/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
polering af palisandertræ
Fra : mmoel02
Vist : 16438 gange
100 point
Dato : 20-10-07 09:51

Jeg har lige købt en spisestue i palisandertræ. Den ser fin ud, men kunne godt trænge til at blive frisket lidt op. Kvinden, jeg købte spisestuen af, gav mig noget gammelt palisanderolie med, og på dåsen står der, at man skal slibe træet med en tot ståluld nr. 000 gennemvædet med olie. Ståluld nr. 000 er næsten ikke til at opdrive nogen steder. Er der andre måder, hvorpå jeg kan friske træet op?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-07 10:16

Nu laver man ikke olie af palisander, så det du har fået er formentlig linolie fortyndet med terpentin eller noget lignende. Den slags kan pynte, lige når det kommer på Men bliver kedeligt som fernis i længden.

Med al mulig risiko for at blive uenig med en del mennesker vil jeg råde dig til at tage så meget gammel hærdet olie af som muligt, ved at bløde det op med terpentin og gnuppe med gamle bommuldsklude ,eller tvist, som skiftes hyppigt.
Derefter kan det blive smukt med en moderne bilpolish - uden silicone-.

Lad være med at slibe ret meget. Palisanderen er - næsten helt sikkert- kun en tynd finer.
Palisanderfiner til reperation, kan ikke købes mere.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-07 12:14

mmoel02, den er go' nok, den med ståluld og så alm. syrefri olie. Ståluld'en kan fx købes her:

http://www.antikreservedele.dk/webshop/vare.asp?kategori=23

Syrefri olie kan købes hos fx cykelhandleren.

For mange år siden, lærte en møbelsnedker mig, hvordan man specielt fik palisander til at komme til at se ud som nyt. Du kommer først olien på pladen, og med den fine ståluld kører du langsomt frem og tilbage i årenes retning, med let hånd. Når du har været over hele pladen, tager du en fnugfri bommuldsklud og tørrer igen med en let hånd hele pladen af, og det vil se ud som nyt.

Det der sker er, at olien løser op for anden olie. Stålulden sikrer, at du kommer ned i alle porene i træet, og kluden fjerner det overskyende olie og snavs. Go' arbejdslust.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-10-07 12:18

Jeg glemte at skrive, at man godt kan købe finér i fx Rio Palisander. Se her:

http://www.finerhandel.dk/aspx/Page2.aspx

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-10-07 13:45

du må for alt i verden ikke begynde med autopolish eller den slags. det duer slet ikke til træværk og slet ikke når det i forvejen er oliebehandlet. du vil ødelægge fineren fuldstændig. i stedet for ståluld kan du bruge vandslibningspapir som du kan købe hos alle farvehandlere. hvis du bruger maskine skal du passe på når du kommer ud i nærheden af kanten. hvis maskinen vipper lidt kan du risikere at slibe igennem fineren og så har du et problem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-10-07 15:27

Ja, vandslibepapir korn 240 & korn 400.
Først smører du olie (rå linolie, gerne koldpresset, eller den medleverede palisanderolie) ud over hele fladen. Så tager du en strimmel (riv langs en lineal) slibepapir og vikler om en slibeklods. Start med det lave nummer papir. Slib med lange nænsomme strøg i årernes retning og glem for palisanderfinerens skyld alt om maskinkraft. Byt om nødbvendigt papir undervejs. Skift til det fine papir, det høje nummer, og gentag forestillingen. Du mærker nemt, når et sted har fået nok. Tør omhyggeligt af med en blød klud og lad bordet i fred et par timers tid, bortset fra at du lige skal beundre resultatet med fingerspidserne.
Brugt slibepapir og brugte klude skal du enten brænde eller stænke med opvaskesulfo, gennembløde under vandhanen og pakke ind i en halv våd avis og til dagrenovation.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-10-07 15:29

slibeklods og slibepapir køber du hos farvehandleren, og første indsmøring kan ske med klud eller pensel.
Til nød kan du bruge grøn skuresvamp til første slibning og den hvide til anden omgang, men den grønne kan trods sit blide udseende sagtens være lidt for hård. Den bløde side af skuresvampen kan du så bruge til at smøre olien på med.

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 20-10-07 15:54

Tak for svaret alka.
Det lykkedes mig at finde ståluld i centerbyg, men jeg er løbet tør for olie, så jeg vil følge dit råd og købe syrefri olie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-10-07 16:11

Ét problem med maskinolien: Den tørrer/hærder aldrig. Det gør linolie og alle de "ædeltræsolier", der er lavet af den Tilsvarende med "kinesisk Tung-olie"