.
Og satte planter og andet i,
og lod det stå enddu en uges tid.

Men Hvem gider det, nu omdage.

DU KAN KØBE DIVERSE MIDLER der ''forbereder'' vandet
men at købe et akvarium, og bare smide fisk i det.

Kan ikke andet end gå galt.

OG LAD FOR F_______VÆRE MED AT BRUGE REGNVAND.
Selvom det kommer direkte fra himlen, er vandhanen altså renere.
TRODS ALT

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-07 00:29

Ikke enig med det om regnvandet. Efter jeg er gået over til regnvand, har planter og fisk det fint. Kun algerne trives ikke så godt uden kalken.

Tænk ldig lidt om når du sætter fisk sammen. Slørhaler , kampfisk og neonfisk, har helt forskellige temperaturkrav, og harmonerer heller ikke.

Slørhalerne har formentlig været i en sending , med svampesygdom. Så giver man stærk svampedræbende medicin, der nok tager den synlige svamp, men også skader fiskens indre organer, så den dør efter nogle dage. Det er ligesom med et menneske, der spiser 100 panodiler på en gang. Der er ingen redning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-07 01:30

Hvor varmt er vandet i akvariet...slørhaler er koldtvandsfisk, der normalt ikke tåler temperaturer over ca 20 grader, så de kan nemt være døde fordi dit vand i akvariet måske eks. er 24-25 grader.

Jeg tror ikke rigtigt på sygdom, da dine andre fisk så også ville være blevet syge, især kampfiskene er sarte.

Og når slørhalerne så friske ud da du købte dem, tyder det heller ikke på de var syge.

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 21-10-07 11:14

Jeg købte nogle andre fisk ved Plantorama... elefantfisk og en glas malle.. men også efter 1 dag var min elefantfisk død og jeg gik så over i plantorama og viste den døde fisk og fik så en ny.

Kommentar
Fra : Silenty

Dato : 21-10-07 12:27

Hvor varmt er vandet i akvariet...slørhaler er koldtvandsfisk, der normalt ikke tåler temperaturer over ca 20 grader, så de kan nemt være døde fordi dit vand i akvariet måske eks. er 24-25 grader.

Jeg tror ikke rigtigt på sygdom, da dine andre fisk så også ville være blevet syge, især kampfiskene er sarte.

Og når slørhalerne så friske ud da du købte dem, tyder det heller ikke på de var syge.

Altså temp. er omrking 22-24 da jeg fik afvide ved forhandleren at den skulle være det ved kampfisk og slørhaler :s.. Men hvis du siger helst under 20 grader, skal jeg vidst lige have snakket med dem derinde :S

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-07 15:31

Slørhaler er en forædlet form af vores damkarudse. Den hører ikke sammen med tropefisk.

I øvrigt mener jeg stadig at dine fslørhaler er døde af medicinens bivirkning. Selve svampen er også slået ihjel. Derfor smitter de ikke.
Gå hen til forhandleren og se om han har flere levende fra den sending.

Kommentar
Fra : Silenty

Dato : 22-10-07 18:01

Kan en slørhale leve i temperature til 24 grader?

Kommentar
Fra : Musse24

Dato : 22-10-07 21:06

Jeg har også slørhaler der dør for mig :(
Har ikke ikke lige hørt det med at de skulle være koldvandsfisk. Mine lever i ca 25 grader. Stakkels fisk så koger de jo nærmest. Har haft i alt 5 men har nu kun 2 tilbage hvoraf den ene er helt ny og den ligger bare langs bunden og rører sig næsten ikke. Har lige købt den idag :(

Hmm... Er der så forslag til andre fisk der kan leve i 25 grader vand og sammen med gubby, albino panser maller, forskellige sugemaller, 5 orange guldfisk lignende fisk, 2 gule fisk med orange/rød hale, 2 sorte haj agtige fisk med røde finner og hale og en farisær fisk dyrehandleren ikke engang vidste hvad var for en (den kan man jo kun elsker - sådan en udstødt :))

Kan I fornemme jeg er ny for kender ikke navnen på mine fisk hvilket faktisk irriterer mig da jeg så ikke kan google dem og læse om dem.
Har et 112 l. akvarie med planter, grus, trærod, lavesten og hele møget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-07 16:33

Min datters slørhaler bor i øjeblikket udenfor i en havedam, som de blev sat i her i foråret.....gæt selv hvor varmt vandet er deri lige nu......det er jo frostvejr om natten

Silenty...glem slørhaler i et akvarie med 24 grader, det er alt for meget....men derfor kan dine slørhaler selvfølgelig godt have været syge da du fik dem.

Musse14
....25 grader er alt for meget til nogen af de fisk du nævner der, og synes også det er for mange forskellige arter du har blandet m.h.t. hvilke krav de stiller til miljøet...20, max 22 grader vil være mere passende.....2 sorte "hajagtige med rød hale"...det kunnne evt. være Labeo.
jeg har også et 112 liters akvarie, og der er ikke engang varmelegeme i, og temperaturen er på 19-20 grader.

Kommentar
Fra : Silenty

Dato : 23-10-07 21:08

dova -

Nu lige for at sikre mig, kampfisk lever i 20-25 grader vand ikke?.. Det fik jeg afvide af forhandleren i hvert fald. Men mange tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : Musse24

Dato : 24-10-07 07:15

Dova>> Ja Labeo det er der vist nogen der har sagt de hed engang. Er helt grøn indenfor akvarie og troede næsten alle fisk kunne leve sammen når de bare var små så de ikke æder hinanden. :( Og blev jo grebet af at der var så mange forskellige flotte fisk - jeg ville jo gerne have lidt af alle... Ups... Så færre forskellige slags og ikke flere slørhaler.... Taget til efterretning :)

Har en gubby hun der er ved at være godt tyk.. Nogen snakkede tidligere om en sort plet. Kan godt se hun er sort bagi men ved ikke om den ikke bare altid har været det. Er ret sikker på at den er med rogn men hvornår ved jeg at det er tid til at putte den i fødekassen...?? Ville jo gerne prøve at have en "kuld" hvis det hedder det i fiskeverden :)

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 09-12-07 21:04

Ved godt denne tråd har været inaktiv i et stykke tid, men prøver alligevel at svare:

Silenty ->
Mine kampfisk har kun stuetemperatur i deres akvarie - det kan de sagtens klare sig ved (også uden det er mishandling) ..

En slørhale er og bliver en havedamsfisk og ikke en akvariefisk!!

.....

Musse24 ->
Når din guppy hun er med æg, vil du se hun er fyldt med sorte prikker i maven - når de er blevet til fødeklare unger, vil du kunne se ynglen som gele m. små sorte prikker (øjn) ..
Hendes kønsorgan vil åbne sig og rejse sig kort før fødslen - dog ikke alle, der kan se det - så kan du ikke skal du ikke fortvivle ..

Er der så forslag til andre fisk der kan leve i 25 grader vand og sammen med gubby, albino panser maller, forskellige sugemaller, 5 orange guldfisk lignende fisk (formentlig guldbarber- de kan være hårde ved haler på bla guppy og kampfisk) 2 gule fisk med orange/rød hale (er nok platy) 2 sorte haj agtige fisk med røde finner og hale (er nok en ildhale labeo) og en farisær fisk dyrehandleren ikke engang vidste hvad var for en (den kan man jo kun elsker - sådan en udstødt :))

Jeg vil anbefale dig, at du opretter en profil på Akvariefisk.dk - der kan du også se billeder af div fisk eller selv uploade billeder og få hjælp til kønsbestemmelse samt en mere harmonisk sammensætning af fisk ..

Kommentar
Fra : Nafu

Dato : 18-12-07 15:01

det kan være at den havdde nogle hvide pletter på finnerne som er tegn på stres hvis de har det skal du give dem noget medicin

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 01-01-08 15:16

Hej Musse24 !
Den balje du har hedder ikke et akvarium, det hedder et hyttefad. Prøv at finde noget litteratur på biblioteket eller et link på nettet og gå så LANGSOMT frem. fisk lever ikke så længe, så du kan nå at holde mange arter som harmonerer sammen. Køb ikke fisk fordi er SØDE og KØNNE det er ikke dyrevenlighed