/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vista, Defrag + partitionering
Fra : Desmersnaps
Vist : 3382 gange
300 point
Dato : 18-10-07 17:00

Hej alle
Jeg har lige fået ny bærbar, med Vista installeret. Problemet er at harddisken ikke er partitioneret. Er der nogen der ved om det er muligt at partitionere efter windows er blevet installeret. Har prøvet Partition Magic 8.0, men det understøtter åbenbart ikke Vista.
Og er der nogen der ved hvor man kan se hvor langt man er nået, når man defragmenterer Vista?
Mvh Kasper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 17:13

Citat
Jeg har lige fået ny bærbar, med Vista installeret. Problemet er at harddisken ikke er partitioneret

Jo det er den da - ellers var der ingen windows

Citat
Og er der nogen der ved hvor man kan se hvor langt man er nået, når man defragmenterer Vista

Der er næppe behov for defrag på en NY komputer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-07 17:15

Det er umuligt at installere et operativsystem på harddisken før den er partitioneret.

Så hvis den bærbare kom med vista forinstalleret , så er den også partitionert.

Men det kan da godt være du kunne ønske dig flere partitioner.

Det kan du bl. a få ved at installere Linux .

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 18-10-07 17:24

Jeg mener naturligvis at jeg vil have flere partitioner

Og efter jeg har lagt de ting ind jeg vil, samt installeret alle de småprogrammer jeg bruger, så har den ret godt af at blive defragmenteret.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 17:34

Det havde unægteligt været nemmere at lave flere partitioner INDEN du begyndte at installere (og billigere)

http://www.freedownloadmanager.org/downloads/resize_partition_software/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-10-07 17:44

Citat
Og efter jeg har lagt de ting ind jeg vil, samt installeret alle de småprogrammer jeg bruger, så har den ret godt af at blive defragmenteret.....

Det er noget sludder - nødvendighed af deragmentering opstår først når programmer mange gange er blevet afinstalleret og igen nye ting er indstalleret og måske afindstalleret igen.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 18-10-07 18:04

@refi - det er som sagt ikke mig der har installeret det, da det var præ-installeret.

@bentjuul - det kommer an på hvor meget du flytter rundt på filerne. Anyway, jeg skal defragmentere på et tidspunkt uanset hvad, og vil gerne vide hvordan man ser status på defragmenteringen...

Accepteret svar
Fra : hotmaildude

Modtaget 300 point
Dato : 18-10-07 18:04

Du går ind i Computeradministration i Start - Programmer - Administration..

Vælg Lager - Diskhåndtering

Marker det drev du vil opdele, højreklik og vælg "Formindsk enhed" (Formindsk til den størrelse du vil have som Primær-partition)

Når enheden er formindsket, kan du højreklikke på den "Ikke allokerede" plads og vælge "Ny enhed" (Størrelsen af denne bliver således det du har formindsket din primære partition)

Håber, at det hjælper!

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 18-10-07 18:07

Mht. diskdefragmentering kan du hente Perfectdisk:

http://www.vistaguide.dk/downloads/downloads/article/4/perfectdisk.html

Der er 30-dages fuld prøvetid.

I dette program vises status for defragmenteringen!

Go' fornøjelse!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 18:09

Citat
og vil gerne vide hvordan man ser status på defragmenteringen...

Den fortæller dig selv når den er færdig.....

Status kan du da ikke bruge til noget....

Citat
Og efter jeg har lagt de ting ind jeg vil, samt installeret alle de småprogrammer jeg bruger, så har den ret godt af at blive defragmenteret.....

Citat
@refi - det er som sagt ikke mig der har installeret det, da det var præ-installeret
.

Du modsiger dig selv....

Brænd recoveryen ud - formater påny - lav de partitioner der skal laves - læg recovery ind på en af dem.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-07 18:25

Man kan ikke se defragmenteringen(fremgang) i vista,det var en af årsagerne til at jeg lagde den/det i vente position,men med
dette program kan du se det i cmd,bruger
vistas interne defrag program bare i cmd,jeg
benytter selv xp udgaven,kan defrag alle patitioner på en gang,blandt andet.
http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/DrvCareVista.shtml

DrvCareVista 5.3
Vista defrag tager en evighed,tilbage til win98,det
går lidt hurtigere i fejlsikkertilstand.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-07 18:27
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 19:53

Jeg kan heller ikke i Vista se fremgangen i defragmenteringen.......................
Det er da rart at vide hvor langt man er.

Det er muligt at du kan ændre partitionerne med PM hvis du lige laver de to disketter.
Så arbejdes der direkte i caldera-dos og ikke via en batch i windows.
Men jeg har endnu ikke prøvet PM i Vista.

Husk at lave genstart til windows straks efter ændring af C: (Vista partitionen)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 20:31

hotmaildude -
Din anvisning har jeg lige prøvet - og den forminsker endda on the fly uden at genstarte med batch program.
Microsoft har virkelig oppet sig med den Vista.
Men jeg vil nok anbefale en genstart efter ændring af C: drevet med Vista.

Dette er testet med Vista Ultimate prøveversion som kun gælder til sommeren 2007

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 18-10-07 20:58

Citat
Status kan du da ikke bruge til noget....

At du ikke kan se pointen i at få status på processer du har kørende, er din sag. Hvis du ikke kan se pointen i det, er vi vel bare forskellige på det område. Uanset hvad synes jeg det ville være rart, ligesom jeg godt kan lide at få at vide hvor lang ventetid der er når jeg sidder i telefonkø, eller lignende.

Citat
Du modsiger dig selv....

Vista var præinstalleret.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 18-10-07 20:59

@Det lyder godt, det prøver jeg lige

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 18-10-07 21:00

hovsa Mente selvfølgelig @hotmaildude

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 21:11

Citat
Og efter jeg har lagt de ting ind jeg vil, samt installeret alle de småprogrammer jeg bruger, så har den ret godt af at blive defragmenteret.....

Det har ikke noget med Vista at gøre.....

Når det "kun" er den er partitioneringen ikke noget problem

Citat
Brænd recoveryen ud - formater påny - lav de partitioner der skal laves - læg recovery ind på en af dem.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 21:14

Og husk så din genstart inden du opretter noget i det tomme ualokerede område.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 19-10-07 16:25

@refi - selvfølgelig kan jeg bare formatere, det er klart. Men det var det jeg ikke gad, og derfor søgte en genvej

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 19-10-07 16:32

Tak for svaret hotmaildude....og alle andre.
Min harddisk er på 200GB, men kan desværre kun formindske min windowspartition til 130GB. Går ud fra det er fordi jeg har lagt programmer på disken, eller noget? Men ok, bedre end ingenting. I hvert fald indtil jeg får taget mig sammen til at lave en fuld formatering og partitionering

Kommentar
Fra : TDaemon

Dato : 11-07-08 21:59

Hold da kæft et bedrevidende fjols du er REFI, det er da helt fantastisk som du kan fortælle folk hvad de vil og hvad de ikke kan bruge til noget, jeg personligt syntes du skulle holde dine fede fingre i lommerne eller komme med et svar folk kan bruge til noget!

Folk som dig kan verden ikke bruge til noget som helst, du taler jo bare for at tale - TAG DIG SAMMEN MAND!!!!

Kommentar
Fra : refi