/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Thyrsted...
Fra : SweetTransvestite
Vist : 1606 gange
100 point
Dato : 18-10-07 23:35

Er der nogen der hedder eller kender nogen der hedder Thyrsted, og hvor langt tilbage kan I spore det?
Den sidste jeg har navn på, er Magne Thysted Klovborg født 1914.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-10-07 23:44

en alm søgning på google giver mange

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-07 00:08

Thyrsted er også et stednavn!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-07 00:11

Søg på google på tyrsted

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-10-07 00:17

Hej

Mit bud

Thyrsted/Tyrsted er et sogn - deraf kan navnet være kommet.
http://www.ddd.dda.dk har jeg fundet:
Frederiksborg Amt, Frederiksborg slot - en Niels Jensen Thygsted i 1860Frederiksborg Amt, Frederiksborg slot - en Niels Jensen Thyrsted i 1890
Frederiksborg amt, Hørsholm - Christian Carl Thyrsted i 1801
Københavns Amt, Bernstorffsvej Lige numre - Hanne Thyrsted i 1885
Københavns Amt, Frederiksborggade - Emilie Thyrsted i 1880
Københavns Amt, Sct Annæ Øster Kvarter - Ane Thysted i 1801
Horsens købstad - 1834 - Thysted
Glud sogn - 1834 - Niels Jensen Thysted
Århus Købstad - 1834 - Severine Dorteha Thyrsted.

http://www.familysearch.org er de ælste jeg har fundet viet i 1806 i København.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 06:44

Og så tvillingerne her:
"
NIELSEN THYRSTED, Karen Jensine   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   20 Jun 1856
   Christening Date:   17 Aug 1856   Recorded in:   Hillerod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Hillerod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Niels JENSEN THYRSTED
   Mother:   Johanne MOGENSEN

NIELSEN THYRSTED, Karen Jensine   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   20 Jun 1856
   Christening Date:   17 Aug 1856   Recorded in:   Hillerod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Hillerod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Niels JENSEN THYRSTED
   Mother:   Johanne MOGENSEN
"
Svend på vej til arbejde...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 16:23

Fra sognetræf: Tyrsted sogn, Hatting herred, Vejle amt,
lige syd for Horsens, men det vil ikke hjælpe dig:

Mange fra provinsen fik navn efter hvorfra de kom fra,
men naturligvis først efter at de var flyttet til Hovedstaden...

Måske er tvillingerne? ovenfor som jeg fandt i morges samme pige??
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 16:32

>Nogen der hedder Thyrsted?
>Den sidste jeg har navn på, er Magne Thysted Klovborg født 1914??

Mener du Thyrsted, Thysted, Tyrsted eller Tysted???
Kun Tyrsted er et sogn...Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 16:45

Også de få viede, som jeg finder, hedder Thyrsted, både med h og r:
"
CHRISTENSEN THYRSTED, Christen      Wife:   Anne Kirstine HANSDR
   Marriage Date:   30 Nov 1806   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

RASMUSEN THYRSTED, Jens   Age:   31   Marriage
   Wife:   Marie Lisbeth PEDERSDR   Age:   23
   Marriage Date:   2 Jun 1815   Store-Heddinge, Praesto, Denmark
"

Måske hed Tyrsted Thyrsted tidligere? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 17:02

Jeg er sikker på Nanna her kender mange af dem du søger?

”Jeg er advokat for Nanny Thyrsted, Velgårdevej 19, Nr. Snede”
Fundet her: http://regionalplan1.inforce.dk/sw48472.asp

Prøv at kontakte hende, Svend

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 19-10-07 17:39

Jeg mener Thyrsted.
Det er mit familienavn, og jeg har hørt historier om en fjern tipolde-slægtning, der købte navnet
efter gården hans familie boede på.
Jeg ved ikke hvor mange led ude det er, eller hvor i landet.
Det eneste jeg ved er, at alle i dag der hedder Thyrsted, med præcis den stavemåde, er beslægtede på en eller anden måde, altså at der kun er en familie der hedder det.

Jeg vil også lige sige at der allerede nu er mange svar, som har givet mig mere at gå efter, så tak for det, alle.

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 19-10-07 17:46

Jeg har regnet mig frem til at Nanny Thyrsted er svigerinde til min oldefar, så tak for det.
Jeg vil stadig gerne finde forbindelser til familie længere tilbage.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 18:02

Hvis du nu eksempelvis fortalte: Hvad din oldefar hed? født Hvornår?? og Hvor???
Så vil vi bedre kunne hjælpe dig, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-07 19:37

på denne adresse http://www.familysearch.org/
finder du navnet thyrsted tilbage til 1806
mvh
senta

Results for: Thyrsted [refine search]
, All Countries
Exact Spelling: Off
Matches:All Sources - 14
International Genealogical Index - Denmark
1. CHRISTEN CHRISTENSEN THYRSTED - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 30 NOV 1806 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2. JENS RASMUSEN THYRSTED - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 02 JUN 1815 Store-Heddinge, Praesto, Denmark

3. Mads Pedersen OR Thyrsted - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 28 DEC 1822 Tyrsted, Vejle, Denmark

4. Mads Pedersen OR Thyrsted - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 28 DEC 1822 Tyrsted, Vejle, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 4

Pedigree Resource File
5. Anders Kr Nielsen Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1876 , Torring, Skanderborg, Denm

6. Ane Nielsine Nielsen Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: F Birth/Christening: 10 Mar 1884 Torring Mark, Torring, Skanderborg, Denm

7. Mads Pedersen OR Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: M

8. Niels Kristian Nielsen Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1850 of Torring Mark, Torring, Skanderborg, Denm

9. Pouline Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: F Birth/Christening: 26 Apr 1890 , Torring, Skanderborg, Denm

10. Peter Regner Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: 9 Aug 1887 , Torring, Skanderborg, Denm

Matches: Pedigree Resource File - 6

Vital Records Index - Denmark
11. Karen Jensine NIELSEN THYRSTED - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 20 Jun 1856 Hillerod, Frederiksborg, Denmark
12. Maren Christine NIELSEN THYRSTED - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 31 Oct 1858 Hillerod, Frederiksborg, Denmark
13. Christen CHRISTENSEN THYRSTED - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 30 Nov 1806 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
14. Jens RASMUSEN THYRSTED - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 02 Jun 1815 Store-Heddinge, Praesto, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-07 19:49

Og de mulige tvillinger?
De/dem jeg angav i morges var jo helt ens, "enæggede"??

Her er den rigtige kombination, altså søskende:
"
NIELSEN THYRSTED, Karen Jensine   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   20 Jun 1856
   Christening Date:   17 Aug 1856   Recorded in:   Hillerod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Hillerod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Niels JENSEN THYRSTED
   Mother:   Johanne MOGENSEN

NIELSEN THYRSTED, Maren Christine   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   31 Oct 1858
   Christening Date:   23 Dec 1858   Recorded in:   Hillerod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Hillerod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Niels JENSEN THYRSTED
   Mother:   Johanne MOGENSEN
"
Faderen Niels Jensen, allerede angivet af Lis, er vist en af de ældste vi har fundet??
En af flere ...sen familier fra Thyrsted, nu Tyrsted, syd for Horsens...

Iøvrigt findes der en præst(inde) Thyrsted???
Endnu bedre end en advokat, når det drejer sig om gamle slægtninge... Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-07 08:49

Ja senta, der er mange Thyrsted...

En familie flyttede til Hovedstaden, èn til Sydsjælland og andre til Midt Jylland.
Det var de sidste der fik mig til at anbefale advokaten fra Nørre Snede som kontaktperson...

Og jeg tvivler på alle Thyrsted er samme familie? Nok flere udflyttere fra Thyrsted??
Det er derfor jeg efterlyser spørgerens oldefar???

God Weeekend Svend

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 20-10-07 12:19

Min oldefar er Magne Thyrsted, født i Klovborg i år 1914.

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 20-10-07 12:46

Der er i følge Danmarks statistik 69 nulevende danskere der hedder Thyrsted,
og de er alle på en eller anden måde beslægtet med mig.

Min oldefar havde fire søskende, som jo alle fik børn og gav navnet videre, og mon ikke også han havde fætre og kusiner, som har bosat sigg forskellige steder i Danmark og fået endnu flere børn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-07 12:59

Ifølge sognetræf: http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1278
Klovborg sogn, Vrads herred, Skanderborg amt
(Jeg søgte fejlagtigt i Vejle og Viborg amter...)

Også i Nørre Snede findes en slægtsforsker Erik Sørensen
med Hjemmeside: http://home1.inet.tele.dk/box3307/

Han er fra Klovborg og har meget derfra, måske er i i familie?
Og han kender helt sikkety advokat for Nanny Thyrsted...
Prøv at maile til ham: erik@soerensen.mail.dk
Hilsen igen Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-07 13:25

Ud fra det senta fandt, vil jeg tro din oldefars far er:
Peter Regner Thyrsted ?
Gender: M Birth/Christening: 9 Aug 1887 , Torring, Skanderborg, Denm

Også fra Tørring men nok for gammel??
Anders Kr Nielsen Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1876 , Torring, Skanderborg, Denm

hans far kunne være???
Niels Kristian Nielsen Thyrsted - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1850 of Torring Mark, Torring, Skanderborg, Denm

mens din oldefars oldefar nok ikke er ham her:
Mads Pedersen OR Thyrsted - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 28 DEC 1822 Tyrsted, Vejle, Denmark

For så skulle de hedde Madsen, Svend

Godkendelse af svar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 20-10-07 19:30

Tak for svaret svendgiversen.

Efter at have konfereret med min mormor, har jeg fundet ud af, at min tipoldefar, Magne Thyrsteds far hed Regner Thyrsted, og hun er ret sikker på at hans far hed Niels Nielsen, så det er hele to led længere ud end jeg i forvejen kunne finde frem til.
Det ser ud til at du har gjort meget for at finde frem til de svar du har givet, og det sætter jeg stor pris på.
Tusind tak for hjælpen, og hvis du støder på mere, må du meget gerne skrive.

Mange taknemmelige hilsner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-07 20:30

Selv tak.

Jeg tvivler stadig på at alle Thyrsted er en familie?
Og at de fik navnet efter en gård??
Og ikke efter sognet Thyrsted de kom fra???

Hvis du har flere spørgsmål så bare spørg igen, Svend

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 07-09-08 23:35

Jeg har nu fundet ud af at den Anders Svend havde fundet faktisk er storebror til min tipoldefar, Peter Regnar Thyrsted, og at de fik kongelig bevilling på navnet i 1902.
Jeg har også fået fastslået at Niels Kristian Nielsen var deres far, og ydermere fundet frem til deres mor.
Tak for hjælpen, I har virkelig fået skubbet mig igang.

Kommentar
Fra : 020478

Dato : 04-01-14 14:39

Hej!
Nu er det godt nok en gammel tråd - men har du fundet det, du søgte?
Jeg hedder selv Thyrsted, efter min familie Tørring. Umiddelbart er vi vist nok flere familier her i landet med det efternavn, jeg mener ikke at der kun er een.
Min familie købte navnet for et par generationer tilbage, dengang var vi vist de eneste (påstår min far). Siden er der kommet flere til.
Hilsen endnu en Thyrsted :)